2023-04-20, 03:02
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag tycker att det är en väldigt rimlig förklaring att hon varit behjälplig och hållit fast Toves armar, eftersom duon uppenbarligen agerade i samråd genom hela händelseförloppet fram till dess att hon mördades. Maja var helt och hållet på Johannas sida i konflikten, sedan huruvida Johanna "övertalat" eller förmått sin sidekick att göra som hon blir tillsagd, det är mindre intressant.

Bara för att J förefaller vara mer osympatisk och psykopatisk till sin natur än MH innebär det inte att hon måste ha agerat ensam. I ett scenario där 3 personer anländer till en lägenhet och bara 2 går därifrån levande förefaller det mer sannolikt att de båda varit delaktiga.

Folk vill bara att Johanna ska vara ensam i detta för att hon är märkbart styrande och manipulativ men det är inget som på något sätt utesluter Majas delaktighet.
Det är miljö och centerparitster som inget högre vill än att öka invandringen och skylla mordet på svenskar. Det är otroligt hur illa ställt det blivit i Sverige och lider med dom invandrare som är normala och skötsamma. Dessa dras också ned i smutsen. Den här äckliga negern förstörde för många andra tyvärr. Ful också.
Citera
2023-04-20, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Domen är säkert korrekt men den där Lapidius klankade ner på den
Man undrar varför?

Jag anser att domen är rätt. Det som Jens Lapidus klagade på var domen om MH som han ansåg var mer tveksamt.

Jens Lapidus: “Aldrig sett en liknande dom”

Lapidus: Aldrig sett en liknande dom

Lapidus säger också att han aldrig tidigare i sin karriär har sett en liknande dom, som han menar är en blandning av protokoll och dom. Enligt Lapidus redogör man tydligt för vad olika parter och vittnen säger i förhöret, men man skriver också vilka det är som har ställt frågorna till de båda kvinnorna.

https://www.tv4.se/artikel/3fa1UkoCqPPY5nqRSViQj6/bada-livstidsdoemda-kvinnorna-oeverklagar-domen-har-inget-att-foerlora
Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-20 kl. 03:17.
Citera
2023-04-20, 03:14
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag tycker tvärtom att det är en väldigt rimlig förklaring att hon varit behjälplig och hållit fast Toves armar, eftersom duon uppenbarligen agerade i samråd genom hela händelseförloppet fram till dess att hon mördades. Maja var helt och hållet på Johannas sida i konflikten, sedan huruvida Johanna "övertalat" eller förmått sin sidekick att göra som hon blir tillsagd, det är mindre intressant.

Bara för att J förefaller vara mer osympatisk och psykopatisk till sin natur än MH innebär det inte att hon måste ha agerat ensam. I ett scenario där 3 personer anländer till en lägenhet och bara 2 går därifrån levande förefaller det mer sannolikt att de båda varit delaktiga.

Folk vill bara att Johanna ska vara ensam i detta för att hon är märkbart styrande och manipulativ men det är inget som på något sätt utesluter Majas delaktighet.

Som sagt, jag tror varken bu eller bä om Majas skuld. Vad jag däremot tycker saknas är bevisning som styrker att hon hållit fast Toves armar. Rättsläkaren framhåller ju att skadorna på Toves kropp är förenliga med båda MHs och JJs berättelser om förloppet. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att tro på JJ att MH hjälpt till. Det som jag ser som rimligt är att dömma JJ utifrån hennes eget erkännand, men däremot frikänna MH då det inte går att bevisas utifrån rimlig tvivel. Är helt övertygad om att HR kommer göra den bedömningen.

Jag tror ingenting angående hurvida MH blivit manipulerad eller om MH tvärtom är jättehemsk osv. jag kan inte se att det styrks särskilt mkt åt nåt av hållen i de uppgifter som kommit fram.

Men ja, det enda har åsikter om här är det faktiska bevisläget.
Citera
2023-04-20, 03:20
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Tänk att hon inte får smaka kuk på minst 20år nu. Men slicka fitta får hon nog göra.

Inte? De intagna får ta emot besök i ett särskilt mötesrum som skall vara gästvänligt, typ inrett som en normal lägenhet. Där finns bl.a. säng och de tillåts sova en natt tillsammans med gäster mellan en tids mellanrum.. Kroppsvätskor från sexuella handlingar kan nog spåras som standard på sängkläder och annat efter en uppbokad vistelse där.

Just nu känner hon nog stor frihet jämfört med den långa tiden i slutet häkte... Men om ett par veckor när kroppen verkligen inser hur 'permanent' vistelsen blir och våren kickar in ordentligt, kommer hon givetvis önska att hon kunde få vara ute och rida i de småländska skogarna isället, förbi glittrande sjöar och visslande sångfåglar... x) Någon slags permission är nog minst 3 år bort, och inte särskilt upphetsande med en övervakande kriminalvårdare bakom axeln.
Senast redigerad av S3ON 2023-04-20 kl. 03:34.
Citera
2023-04-20, 03:20
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Som sagt, jag tror varken bu eller bä om Majas skuld. Vad jag däremot tycker saknas är bevisning som styrker att hon hållit fast Toves armar. Rättsläkaren framhåller ju att skadorna på Toves kropp är förenliga med båda MHs och JJs berättelser om förloppet. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att tro på JJ att MH hjälpt till. Det som jag ser som rimligt är att dömma JJ utifrån hennes eget erkännand, men däremot frikänna MH då det inte går att bevisas utifrån rimlig tvivel. Är helt övertygad om att HR kommer göra den bedömningen.

