2023-04-19, 13:37
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag förutsätter friande dom för båda flickorna. Detta framstår vara en olycklig händelse på fyllan, men möjligen dom då för griftefridsbrottet som möjligen bör mildras då de agerat i panik.

Man ska inte förstöra livet för två tjejer i början på livet för att en spritfest går fel. Det har alla varit med om och ibland sker extraordinärt olyckliga saker.

Det hela är tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Nu var jag ju tydlig med att det panikartade eldandet bör leda till fällande dom, dock en mild sådan då det möjligen skedde i chock.
Det är fel att göra så, men mänskligt.

Att påstå att någon slagit ihjäl någon är felaktigt då det inte förefaller vara fallet. Visst har en person dött under fylleriet, men exakt hur det gått till och vem som gjort vad är ju inte bevisat.
Det förefaller mycket olyckligt och var förmodligen inte meningen.
Det är inte rätt att anta att tjejer agerar på samma sätt som killar och brukar massa meningslöst våld för nöjes skull, utan det är nog mer sannolikt att det hela beror på alkohol och olyckliga omständigheter.
Men ingen ska ju hållas ansvarig när det inte är så tydligt vad som hänt.

Man för hoppas att flickorna drar nödvändiga slutsatser av detta och kanske festar lite mindre framåt.
Det finns annat i livet än att fördärva sig med alkohol.

Det är inte mänskligt att döda någon. Det är emot vår natur annars skulle vi knappast vara nästan 10 miljarder människor in världen. Det är absolut inte heller mänskligt att gå och elda upp någon man dödat ett halvt dygn efter man dödat personen. Människor har spärrar och handlar inte som dessa två personer har gjort. Jag är väldigt förvånad att det är två svenska tjejer som gjort så här. Jag skulle inte alls vara lika chockad om det var två araber eller dylikt som gjort som de gjort. Att du vill ha en friande dom är upp till dig men enligt mig är du dum i huvudet som vill det.
Citera
2023-04-19, 13:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Precis , är mitt första inlägg här och beslutade mej för ett inlägg eftersom många verkar tycka att Maja är oskyldig och att det är synd om henne ,jag hoppas verkligen att även Maja får ett långt straff

Tack! Det uppskattas!
Citera
2023-04-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Tycker mest att hon spelar dum och lite efterbliven. Inget hon egentligen är tror jag .
Hon är väl inte superintelligent men absolut inget dumhuvud , är mer att hon är skum och man vet inte var man har henne , kall och ointresserad
Citera
2023-04-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Det är inte mänskligt att döda någon. Det är emot vår natur annars skulle vi knappast vara nästan 10 miljarder människor in världen. Det är absolut inte heller mänskligt att gå och elda upp någon man dödat ett halvt dygn efter man dödat personen. Människor har spärrar och handlar inte som dessa två personer har gjort. Jag är väldigt förvånad att det är två svenska tjejer som gjort så här. Jag skulle inte alls vara lika chockad om det var två araber eller dylikt som gjort som de gjort. Att du vill ha en friande dom är upp till dig men enligt mig är du dum i huvudet som vill det.

Precis. Ligger inte i svenskens kultur att dräpa, medans det är en tradition bland araber att slå ihjäl varandra.
Citera
2023-04-19, 13:40
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Tycker mest att hon spelar dum och lite efterbliven. Inget hon egentligen är tror jag .

Det är vad jag tror också. Har själv erfarenhet av smarta människor som är "kameleonter". När det av olika anledningar inte passar att vara skarp så spelar de lågbegåvade.

MH kan mycket väl ha utvecklat det som en överlevnadsstrategi sedan barnsben. Inte märkligt heller med tanke på att hon är adopterad och de riskfaktorer som är förknippade med dessa barn.
Citera
2023-04-19, 13:42
Avslutad
Citat:
Jag tror hon har strategier för att hantera att hon är lite svagare begåvningsmässigt. T ex att initialt neka till allt som läggs henne till last, för att ev senare erkänna. Hon vet att hon inte är så snabb i huvet så hon medger inget innan hon hunnit tänka efter.
Citera
2023-04-19, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men någon som känner henne IRL vet väl bättre än Nötis och Sybel?

Fast ett IQ- test är väl säkrare än vad någon av oss säger?

Jag förstod på någon i tråden (tidigt) som var mer insatt i det här med vad hennes begåvningsprofil innebar, var att Maj inte var utveklingsstörd.

Det kanske betyder att man till vardgs inte märker av det jättemycket, men när det kommer till mer komplicerade situationer kan personen inte dra samma slutsatser som en normalbegåvad.
Citera
2023-04-19, 13:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Hon är väl inte superintelligent men absolut inget dumhuvud , är mer att hon är skum och man vet inte var man har henne , kall och ointresserad

Precis den bild jag fått av henne från hennes sociala medier. Man kan utläsa mycket av vad och hur människor delar med sig av.

Så var det i ett annat fall jag följde. Jag fick en uppfattning om en person via hennes sociala media. När FUP kom bekräftade den allt jag trott mig se.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-19 kl. 13:48.
Citera
2023-04-19, 13:44
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:

Att MH verkar kall och ointresserad betyder dock inte att hon är det. Kan vara försvarsmekanism och överlevnadsstrategi på grund av rädsla för att bli avvisad och övergiven.
Citera
2023-04-19, 13:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du påstår att jag skyller på att filer är raderade

Mina filer ÄR raderade

Du begär att andra ska ge dig filer som bevis
Men du själv bevisar ingenting av dina egna påståenden med inlägg fr fup

Det är det som är skillnaden på dig och mig. Jag presenterar citat hämtade direkt ifrån en sökbar tillgänglig källa.

Du sprider egna påståenden helt utan sökbara referenser.

Därför bevisar jag en hel del med mina inlägg, medans du inte bevisar ett skvatt annat än att du inte ens har tillgång till dokumenten du påstår dig hänvisa till

Och som jag skrev, rättsläkaren har inte slagit fast det du påstår.
Citera
2023-04-19, 13:45
Medlem
En kvart kvar. Någon som vet var man kan lyssna på domen? Eller är det bara något skriftligt som publiceras någonstans?
Citera
2023-04-19, 13:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast ett IQ- test är väl säkrare än vad någon av oss säger?

Jag förstod på någon i tråden (tidigt) som var mer insatt i det här med vad hennes begåvningsprofil innebar, var att Maj inte var utveklingsstörd.

Det kanske betyder att man till vardgs inte märker av det jättemycket, men när det kommer till mer komplicerade situationer kan personen inte dra samma slutsatser som en normalbegåvad.

Det kanske hon kompenserar för genom att vara slug, streetsmart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in