2023-04-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var detta ett rent hypotetiskt scenario, för att visa det orimliga i att du som festgäst skulle bli dömd för mord, bara för att du var i samma lägenhet där mordet skedde.

Jag tog ett exempel tidigare; en tänkt fest, med ett hundra pers. Ett mord sker. Ska alla hundra bli fällda för mord då? Oavsett vad de vetat om, sett, hört, medverkat i?

Nu bevisar Majas stegräknare inte att hon medverkat i något mord, bara att hennes mobil rört på sig vid de tillfällen a; 02:19 och 02:43.

Rätten behöver inte tro på Majas förklaring till att hon sov, men det bevisar inte att hon var inne i badrummet och höll i några händer under mordet. Det skulle kunna vara ett indicium på att hon var vaken då, men även om hon var vaken, vet rätten med hundra procents säkerhet att Maja då var i badrummet och mördae Tove?

Inte heller det faktum att hon varit i lgh medan Johanns var på McD och Tove med ganska stor sannolikhet var död, bevisar att Maja varit med om mordet. Det skulle kunna vara ett indicium, men det skulle kunna vara så att Maja inte såg kroppen för att den var undanskuffad, Maja minns fel om att hon var ut till toan just då, håller bara fast vid Johannas tidigare berättelse för att hennes minnesbild har ändrats, eller såg kroppen med vågade inte göra något för hennes undergivna roll i förhållande till en dominant och uppenbarligen farlig person att säga emot, osv osv.

Det som Maja säger behöver inte vara trovärdigt. Hon kan ha flera skäl till att ljuga. Hon kan t ex vilja skydda sig själv och sitt agerande som är moraliskt förkastligt, men ändå inte handlar om mord.

Men åklagerns bevisning måste visa att det är Maja som medverkat vid mordet.

Vi får se vad det blir för dom - jag tror att Maja blir dömd för medverkan till mord
Citera
2023-04-19, 11:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag kan inte söka i FUP nu. Hittar inte vart jag läste att T var rädd för M.

Men det kan vara från förhöret med PG fotbollstränaren. Aktbil 153 sid 444.

Han pratar om två tillfällen.

Den första var runt jul 2021 (två veckor innan dörrbranden), då ringde T upp PG runt 02:00 men la på. PG ringer upp och T säger att det var ett himla liv. M stod utanför dörren och T fick inte komma ut.

Den andra var en efterfest på sommarhalvåret där T hörde av sig till PG för hon var rädd och behövde komma därifrån och namngav både J och M.

Ja, då var hon rädd för tjejerna.
Jag gjorde ett inlägg för någon dag sedan , jättelångt med förhören från alla inblandade och även Toves meddelande till PG, hans vittnesmål också. Och ja, Tove mådde fruktansvärt då. A*lbin pratade med tjejerna sitället och de lämnade. Johanna anslöt ju också sedan.

Jag ser det som att Johanna lägger upp en bild för sina "flying monkeys", inte alls alltid en sann bild om varför någon måste straffas.

Ett typiskt mönster hon personer med sarka naricissitiska drag. De ser sig som offer för något, inte sällan ser de ut en person som är den skyldiga till att de mår dåligt. De kan utmålas på olika sätt som att de är hemska, svartmålning på sociala medier, ryktesbildning om falska påtåenden som gör att man tar ställning mot offret och för narcissisten. på det viset delas inte sällan vängrupper i läger. Det är ofta konflikter runt narcissisten och inte sällan blr det konflikter som förläggs utanför nacissisten själv. Andra blir osams.

Det är ju precis det man ser här.
Citera
2023-04-19, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jo, Maja får anses vara i garantställning. Se exempel på Kode-fallet där en dömdes redan på 90-talet när mobiler inte var lika vanliga för skyldighet att larma.

Ok, vi får se jhur rätten ser på det här.

Jag är som sagt inte juridiskt kunnig.

Kode- fallet känner jag inte till.
Citera
2023-04-19, 11:30
Medlem
Citat:
Nu var detta ett rent hypotetiskt scenario, för att visa det orimliga i att du som festgäst skulle bli dömd för mord, bara för att du var i samma lägenhet där mordet skedde.

Jag tog ett exempel tidigare; en tänkt fest, med ett hundra pers. Ett mord sker. Ska alla hundra bli fällda för mord då? Oavsett vad de vetat om, sett, hört, medverkat i?

Nu bevisar Majas stegräknare inte att hon medverkat i något mord, bara att hennes mobil rört på sig vid de tillfällen a; 02:19 och 02:43.

Rätten behöver inte tro på Majas förklaring till att hon sov, men det bevisar inte att hon var inne i badrummet och höll i några händer under mordet. Det skulle kunna vara ett indicium på att hon var vaken då, men även om hon var vaken, vet rätten med hundra procents säkerhet att Maja då var i badrummet och mördae Tove?

