Citat:
Det är svårt att dra några slutsatser om betydelsen av BNP i en (nästan) sluten ekonomi, speciellt då man internt betalar med en valuta bara har ett värde inom landets gränser. (Jag har rubel som för ett par år sedan var värda några tiotusentals kronor. Ingen vill ens ha de till skänks, d.v.s. de går inte att realisera någonstans)Alla transaktioner adderas. När staten betalar löner till nya soldater istället för att de gjorde något nyttigare, när arbetare som tidigare arbetade med civil produktion renoverar gamla stridsvagnar. När man transporterar alla dessa gamla granater med tåg och lastbil. Men det betalas med att staten säljer guldreserven, tömmer statliga energibolag på kapital och använder pengarna i pensionsfonden.
Nu kanske BNP minskar, jag vet inte, men viktigare är nog arbetslöshetssiffror, exportinkomster och statens finanser.
Nu kanske BNP minskar, jag vet inte, men viktigare är nog arbetslöshetssiffror, exportinkomster och statens finanser.
BNP upprätthålls i Ryssland genom att man flyttar pengar från ena bröstfickan till den andra men det ökar inte statsfinanserna, t.ex. militär produktion som betalas av staten med rubel.
Ett möjligen bättre sätt att bedöma hur det går för Ryssland skulle vara att se nettoinkomsterna för export (export minus import) men det är heller inget säkert sätt då men säljer olja till ett pris som är lägre än produktionskostnaderna.
Vi kan nog bara gissa om Rysslands ekonomi men det är ingen tvekan om att den är på god väg mot en katastrof.
I de asfalterade områdena hamstras dollar så gott det går och vill man bli rik på rubel med många nollor efter är det bara att ta sig till St.Petersburg med några dollar på fickan och växla.