2023-04-19, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Idag kom domen och tjejerna fick båda två livstids fängelse.

Det var intressant att se denna domen mot den bakgrund där många juridiska auktoriteter i media sagt att bevisen inte räcker för att fälla Maja för mord. Tingsrätten, en domare och tre nämndemän, delade visst inte dessa auktoriteters uppfattning. En intressant detalj i det hela är att det inte har synts till någon auktoritet som har menat att bevisen mot Maja räcker för livstid, förutom då så klart Rullman och rätten.

Men hur pålitlig är då domen, kan man undra. Någon i tråden nämnde statistik. Och det är nästan skrämmande så många i tingsrätten morddömda som frias i hovrätten. Det är anmärkningsvärt att tingsrätten så ofta dömer för mord, där domen sedan helt upphävs i hovrätten. Lägg sedan till detta alla domar där hovrätten bara sänker straffet.

Här kommer ett axplock på fem fall bara under ett drygt halvår. I samtliga fall har tingsrätten dömt för mord och hovrätten friat från mord.

1a April 2023, bara ett par veckor sedan. Man dömd till livstids fängelse för mord frias från mord och döms för grov misshandel till 7 år.
https://omni.se/hovratten-friar-sambon-for-mord-pa-jeanette/a/q1Vjwo

27e Mars 2023, bara ett par veckor sedan. Man dömd till livstids fängelse för två mord, frias helt för det ena mordet och får straffet sänkt till drygt 6 år för det andra mordet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-frias-i-hovratten-for-mord-pa-granne

10e Mars 2023, dömd till långt fängelsestraff för mord, frias helt i hovrätten
https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-frias-fran-mord-man-skots-till-dods-i-frisorstolen

September 2022. Två dömda till 12 och 14 års fängelse frias helt i hovrätten
https://www.nj.se/kortnyheter/horatten-friar-fran-atal-om-gangmord

September 2022. Man dömd till 16 års fängelse för mord frias från mord och får 2,5 år för mordbrand och grovt vållande.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/hovratten-friar-aldre-man-for-mord-pa-sambo.e2dcca3a-95a1-500d-a430-cdb0151b0e74

Jag vidhåller det jag sa innan domen kom, nämligen att Majas straff kommer att sänkas i Hovrätten, och det är inte alls osannolikt att Maja frias helt från mord.

Vad gäller Johanna är det inte lika enkelt. Det kan vara så att hovrätten anser att mordet var sådant att livstid är påkallat, men det kan också vara så att de anser att Johanna är så ung och tidigare ostraffad, att hon skall få ett tidsbestämt straff, dock behöver man där också ha i åtanke att hon ägnat sig åt mordbrand också. Ser man till det sammanlagda, och att Johanna inte skulle ha varit tidigare ostraffad om hon åtalats för mordbränderna i ett tidigare skede, så är en livstidsdom inget konstigt alls för Johanna.

I det här fallet finns det bevis för att M är skyldig så lycka till.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Är din mamma död eller ett kolli?
Bra svar på frågan!

Jag förstår att du har svårt att hålla isär vad en åklagare har för arbetsuppgifter.
Ett beteende som ditt som kan liknas vid hur ett liggsår till sängrökare uttrycker sig...
Citera
Medlem
Citat:
Rullman/Knullman har dömt utefter medieintresse och inte "utom allt rimligt tvivel". Så enkelt är det.

Ja, det är ett indiciemål. Solklart fall av ”confirmation bias”. Min uppfattning är att domstolen har beaktat bevisningen på så sätt att det styrker den redan förutfattade hypotesen åklagaren har. Att mobilen räknar steg styrker knappast att M uppsåtligen dödat T i samråd och i samförstånd med J. Det enda det styrker är att hon sannolikt rört på sig. Det enda beviset angående att Maja har hållit fast armarna är från J. Ett alternativ är att J håller fast armarna mot golvet med sina egna ben, detta borde övervägas. Att enbart förlita sig på J angående Majas inverkan kan knappast vara ställt utom rimligt tvivel. Hon kommer frias i HovR om detta beviskrav fortfarande gäller i brottmål.
Senast redigerad av Sebsboss 2023-04-19 kl. 22:57.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
/.../
Den yngre, bedömer domstolen, har handlat med insiktsuppsåt. Maja Hellman avsåg inte att mörda Tove, men hon måste ha förstått att strypgreppet kunde leda till döden.

I så fall torde det handla om likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-04-19, 22:56
Avslutad
Citat:
Återigen kommer du med felaktigheter. Att du inte bara går och lägger dig eller åker ut med a-traktorn en sväng.

Det finns dokumenterat från rättegången att det är det Albin berättat.
Citera
2023-04-19, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Ja, det är ett indiciemål. Solklart fall av ”confirmation bias”. Min uppfattning är att domstolen har beaktat bevisningen på så sätt att det styrker den redan förutfattade hypotesen åklagaren har. Att mobilen räknar steg styrker knappast att M har uppsåtligen dödat T i samråd och i samförstånd med J. Det enda det styrker är att hon sannolikt rört på sig. Det enda beviset angående att Maja har hållit fast armarna är från J. Ett alternativ är att J håller fast armarna mot golvet med sina egna ben, detta borde övervägas. Att enbart förlita sig på J angående Majas inverkan kan knappast vara ställt utom rimligt tvivel. Hon kommer frias i HovR om detta beviskrav fortfarande gäller i brottmål.

