2023-04-19, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Problemet ligger just i att en del blir blinda inför den sammanvägda bedömningen just för att de värderar bevisen en och en eller två och två. Bevisen i fåtal kan vara svaga men tillsammans kan det tippa över till bortom rimligt tvivel.
Exakt och det har HD visat i sitt prejudikat. Nu har underrätterna att följa detta i sina domslut. Värdera helheten.
Citera
2023-04-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Avund är aldrig ett acceptabelt motiv till mord.
…Avundsjuk på vad exakt?

Och vad är ett acceptabelt motiv till mord?

Givetvis kan ingen svara på frågan om det exakta motivet. Förutom då (ev) J och M.

De har ju inte erkänt mordet. Och även om någon av dem väljer att ”tala ut”: hur skall man veta att det är sant?
Citera
2023-04-19, 23:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ena stunden säger J att M hållit Ts händer, då är hon trovärdig. Nästa stund säger hon att hennes halsgrepp varat i 10 s, då är hon inte trovärdig. Jag håller med Sangborn, antingen är hon trovärdig eller inte. Att plocka russin på det viset är inte värdigt en rätt. Det är dock lite lattjo att Sangborn vill att HR ska ta ställning till Js trovärdighet. Att hon med det kan fria M, tänkte hon nog inte på. Hon må vara skicklig advokat, men den vassaste kniven i lådan är hon definitivt inte.

Att M inte sov, kan rimligtvis inte vara något bevis för att hon var med och dödade T. Att Ms mobil rörde sig, även att det var M själv som rörde sig, är knappast heller något mordbevis. Det enda det möjligtvis kan bevisa är att M farit med osanning, men det är inte straffbart. Jag kan svårligen tro att den bevisningen står sig I HR, oaktat M är skyldig eller ej.

Märken på Ts handleder? Det kan jag inte minnas att jag läst förut?

Man drar inte lott om JJs trovärdighet eller konstaterar att allt måste antingen vara sant eller lögn. JJ i sig som åtalad har väldigt liten trovärdighet i alla sina uttalanden, eftersom hon vill slippa straff.

Men när det finns ytterligare omständigheter som styrker att ett visst påstående är sant eller är lögn, väljer man att tro på dessa omständigheter.
Sedan formuleras det i domen som att det JJ påstår om ditt eller datt anser man stämma eller inte stämma.

Men att man tror på JJs uppgifter kring en viss händelse, beror inte på JJs trovärdighet, utan på övrig bevisning.
Det är själva formuleringen av varifrån uppgiftena kommer som anger JJ som källa .
Uppgifternas trovärdighet kommer inte huvudsakligen från JJ.
Senast redigerad av coli 2023-04-19 kl. 23:45.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är verkligen klent av domstolen. Okunnigt rent av.

Och det intressanta är att precis där rasar domen mot Maja ihop. Om hon mördade Tove måste hon haft avsiktsuppsåt. Men något sådant uppsåt kan inte bevisas, lika lite som att hon höll i Johannas armar eller ens var på toaletten när mordet inträffade.
Varför måste hon ha haft avsiktsuppsåt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu får du vakna till lite.

Läs på!

Expressen

TV4

Gp

När han vet att han haft fel kastar han ur sig det här.

https://www.tv4.se/artikel/1AZGWJubMS1fJP4SjAeoqZ/gw-s-kritik-mot-domaren-avbryter-och-skaeller-ut-advokaterna

Bättre han håller käften när det gäller juridiken.
Jag förstår inte att andra som tex GW Lapidius mf. får hålla på att lägga sig i pågående rättsfall med deras egna åsikter
Det kan påverka och förstöra en hel del i vissa fall?
Att både GW och Lapidius går emot rättsläkarens utredning för att hålla Clea bakom ryggen
Känns inte ens rättsäkert
Citera
2023-04-19, 23:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Fylleristen GW är en narcissit av hög rang och jag förstår inte hur någon orkar lyssna på gubbhelvetet. En vedervärdig människa som har fel i det mesta när han hummar och harklar sig. En av anledningarna till att jag inte tittar på TV4. Finns en del idioter som litar på alkolisten dock. Väntar bara på att han ska försvinna.
Visst han är alkis. Det har har gått ut med. Men han är en kriminolog som stött och blött allt i 40 år i media.

Så han har ”viss” erfarenhet och media har respekterat honom också.
Citera
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Enligt domen så lackade JJ för att Tove inte tyckte att JJs nyrenoverade badrum var något märkvärdigt.
Det var ett hatbrott. Tove var vit, och snygg.

Egentligen är dödsstraff lämpligast i dessa fallen här.
Citera
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Haha, vilket patetiskt svar när din input var ”tro mig, dom har känslor, tro mig, jag vet hur en psykopat tänker”.
Du kan ha hur många psykopatforskande psykologervänner som helst men inte ens de kommer någonsin kunna forska sig till mer vetskap än vad jag har om ämnet, så dra åt helvete. Du kommer inte ändra dig för du är för blåst för att inse att det finns människor som vet mer än dig kring detta så vi behöver inte snacka mer om detta nu. Den här tråden handlar om nåt annat och jag tror inte ens att dessa två jäntor är tvättäkta psykopater, även om jag tidigare har och tänker fortsätta kalla dem det, för de är nånting ditåt iaf. Två mycket störda individer som funnit varandra och det ledde till kaos.
Citera
2023-04-19, 23:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Är det inte slugt att ljuga i förhör? Hon höll undan information väldigt länge. Varför berättade hon inte direkt för polisen? Varför slog hon inte larm när hon förstod att Tove var mördad?
Allt det där är gammalt och genomtuggat för länge sedan. Använd sökfunktionen och backa! Det blir annars bara rundgång.
Citera
2023-04-19, 23:42
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Nej, men en TR ska göra det.
Underkänner du tingsrättens dom?

Gör det. Starta en ny tråd där du sakligt går igenom varför tingsrätten hade fel.

Om du inte gör det kan du lika gärna hålla käft.
Citera
2023-04-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man drar inte lott om JJs trovärdighet eller konstaterar att allt måste antingen vara sant eller lögn. JJ i sig som åtalad har väldigt liten trovärdighet i alla sina uttalanden, eftersom hon vill slippa straff.

Men när det finns ytterligare omständigheter som styrker att ett visst påstående är sant eller är lögn, väljer man att tro på dessa [/]omständigheter.[/i]
Sedan formuleras det i domen som att det JJ påstår om ditt eller datt anser man stämma eller inte stämma.

Men att man tror på JJs uppgifter kring en viss händelse, beror inte på JJs trovärdighet, utan på övrig bevisning.
Det är själva formuleringen av varifrån uppgiftena kommer som anger JJ som källa .
Uppgifternas trovärdighet kommer inte huvudsakligen från JJ.
Precis det är ett pussel av bevisning som läggs ihop
Citera
2023-04-19, 23:43
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Visst han är alkis. Det har har gått ut med. Men han är en kriminolog som stött och blött allt i 40 år i media.

Så han har ”viss” erfarenhet och media har respekterat honom också.
Det ni inte fattar är att han är söndersupen sen länge tillbaka. Som den narcissist han är så njuter han när du och andra hyllar honom till skyarna även fast hans fyllehjärna oftast har fel. Helt sjukt då jag insåg för 15 år sen att det är nåt fel på gubbdjäveln.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-04-19 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in