2023-04-19, 18:41
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Tove hade också skador på armarna. Även det kan tyda på att Johanna Leshem Jansson talar sanning då hon påstår att väninnan höll i dem.

Eksjö tingsrätt anser att den äldre kvinnan begick mord med så kallat avsiktsuppsåt.

Det betyder ungefär vad det låter som, nämligen att det fanns en avsikt att uppnå en effekt och en uppfattning om att det var praktisk möjligt att uppnå effekten.

Den yngre, bedömer domstolen, har handlat med insiktsuppsåt. Maja Hellman avsåg inte att mörda Tove, men hon måste ha förstått att strypgreppet kunde leda till döden.
Citera
2023-04-19, 18:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Även om domen är något svamlig tycker jag ändå man kan läsa ut tråden som man drar i för att få hem mordet med - det är ju inte bara JJs vittnesmål, utan hela kedjan sammantagen. Så som många av oss i tråden tolkar den f.ö.
Jag har än så länge bara lyssnat på rådmannen och han pekade på grannens vittnesmål, Js berättelse och mobilrörelserna som de starkaste bevisen. Då satte jag kaffet i halsen. Han nämnde inget om indiciekedjan men förhoppningsvis finns den med i domen.
Citera
2023-04-19, 18:43
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Hoppas på 30 år, minst, bakom galler för damerna; därefter en utvärdering. Tror inte någon av dem bör släppas fria överhuvudtaget. Johannas hämndbegär är skrämmande, tror ni det bara ”försvinner” av sig själv? De som vittnat ofördelaktigt mot henne ligger risigt till. Bara det att hon insinuerade att grannen var skyldig, ringde pojkvännen och låtsades bry sig, skrev hatsånger.. .. Genuin ondska.
Hämndbegäret väger långt ifrån upp till mord. Hade T kritiserat JJs badrum? Mycket skrämmande.
Citera
2023-04-19, 18:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Johanna ser faktiskt rätt bra ut det tycker jag faktiskt . Tänk på att hon är osminkad på polisens bild

Det är så hon ser ut. Sminket är ju bara till för att dölja hur hon egentligen ser ut. Men hennes kalla hårda psykopat-ögon kan inget smink dölja.
Citera
2023-04-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Hur var Tove som person?

Det är en sån advokat man vill ha på sin sida. Man gör mycket för pengarna om man försöker få andra att tycka synd om mördare!
Hon har ju inte ens lyckats
Citera
2023-04-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Troligen har hon följt rapporteringen av domen i direktsänd TV eller radio. Så jag tror varken advokaten eller personal var först med denna nyheten...
Hon har ju restriktioner. Ingen tv, radio eller nätet.
Citera
2023-04-19, 18:47
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Lyckats med vad?
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Johanna ser faktiskt rätt bra ut det tycker jag faktiskt . Tänk på att hon är osminkad på polisens bild
Allt under nästan ser bra ut.
Citera
2023-04-19, 18:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Det enda hon lyckats med är ju att skämma ut sig och visa hur blåst hon är.
Citera
2023-04-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Grannen sa ju först 03.00 med den första dunsen. Han var säker på det, kollade sin klocka.

Källa: Fup sidan 4l71

Hur länge ska det fortsättas att ältas om dunsen , sparkarna och tiden för mordet . Trodde i min enfald att det skulle vara klarlagt efter domen
Citera
2023-04-19, 18:49
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Har det framkommit att GM är lågbegåvade? Att det är hillbilly-trash det är frågan om är väl inget snack om saken.
Men utgår från bilderna. De ser båda ut som neandertalare med en kromosom för lite.
Citera
2023-04-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Hon har ju restriktioner. Ingen tv, radio eller nätet.

1. Restriktionerna hävdes i samband med att rättegången avslutades.

2. Man kan ha restriktioner men ändå tillåtas läsa tidningar, lyssna på radio och kolla på TV.

3. Att ha fullständiga restriktioner (s k "förbud") där man varken får läsa tidningar, lyssna på radio och kolla på TV är ytterst ovanligt, och ofta sker detta endast vid väldigt allvarliga brott och då endast i början av förundersökningen.
Citera
2023-04-19, 18:52
Medlem
neiges avatar
Är det ok för mig att skicka kärleksbrev till Maja? elr jag menar johanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in