2023-04-19, 23:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu får du vakna till lite.

Läs på!

Expressen

TV4

Gp

När han vet att han haft fel kastar han ur sig det här.

https://www.tv4.se/artikel/1AZGWJubMS1fJP4SjAeoqZ/gw-s-kritik-mot-domaren-avbryter-och-skaeller-ut-advokaterna

Bättre han håller käften när det gäller juridiken.

Det där är bara rubriker i media. Har du lyssnat på GW och hur han resonerar?

Sluta läsa skvallerpressen.
Citera
2023-04-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Jag citerar nu från domen:
"Tove hade emellertid inte några tydliga skador på sina armar/händer som klart tyder på att någon, till exempel med sina knän, suttit på Toves armar under det att Tove ströps. Maja Hellman har inga skador på sin kropp (förutom ett blåmärke uppe vid ena axeln). Tove hade inga spår på sina händer/naglar från Maja Hellman som skulle kunna tyda på att Tove försökt försvara sig mot Maja Hellman. Johanna Leshem Jansson har också berättat att det var hon som höll ett tag om Tove hals. Det finns inget skäl för tingsrätten att tro att Johanna Leshem Jansson skulle ”ta på sig gärningen” för att skydda Maja Hellman. Särskilt eftersom Johanna Leshem Jansson lämnat uppgiften om att det var Maja Hellman som höll fast Tove under den tid Johanna Leshem Jansson höll taget om Toves hals. Tingsrätten avfärdar därför denna alternativa hypotes eftersom den har något stöd i utredningen.

Vidare, ur domen: "Med hänsyn till att utredningen i övrigt bekräftar den uppgift som Johanna
Leshem Jansson lämnat om att Maja Hellman höll i Toves armar i samband med strypningen
har tingsrätten valt att fästa tilltro till det som Johanna Leshem Jansson i denna del berättat."

Detta skapar den alternativa hypotesen att J har hållit fast T:s armar med sina egna ben/fötter, då Tove inte har några DNA spår från M på sina händer/naglar. Hur kan TR fastställa utom rimligt tvivel 95-98% säkerhet att M har i samråd och i samförstånd med J med uppsåt dödat T.

De menar att JJ inte hade kunnat strypa Tove själv utan att få några skador själv.
Citera
2023-04-19, 23:31
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sjöshult menar att den här domen haft betydelse för bevisvärderingen:

https://www.expressen.se/nyheter/hd-andrar-tillbaka-livstid-for-mord-i-marsta/

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/darfor-far-kvinnorna-som-mordade-tove-livstidsstraff/

Problemet ligger just i att en del blir blinda inför den sammanvägda bedömningen just för att de värderar bevisen en och en eller två och två. Bevisen i fåtal kan vara svaga men tillsammans kan det tippa över till bortom rimligt tvivel.

Här indikerar den sammanvägda bevisningen på att MH är delaktig i mordet och domen kommer troligtvis att stå sig i HR också.
Citera
2023-04-19, 23:32
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Trodde inte du orkade svara mig...

TR dömer inte efter bevis, det är det som är problemet. TR dömer efter känslor. Det är därför HR dömer så annorlunda. De gör en mer objektiv bevisbedömning. Det är det jag har sagt hela tiden i den här tråden. Hade du lyssnat på mig lite tidigare hade du vetat det.

Det kommer ta ett bra tag innan HR meddelar dom. Först ska överklagandena in och överklagandetiden gå ut. Sedan ska det handläggas av HR och bokas in datum för ny rättegång i HR och sedan ska den genomföras och dom avkunnas. Det kommer väl förmodligen att bli ett prioriterat fall i HR, men det kommer ändå att ta ett bra tag till. Du kan notera att flera av de brotten som HR har ändrat som jag länkade till, begicks 1-2 år innan HR avkunnade sin dom. Så åtminstone ett halvår kan du räkna med.

