2023-04-19, 14:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Värst så tyst det blev från en del skribenter i tråden som helt skamligt försvarat Maja.
Vi andra har ju förstått händelsernas förlopp, omständigheterna och diskuterat utifrån det.

Sällan har man blivit så glad över en dom!
(Som förhoppningsvis står sig i HR)
Jag förmodar att jag är en av dem du syftar på.

Nu har jag inte hunnit läsa domskälen, men det spelar nog inte så stor roll.
Livstidsdomen förvånar mig mycket, men jag kan gissa mig till domskälen.

Att jag inte delar rättens tolkning i alla delar innebär inte att jag anser att domen är felaktig. I underlaget som finns gives utrymme för olika tolkningar, därav den tidigare ovissa utgången.

Jag tror fortfarande inte att hon var fullt medveten och deltog i badrummet, men hon gjorde heller inget för att förhindra det, så jag kan mycket väl förstå att hon dömdes för likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-04-19, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Hovrätten kommer inte fastställa domen. Ganska säkert

Tror detta jag också tyvärr. Blånegern och juden kommer få lägre straff i Hovrätten. Möjligt att de fastställer domen för juden, men negerflatan kommer inte få livstid.
Citera
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Ofan. Dock kommer ju ingen av de som är målsägande få se några pengar ändå. När allt de äger har sålts, kanske de kan skrapa fram max 50k? Dom hade väl hyresrätter och någon billig skitbil? Sammanlagt är väl alla skadestånd uppemot miljonen? Max 50k kommer ju komma fram förmodar jag.

https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-projektmedel/om-brottsofferfonden/
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Varför skulle hon inte kunna vistas i Sverige? Du vet, folk snackar alltid om hämnd osv men hur många gånger händer det egentligen? Bortsätt från gängmiljön dvs.

Vad tror du själv? Hon kommer att bli hatad. Alla vet ju att hon är skyldig oavsett HRs dom.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Jag måste den känslomässigt kryddade domen till trots berömma de administrativa tjänstemännen vid Eksjö tingsrätt. Domen landade i min inbox sekunder efter 14.

Det blir intressant kvällslektyr.

Sedan blir nästa steg att se hur överklagandena ser ut. För det lär komma från bägge åtalade.

Har ett intressant argument i den delen av debatten på lut som jag ska posta när det är färdigt.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hovrätten kan sänka straffet eller så blir det som tingsrätten dömde de till.

Om det framkommer andra uppgifter ja än dom som finns nu och det som tingsrätten dömt på. Annars är det livstids fängelse på straffskalan för mord.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Klassiskt av SVT att maska gärningsmännens röster från rättegången för att man vill skydda dessa.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
Kommer ludren bli japp i kvinnofängelset?

Tror jag knappast, inte ens pedofilen Carita Lööf har blivit klippt i fängelset, och blir inte hon det, blir ingen det.
Citera
2023-04-19, 15:00
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur ska dom kunna göra det menar du? När dom sitter i fängelse? Vad får man om dan i fängelse? 18 kr?

Om den dömde saknar tillgångar kan du ansöka om ersättning från Brottsoffermyndigheten. Innan Brottsoffermyndigheten beviljar ersättning måste du först ha försökt få skadeståndet utmätt från den dömde samt ansökt om ersättning från eventuell försäkring som du innehar. Man kan få hjälp med utmätning genom Kronofogden.
Citera
Medlem
TheTerminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Efter första ytläsning ter sig domen som att den har möjlighet att stå sig även i HR. Att MH är delaktig styrka inte bara av JJ:s berättelse men även av grannens och rättsläkaren. Samt att JJ har gjort det värre för sig själv genom att erkänna att MH var delaktig medan MH har allt att tjäna på hävda att hon sov.

Finns inget rimligt tvivel.

Precis. Har inte hunnit läsa domen än men såg just att det enligt Göteborgs-Posten har gjorts "ytterligare utredning" som bevisar MHs skuld, citat:

Utöver Johanna Leshem Janssons uppgifter ska det också finnas ytterligare utredning som bekräftar uppgifterna om att Maja Hellman höll fast Toves händer i samband med strypningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Hovrätten kommer inte fastställa domen. Ganska säkert

Vi får hoppas att det blir livstids fängelse i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Mord är ju livstid på straffskalan . Båda tjejerna har ju mördat henne.

Tingsrätten bedömer att Johanna Leshem Jansson har suttit på Toves kropp och strypt henne, samtidigt som Maja Hellman har hållt i hennes armar.

JJ har mördat TT ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in