2023-04-19, 12:11
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Blåvitt-Elfsborg är ett länsderby på sin höjd. Inget annat. Och framförallt inget jävla "Västkustderby". Fascinerande att det finns så många journalister med kortslutning i hjärnan att det ens förkommer.

Ja men journalister är ju som dom är. Uppfinner nya ord och uttryck hela tiden. Allt skall ha ett namn och vara speciellt. Sen hjälper det ju inte att skrämmande många människor hakar på deras idioti heller.
Citera
2023-04-19, 12:15
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej du har så klart rätt. De naturliga lokalrivalerna till IFK Göteborg är väl GAIS och Örgryte även om jag misstänker att rivaliteten till Örgryte närmast dött ut och nu endast lever kvar hos äldre herrar likt rivaliteten mellan MFF och IFK Malmö. Häcken är väl fortfarande lite av Göteborgs version av BP som har svårt att väcka känslor hos andra än Trazke.

Ja inte ens de gamla "klasslinjerna" finns kvar mellan lagen i Göteborg längre. Jobbade med en vänstervegan som var ÖISare, och med ett kompisgäng som var GAISare men som var brats och kallade alla för "sossar" som skällsord.

Världen förändras.
Citera
2023-04-19, 12:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
1. BK Idrott startades på kommunalt initiativ.
2. BK Idrott (arbetarklass) togs upp av IFK Malmö (överklass).
3. BK Idrott bryter sig ur IFK Malmö och startar Malmö FF.

Eric Persson och några satt hemma hos Bob och tipsextra. Leicester möter Tottenham som spelar i helgult. Eric tvingar Bob att bort färgen.
Citera
2023-04-19, 12:58
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Alltid sett Borås som Göteborgs Solna.

Gulsvarta, utanför själva staden och ganska WT.

Det säger mycket om dina geografiska kunskaper trots att du bor i Växjö
Citera
2023-04-19, 13:27
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Fast du tjafsade ju om att det skulle vara 12 lag i Allsvenskan för fler stormatcher och där kvalar knappast något "derby" mot BP in. Nu är du bara fånig. Isåfall räknar jag bort länsderbyt mot AIK eftersom jag måste lämna Stockholm för den matchen.
Nej det gör dom inte men det var inget jag skrev om här..

Jag skrev ju :P första gången, sen blev det så att Drogba började tjafsa om vad derby är.
Citera
2023-04-19, 13:28
Som jag skrev lite om i matchtråden, Adjei är verkligen Hammarbys svar på Chalus hos oss... Måste vara oerhört mentalt påfrestande att råka hamna i en sådan situation, jobba upp sig från den, få förtroende, för att sedan bara ställa till det igen. Men Hammarby verkar vara på hugget så det ska nog gå bra ändå, men svårt att inte känna med honom.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...erat-en-mardr/
Citera
2023-04-19, 13:28
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Det finns garanterat hat och rivalitet mellan Fulham och Chelsea. Var väl box på plan mellan dom två så sent som 06. Att de mer framgångsrika brittiska lagen rensat ut sina passionerade supportrar och ersatt med fotbollsturister är ett problem som är unikt för England som gör sig som allra tydligast i turistvänliga London.

Hyenan försökte till ett cheapshot mot oss. Han var inte allvarlig.
Okej?
Citera
2023-04-19, 14:37
Citat:
Är det enbart tillfälligheter som givit den skadesituation ni har i laget just nu+
Det känns som tillfälligheter ja. Sedan är det ju visserligen så att Högmo kör en "matchträning" varje onsdag eller torsdag som skall vara lika hård som en match. Men det gjorde han redan förra året.
Citera
2023-04-19, 16:14
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det känns som tillfälligheter ja. Sedan är det ju visserligen så att Högmo kör en "matchträning" varje onsdag eller torsdag som skall vara lika hård som en match. Men det gjorde han redan förra året.
Sadiq var ingen tillfällighet. Unga, explosiva spelare har ofta problem med baksida lår. I själva momentet sträcker han sig efter boll och vilket klassiskt handlar om en typ 2-bristning. Han råkade ut för en likadan skada förra året, vilket också ökar risken för ny skada. 6-8 veckor är standard vid typ 2, därför var Axén tvärsäker om 6 v i sändningen.

Min gissning är att både han och Hammar tar någon extra vecka på sig för rehab så här tidigt på säsongen.
Citera
2023-04-19, 16:50
Citat:
Sadiq var ingen tillfällighet. Unga, explosiva spelare har ofta problem med baksida lår. I själva momentet sträcker han sig efter boll och vilket klassiskt handlar om en typ 2-bristning. Han råkade ut för en likadan skada förra året, vilket också ökar risken för ny skada. 6-8 veckor är standard vid typ 2, därför var Axén tvärsäker om 6 v i sändningen.

Min gissning är att både han och Hammar tar någon extra vecka på sig för rehab så här tidigt på säsongen.
Ok. Hur många andra baksidor har vi just nu? Var hittar du sambandet mellan t ex Sadiq, Hammars och Simons skador?
Citera
2023-04-19, 17:54
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ovanstående sentiment är vanligt bland fjortisar och vissa vuxna där den mentala utvecklingen sackat efter. Lite som när barn vägrar erkänna att dom haft fel även när dom blivit överbevisade. Du kommer (förhoppningsvis) också förstå att det är okej att respektera sina rivaler utan att det kostar centimeter från din mandom inom sinom tid.

Jag har till och med respekt för Malmö som, med sin kommundoping till trots, har en akademi som förtjänar både beundran och respekt.

Källa på det där med kommundopning tack!
Citera
2023-04-19, 18:24
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
1. BK Idrott startades på kommunalt initiativ.
2. BK Idrott (arbetarklass) togs upp av IFK Malmö (överklass).
3. BK Idrott bryter sig ur IFK Malmö och startar Malmö FF.

1. Det är helt korrekt att BK Idrott var ett initiativ från kommunen men den föreningen startades 1905 fem år innan MFF kom till liv.

2. Malmö är en arbetarstad historiskt. Fanns inte en chans på kartan att detta samarbete med IFK Malmös överklass skulle bli långlivat. Helt klart det rätta beslutet eftersom IFK senare visade sig vara golare.

3. Malmö FF bildades den 24 februari 1910 av medlemmarna från BK idrott. Det har inget att göra med Kommundoping eller sammanslagning. 113 år senare är vi fortfarande en 100% medlemsägd förening och arenan ni delar med era rivaler från söder följer inte dessa principer.
Senast redigerad av DidierDrogba02 2023-04-19 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in