Kan Majas advokat kräva vallning av Johanna? Två dockor i naturlig storlek i badrummet. Johanna har allt att vinna på att få med Maja i själva mordet.
Citera
2023-04-19, 23:32
Medlem
Frågar igen:

Vet någon OM eller när hela rättegången kan komma ut på exempelvis Rättegångspodden eller Rättegångsappen på Yt??
Citera
2023-04-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
De menar att JJ inte hade kunnat strypa Tove själv utan att få några skador själv.

Absolut, men det är knappast bevisat.
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Komiskt, vilket snille som helst som läst en grundläggande kurs i straffrätt förstår att det inte är insiktsuppsåt. Blev rätt paff när jag läste ordet i domen.
Ett snille som läst en grundkurs i vilket ämne som helst har noll insikt ändå.

Ingen kan greppa något ämne, osvsett hur smart man är, från en grundkurs.
Citera
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu får du vakna till lite.

Läs på!

Expressen

TV4

Gp

När han vet att han haft fel kastar han ur sig det här.

https://www.tv4.se/artikel/1AZGWJubMS1fJP4SjAeoqZ/gw-s-kritik-mot-domaren-avbryter-och-skaeller-ut-advokaterna

Bättre han håller käften när det gäller juridiken.
Fylleristen GW är en narcissit av hög rang och jag förstår inte hur någon orkar lyssna på gubbhelvetet. En vedervärdig människa som har fel i det mesta när han hummar och harklar sig. En av anledningarna till att jag inte tittar på TV4. Finns en del idioter som litar på alkolisten dock. Väntar bara på att han ska försvinna.
Citera
2023-04-19, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Komiskt, vilket snille som helst som läst en grundläggande kurs i straffrätt förstår att det inte är insiktsuppsåt. Blev rätt paff när jag läste ordet i domen.

Ja, det är verkligen klent av domstolen. Okunnigt rent av.

Och det intressanta är att precis där rasar domen mot Maja ihop. Om hon mördade Tove måste hon haft avsiktsuppsåt. Men något sådant uppsåt kan inte bevisas, lika lite som att hon höll i Johannas armar eller ens var på toaletten när mordet inträffade.
Citera
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Sjukt att MHs advokat vill fria henne från mordet. Det är väl det advokater är till för, svenska lagen är ganska skev i dagsläget och finns en punkt som MH kan bli dömd för vilket är ”vållande till en annans död”

Det är det enda jag kan hitta, då hon syntes på flera nattklubbsbilder iakttagit TT för att senare få henne hem till JJ där mordet skedde. Hon kunde ju ha vägrat och följa med för att senare ha ringt polisen ock varnat.

Jag anser att den punkten är lätt att döma henne på. Sedan så vad som pågick inne i lägenheten och vem som påbörjade det fysiska som sedan ledde till mord är ju också svårt att bevisa vad som EXAKT hände i lägenheten dvs detaljerat. Där skiljer sig deras historier åt och det kan bli svårt att särskilja på vad som är sant eller falskt.

Men i slutändan så är det domstolen som har makten och bollen i handen, om det inte är riktigt duktiga advokater som de själva har betalat. Tycker att processen skulle ta längre tid och en överklagan till högsta domstol är aktuellt.

Källa https://lawline.se/answers/dom-nar-det-ej-foreligger-uppsat-eller-medvetenhet
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tingsrätten köpte ju Johannas histora trots att hon bevisligen ljuger.
Hovrätten lär köpa Majas historia istället då det inte är bevisat att hon ljuger.

Hovrätten går nämligen inte på saker som är "uppenbara", de går på saker som är bevisade.

Det är bevisat att Maja ljuger. JJ+Majas mobiltelefon talar emot hennes version.

Inte nog med det så måste de på något sätt motbevisa rättsläkaren.
Citera
2023-04-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ett snille som läst en grundkurs i vilket ämne som helst har noll insikt ändå.

Ingen kan greppa något ämne, osvsett hur smart man är, från en grundkurs.

Nej, men en TR ska göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in