2023-04-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
I tingsrätten sitter lekmän, i hovrätten juridiskt utbildade. Jag tror att domen kommer att ändras, livstid ska vara reserverat för de värsta morden. Alla mord är givetvis fruktansvärda men det verkar inte föreligga någon långvarig planering, de är ej närstående, brottet skedde ej i offrets hem osv osv.

Vi kan väl ha dödsstraff istället så slipper du känna att det är så orättvist att de fick livstid (I praktiken kan båda vara ute och hinna bilda familj om 14år det kan inte Tove).

Det skulle blivit en skymf mot nära anhöriga om de fick 8år (ute efter 5½år).
Citera
2023-04-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Utomordentligt ovanligt. I detta fall tror jag sannolikheten att det går enda upp till HD är närmare noll. Finns inget särskilt prejudikatvärde i detta mål.

Tack, de låter bra, jag hoppas att det stannar där att bägge får livstid.
Citera
2023-04-19, 16:39
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Enligt åklagare Adam Rullman var det en långvarig konflikt mellan Johanna Leshem Jansson och Tove som ledde fram till mordet, även om det inte var planerat.

Det fanns dock, enligt honom, ett uppsåt att döda och agerandet efteråt visar på ”sinnesnärvaro och rationella överväganden”.

– Jag konstaterar att tingsrätten går på min linje och dömer de båda kvinnorna för mord och grovt gravfridsbrott till livstids fängelse. Det är tillfredsställande att vi får en tydlig dom där tingsrätten delar min bedömning att båda ska fällas till ansvar, säger senior åklagare Adam Rullman
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Återigen, ni som kommer in i tråden NU NÄR DOM FALLER!

Ni menar alltså på FULLASTE ALLVAR att ni INTE SETT DERAS ANSIKTEN OPIXLADE FRÅN "MUGSHOTS" INNAN IDAG?

Har ju funnits ÖVERALLT sen dom häktades! I månader!!!!!!!

Räckte ju att söka deras namn!

Men deras namn hade ni väl inte heller!

Cheezuz!
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
När de kommer ut har de ingen utbildning och kommer att leva resten av sina liv på våra skattepengar. Man skulle dömma ut dödstraff så i stället. Vore bättre för samhället.
"Ssslark Olofsson" utbildade sig till journalist under en del av sina år på kåken.

JJ kanske drömmer om att hon kan utbilda sig till arkitekt, utan några studielån...
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Dödsstraff vore mera rättvist

Alltid svårt med moraliska dilemman.

Vad som är rättvist och inte…

Vad gäller dödsstraff :

Det finns många argument som talar för och emot dödsstraffet. De som är för dödsstraffet hävdar att det fungerar som avskräckande motbrott och ger rättvisa till offren och deras familjer. De hävdar också att dödsstraffet är en effektiv åtgärd för att avskräcka andra från att begå allvarliga brott.

De som är emot dödsstraffet hävdar att det är en grym och omänsklig straffmetod och att det finns en risk för att oskyldiga personer döms till döden. Det finns också en debatt om att dödsstraffet inte faktiskt minskar brottsligheten och att det inte ger någon verklig rättvisa till offren eller deras familjer.

Så, ja välj själv….
Citera
2023-04-19, 16:40
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Hört det argumentet innan och tycker som du att det är kasst.

Det är pga personer som honom som rättsstaten Sverige är ett enda stort haveri.

I USA så hade dessa tjejer fått 50+år med denna bevisning.

I Sverige så kan både negern och juden nu få kraftigt sänkta straff i Hovrätten. I Sverige så vill man helst inte att mördare ska sitta i fängelse av någon anledning.

Vi är ett upp och nervänt clownland där kriminella missfoster tillåts vandra runt bland vanligt folk.
Citera
Medlem
Citat:
När de kommer ut har de ingen utbildning och kommer att leva resten av sina liv på våra skattepengar. Man skulle dömma ut dödstraff så i stället. Vore bättre för samhället.

Maja är jag inte speciellt orolig över, hon har lärt sig en läxa. Utan de är Johanna som är den farliga av dessa två och som kan fortsätta med brott när hon kommer ut. Inleda sin brottsbana med två försök till mordbrand och sen ha ihjäl en person och på de sättet, varningssignalerna blinkar resten av hennes liv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Givetvis går dom fria

Domen var bara en del i spelet för att få fram största skadeståndet i historien, ska ni se

nån köt jävla domare ska nog fria flickorna, ska ni se
köthet går före rättvisa, sägs det
Ingen medelålders domare kan ju vara sur mot en ung mördare om hon putar lite trumpet med läpparna, vart har ni levt hela ert liv ?

Efteer överklagan blir dom frisläppta och får 200 miljoner vardera i skadestånd, sen en egen tv-show

Vem tror jag har rätt ?

Vad menar du?
Citera
2023-04-19, 16:42
Medlem
Ser fram emot förhandling i hovrätten där vi säkerligen kommer att se fler experter uttala sig om det här maginnehållet i strupen. Den preliminära rapporten säger en sak och den slutliga rapporten en helt annan.
Nån här som kanske sitter inne på en förklaring? Vad sa den sakkunnige i rätten om just det jag tar upp?
Citera
2023-04-19, 16:43
Medlem
Äntligen får Tove upprättelse!

Dock skulle det inte förvåna mig om Maja får lägre straff i hovrätten, som det as hon är. Både borde låsas in och sen kan nyckeln tappas bort.
Citera
2023-04-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Jag får nästan anta att de båda kvinnorna var osminkade på bilderna för de var båda minst lika fula på utsidan som på insidan.

Bespara oss gärna dina åsikter om deras utseende tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in