Jag tror ingenting angående hurvida MH blivit manipulerad eller om MH tvärtom är jättehemsk osv. jag kan inte se att det styrks särskilt mkt åt nåt av hållen i de uppgifter som kommit fram.

Men ja, det enda har åsikter om här är det faktiska bevisläget.

Det faktiska här är att JLJ inte skulle ha kunnat strypa Tove på det sättet utan att Tove skulle ha varit medvetslös... ellet att MH hållit ner hennes armar... annars skulle JLJ med 100% säkerhet haft skador efter Toves dödskamp.
Citera
2023-04-20, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var det någon som trodde på livstidsstraff för MH?
Jag var rädd att de skulle släppa ut henne snart.

Bra jobbat av Rullman och Eksjö Tingsrätt!

Hur det än går i HR så är ni mina hjältar!

Jag trodde på mellan 15 - 18 års fängelse för MH. Och vidare anser jag att Rullman gjorde ett bra arbete.
Citera
2023-04-20, 03:28
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det faktiska här är att JLJ inte skulle ha kunnat strypa Tove på det sättet utan att Tove skulle ha varit medvetslös... ellet att MH hållit ner hennes armar... annars skulle JLJ med 100% säkerhet haft skador efter Toves dödskamp.

Men varför tror sig alla här vara experter på avvärjningsskador... Hon kan ha försökt värja sig utan få skador på fingrar/naglar. Hon kan ha blivit lätt knockad på golvet så att hon blev snurrig och värjt sig dålig därför. Hon kan ha varit berusad/trött och värjt sig dålig därför. Eller värjt sig dåligt pga blivit chockad. Jag pratade häromsistens med en bekant som blev strypt av sin fd pojkvän, hon lyckades inte värja sig. Kommer det plötsligt är det inte givet att man värjer sig på ett effektivt sätt

Edit: Obs notera att jag inte är "team MH" så menar inte att starta en diskussion om tjejernas karaktär osv. Jag anser bara att bevisningen inte håller
Senast redigerad av tingsryd2.8 2023-04-20 kl. 03:31.
Citera
2023-04-20, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Trodde inte du orkade svara mig...

TR dömer inte efter bevis, det är det som är problemet. TR dömer efter känslor. Det är därför HR dömer så annorlunda. De gör en mer objektiv bevisbedömning. Det är det jag har sagt hela tiden i den här tråden. Hade du lyssnat på mig lite tidigare hade du vetat det.

Det kommer ta ett bra tag innan HR meddelar dom. Först ska överklagandena in och överklagandetiden gå ut. Sedan ska det handläggas av HR och bokas in datum för ny rättegång i HR och sedan ska den genomföras och dom avkunnas. Det kommer väl förmodligen att bli ett prioriterat fall i HR, men det kommer ändå att ta ett bra tag till. Du kan notera att flera av de brotten som HR har ändrat som jag länkade till, begicks 1-2 år innan HR avkunnade sin dom. Så åtminstone ett halvår kan du räkna med.

Dom dömde efter bevis. Det var precis det dom gjorde.
Citera
2023-04-20, 03:37
Medlem
Citat:
Men varför tror sig alla här vara experter på avvärjningsskador... Hon kan ha försökt värja sig utan få skador på fingrar/naglar. Hon kan ha blivit lätt knockad på golvet så att hon blev snurrig och värjt sig dålig därför. Hon kan ha varit berusad/trött och värjt sig dålig därför. Eller värjt sig dåligt pga blivit chockad. Jag pratade häromsistens med en bekant som blev strypt av sin fd pojkvän, hon lyckades inte värja sig. Kommer det plötsligt är det inte givet att man värjer sig på ett effektivt sätt

Edit: Obs notera att jag inte är "team MH" så menar inte att starta en diskussion om tjejernas karaktär osv. Jag anser bara att bevisningen inte håller
JJ säger själv att Tove gjorde motstånd. Grannen styrker det.
Citera
2023-04-20, 03:38
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Jag tror inte jag vet... Du kan helt enkelt inte låsa fast någons armar utan att de kan ta sig loss förr eller senare... lägg då till att du måste ha balansen framåt och rakt ner när du ska strypa någon så som JLJ påstår att hon strypt Tove...

Vem har sagt något om att lyckas värja sig ingen som påstått det heller? Men jag tror inte en sekund på att hon inte lyckats riva eller slå till honom heller...
Citera
2023-04-20, 03:39
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
JJ säger själv att Tove gjorde motstånd. Grannen styrker det.
På vilket sätt styrker grannen det? Sparkarna? Dessa kan förklaras med... Ja vad hette det nu igen, typ dödsspasmer
Citera
2023-04-20, 03:42
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
På vilket sätt styrker grannen det? Sparkarna? Dessa kan förklaras med... Ja vad hette det nu igen, typ dödsspasmer

Nej det görs det inte det ser mer ut som en spratlande fisk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in