2023-04-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Minns du vem som vittnade om det?

Jag kopierar från inlägger du precis postade till mig.

Förhör P*eter:

"För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp P*eter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
P*eter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid"

/448
" Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Rättsläkaren har helt uteslutit att hon skulle kunna ha kvävt av sina egna spyor. Det finns inga andra alternativ än strypning säger hon.
Sen är det mycket troligt att Tove inte kunnat försvara sig just för att någon hållt fast hennes armar medan den andra personen höll sina händer runt hennes hals.

När jag lyssnade på vad rättsläkaren sagt och försvaret så frågade ju försvaret om dom kan helt utesluta att hon kvävts av sina spyor varpå hon svara att nej man kan inte det? Eller
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
De har inte hamnat i en dålig situation, de har själva skapat den ! Efter att ha tagit livet ifrån Tove, har de mist all rätt till ett eget liv, inte svårare än så.

Jo jag förstår ditt resonemang. Men domstolsbeslutet betyder mycket här om tingsrätten anser att M var inblandad under misshandelns gång eller inte.
Citera
2023-04-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att T dog av spyor i lungor är J advokat Cleas påhitt
Det fanns inga spyor i T lungor
Hon dog av strypning

Ja vet, men enligt rättsläkaren när försvaret ställde sina frågor så kunde det inte heller uteslutas.
Citera
2023-04-19, 12:30
Medlem
Citat:
Minns du vem som vittnade om det?
Det var T fotbollstränare
Och T pojkvön
Citera
2023-04-19, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag kopierar från inlägger du precis postade till mig.

Förhör P*eter:

"För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp P*eter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
P*eter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid"

/448
" Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.

Jag får läsa hans förhör igen, men som jag minns det blandade han ihop tidpunkten.
Du kan ha rätt, jag kan inte säga att jag är säker alls.

Maja har ju uppenbarligen gått Johannas ärenden, det vet vi. Vid Nöjet är ju ett tydligt exempel, och dörrbankandet vid A*lbins dörr. Kanske har hon gjort fler saker, jag utesluter inget.
Citera
2023-04-19, 12:32
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Stefan Davidsson blev friad i TR för mordet på Lena Wesström men dömd till 18 år i HR.

Mats Alm blev friad för mord på Linda Chen.

Mats Alm blev ju själv kidnappad och matad med gamla räkor.
Citera
2023-04-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Stefan Davidsson blev friad i TR för mordet på Lena Wesström men dömd till 18 år i HR.

Mats Alm blev friad för mord på Linda Chen.

Mats Alm friades från mord eftersom det inte gick att styrka att Linda Chen blivit mördad. Att TT blivit mördad är styrkt. I Stefan Davidssons fall var det ju så att det fanns åtminstone till viss del förklaringar till den tekniska bevisningen åklagaren lade fram och att det därigenom inte gick att placera Davidsson på mordplatsen. Att JJ och MH varit på plats där mordet sker går inte att jiddra om.
Citera
2023-04-19, 12:33
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
En jurist domare är det, och sedan är nämndemännen i TR är som du säger lekmän. De är oftast medlemmar i något parti och utses till TR av kommunfullmäkitge.

I HR sitter det tre juristdomare om jag inte minns fel. Så på det viset blir det kanske lite mer rättsäkert att allvarligt brottmål kan överklagas för bägge parter.

Ja, tre rådmän och två nämndemän i HR. Oavsett utgång i TR idag lär det överklagas antingen från åklagare, tilltalade eller båda. Domen kanske inte håller i HR så vi ska inte ropa hej än.
Citera
2023-04-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okand3333
När jag lyssnade på vad rättsläkaren sagt och försvaret så frågade ju försvaret om dom kan helt utesluta att hon kvävts av sina spyor varpå hon svara att nej man kan inte det? Eller

Nej, rättsläkaren har till och med svårt att hålla tillbaka sin irritation när advokaten framför sin teori. Man har helt uteslutit kvävning av spyor.
Citera
2023-04-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okand3333
Ja vet, men enligt rättsläkaren när försvaret ställde sina frågor så kunde det inte heller uteslutas.

Det kunde uteslutas för att rättsläkaren sa att det talades om mat ur mikroskopiskt perspektiv men inget som kunde fastställas som spya, har jag för mig.
Citera
2023-04-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jo, det gör det. Bara som jämförelse så är rattfylleri 0,2 promille grovt rattfylleri börjar vid 1,0.

https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/alkoholforbranning-och-effekter-vid-olika-promillehalter/

Kvinnor är dessutom mer känsliga och vad jag förstod var Tove känd för att ha en låg toleranströskel för alkohol.

Om hon hade 1,2 promille så var hon kraftigt påverkad, och helt säkert en mycket lätt match för den nyktra och fem viktklasser större Johanna.

När ska du börja se verkligheten för vad den är?

Jaså, gjorde det "naturligtvis" inte det?

Dina kommentar här ovan är ett typexempel på hur du och vissa andra i tråden kategoriskt förnekar rena enkla fakta. För alla normalt allmänbildade personer helt vanliga och välkända fakta.

Du kan leva i en fantasivärld där Tove och Johanna är jämbördiga i styrka. Men i så gott som all världens kampsporter skiljer det hela fem viktklasser dem emellan.

Det är precis som jag skrev - De som håller på med brottning och kampsport är inte berusade, de har inte fått ett slag i bakhuvudet, det är inte fem viktklassers skillnad på dem och de tar inte kraftfulla strypgrepp på varandra.

Tove var dessutom kraftigt berusade om hon hade 1,2 promille.
Ang det jag fetat:
Rätta mig gärna om jag har alldeles fel men var det inte så att rättsläkaren yttrade att T:s alkoholhalt i blodet vid obduktionen skulle ha kunnat vara baserad på de jäsningsprocesser som naturligt följer av den förruttnelse som sker under t ex de två veckor T legat i skogen?
Så uppfattade jag det.
Och om rättsläkaren och jag tolkar T:s alkoholhalt på samma sätt, så har du inte fog för att skriva som du gör.
Är du medveten om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in