Du glömmer att rättsläkarens utsaga. Nu får vi se vad hovrätten dömer och vad ni hittar på då för ”argument”.
Citera
2023-04-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag reagerade också på tiden. Se mitt tidigare inlägg.
Har dock inte hunnit läsa så mycket av domen att jag känner mig beredd att ta en grundligare diskussion än, men nog känns mycket som en rundgång i bevisningen.

Själv tycker jag att jag inte ens hört 02:40 tiden nämnas vare sig i FUP eller i direktrapporteringen.

Även slutsatser om händelserna i badrummet känns tagna ” ur luften”. En rundgång i bevisningen utifrån skadorna som utgår från att Maja har hållit i Toves armar.

Rättssäkert svajigt att döms någon till livstid på så svaga grunder. Utgår från att Johanna talar sanning.

Jag hänger inte heller med i tiderna och fattar inte hur grannen kan ha fått ändra sitt vittnesmål enligt någon här skulle han sagt 03 från början.... väldigt konstigt det här....
@Reviews, hade inte du skrivit ner tiderna för ett tag sen?
Citera
2023-04-19, 23:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Uppfostrad i stark religiös anda; adoptivpappan är pastor och det blir man inte lätt som en plätt, behövs en stark ”kallelse” till det (om det handlar om Gud eller makt över andra lämnas därhän). Hur hårt har hon blivit matad med att vara en ”god människa”; att blåneka är hennes sista halmstrå av värdighet inför familjen.

Det beror på vilket samfund man är pastor i. Pappan är pastor inom Pingstkyrkan. Där behöver inte en pastor ha någon som helst utbildning. Det räcker med att kunna övertyga andra människor om att man är utvald av Gud till att vara pastor.

Jag säger inte att det är så med MHs pappa. Jag vet inget om honom.

Om hon har blivit matad med att vara en god människa så har det uppenbarligen inte hjälpt.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-19 kl. 23:02.
Citera
2023-04-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Du får nog vänta på hovrättens dom innan du uttalar dig huruvida GW har rätt eller fel.

Han är helt ute och seglar men däremot kan det finnas skäl att Hovrätten finner att bevisningen mot M inte håller riktigt, och även sänka straffet för J. Den möjligheten finns fortfarande eftersom detta domslut är från en underinstans och en svag bevisning mot M. En försvarare som dessutom skaffar en oberoende utredning från en rättsmedicinsk expertis kan få större framgång. Frågan är bara vem som skulle åta sig en annan rättsmedicinsk bedömning och vara seriös nog.
Senast redigerad av Browser 2023-04-19 kl. 23:05.
Citera
2023-04-19, 23:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
I det här fallet finns det bevis för att M är skyldig så lycka till.

Det tyckte tingsrätten att det gjorde i samtliga fall ovan.

Och det är det som är problemet. Tingsrätter har en tendens att döma folk på känslor istället för på fakta. Precis som de gjort i fallet med Maja. Som SVT's krimreporter sa. Tingsrätten plockar russinen ur kakan när de väljer att tro på Johanna i vissa delar men att inte tro på henne i andra delar. Det är inte på bevis tingsrätten har fällt Maja, det är på Johannas uttalande. Och det är problematiskt när en domstol väljer att döma någon till livstid baserat på en misstänkts uttalande när man vet att den misstänkte ljuger om vad som hände. En känslomässig tingsrätt dömer på det, men en objektiv hovrätt lär inte göra det.
Citera
2023-04-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Avund är aldrig ett acceptabelt motiv till mord.
…Avundsjuk på vad exakt?

En långvarig konflikt om bl.a otrohet och killar. Även en kille som varit med JJ och sedan med Tove, detta kunde inte JJ tolerera i hennes värld.

Vittne X, som känner alla tre, beskriver konflikten:
- Konflikt mellan JJ och en nära vän till Tove
- JJ ska ha hotat att avslöja en påstådd otrohet som Toves vän ska ha haft
- Toves vän och Tove ska då ha sagt ”detsamma” till JJ
- Enligt X fanns det ”väl bevis” för att båda två av dem hade varit otrogna.
- Konflikten lugnade ner sig emellanåt och de inblandade umgicks då som vanligt. Men ibland blossade konflikten upp.
- JJ ska ha sagt i våras att hon helt skulle bryta kontakten med Tove och Toves kompis.
- Tove och Toves nära vän var väldigt överbeskyddande mot varandra
Citera
2023-04-19, 23:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ kunde enkelt mörda TT utan MHs hjälp med att hålla undan händer.
Jaha? Och?
MH deltog och är således fullt delaktig. Även om hon garanterat har gjort mer än bara hållt undan händerna. Hon verkar lyckats ha lurat dig med sina krokodiltårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in