Inte heller det faktum att hon varit i lgh medan Johanns var på McD och Tove med ganska stor sannolikhet var död, bevisar att Maja varit med om mordet. Det skulle kunna vara ett indicium, men det skulle kunna vara så att Maja inte såg kroppen för att den var undanskuffad, Maja minns fel om att hon var ut till toan just då, håller bara fast vid Johannas tidigare berättelse för att hennes minnesbild har ändrats, eller såg kroppen med vågade inte göra något för hennes undergivna roll i förhållande till en dominant och uppenbarligen farlig person att säga emot, osv osv.

Det som Maja säger behöver inte vara trovärdigt. Hon kan ha flera skäl till att ljuga. Hon kan t ex vilja skydda sig själv och sitt agerande som är moraliskt förkastligt, men ändå inte handlar om mord.

Men åklagerns bevisning måste visa att det är Maja som medverkat vid mordet.

Ja, det är ett indiciemål. Det många inte fattar är hur högt beviskravet är vid mordmål. Som du påpekar, att hennes mobils stegräknare räknar steg under natten, bevisar egentligen enbart att hon sannolikt rört på sig. Detta är det farliga med conformation bias, att enbart beakta bevisning i den utsträckning det stärker den redan förutfattade hypotesen. Det är alltid bra om försvaret lyfter ett varningens finger för detta så att inte domstolen får denna förutfattade uppfattning om händelseförloppet, vilket i sig är helt mänskligt.
Citera
2023-04-19, 11:31
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag utgår från vad jag tror lagen säger.

Min övertyglese är att du inte behöver ingripa i ett pågående mord för att förhindra det, vare sig du sover, är vaken eller tittar på.

jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar lagen.

Skillnad är om du själv har uppsåt och medverkart i något skede, oavsett hur litet det än är. Men det ska bevisas.

Tror du har rätt.

Men om man är först att tex åka förbi en olycka är du skyldig att stanna, men det är ju en annan sak.
Citera
2023-04-19, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Vi får se vad det blir för dom - jag tror att Maja blir dömd för medverkan till mord

Snart vet vi.

Jag tror att om hon blir dömd för något vad gäller mordet nu i TR, så kommer det inte se likadant ut i HR.

Jag tycker att bevisningen ser för tunn ut vad gäller uppsåtet.
Inte heller tror jag som vissa här, att hon skulle vara skydlig att ingripa om hon vetat om vad som pågick.

Men domar är lite som lotteri.

Jag har sett mördare gå fria, trots väldigt mycket mer indicier än i det här fallet.
Citera
2023-04-19, 11:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
För att då döms hon för mord.
Det vet nog även MH - har hon hållit fast T i badrummet har hon också deltagit mordet.
Det har du rätt I. Även om M kanske inte tycker att hålla fast händer är mord, så har Svegfors helt säkert informerat henne - om det nu är så.
Citera
2023-04-19, 11:34
Medlem
colis avatar
Nej Tove har inte varit medvetslös eller kraftigt medvetandesänkt under mordet. Då skulle inte Rättsläkaren uttalat nedanstående om plågsamt och utdraget mordförlopp. T kämpade emot.

Rättsläkaren som har obducerat kroppen bedömer däremot att greppet runt Toves hals har varat betydligt längre än så ( JJs 10 sekunder min anm).Rättsläkaren har också beskrivit dödsförloppet som både utdraget och plågsamt.

”Rättsläkaren har också uppgett att man under obduktionen inte har sett några tecken på att Tove har kunnat göra motstånd när hon mördades.
Till exempel har de inte kunnat hitta DNA från någon gärningsperson under Toves naglar – något som kan tala för att Tove inte har kunnat försvara sig, eller kunnat röra sina armar, enligt rättsläkaren.”

Fynd i MHs hälsoapp i mobilen anser åklagaren motbevisar att MH sov liksom övrigaomständigheter..
Mordet har varit plågsamt och långdraget och borde givit skador på MGM om inte MH också höll fast.

”Åklagare Adam Rullman menar också att den 20-åriga kvinnans version stämmer överens med den bevisning som polisen samlat in – till skillnad från 18-åringens version, som han menar inte är trovärdig.
– Jag tycker inte att den yngres version av händelseförloppet är trovärdig. Den är motbevisad genom andra omständigheter, har han tidigare sagt.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rle0EA/mordet-pa-tove-i-dag-faller-domen
Senast redigerad av coli 2023-04-19 kl. 11:37.
Citera
2023-04-19, 11:37
Medlem
Braxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
En och en halv timma vittnesmål från huvudvittnet får väl i sig anses vara "gott om", men det är såklart inte Johnny och Amber detta. Har också lite svårt att förstå varför det är ett problem att rösterna är förvrängda i andra klipp?

Vad rättsläkaren säger är väl inte direkt det mest spännande i detta fallet...

Har man läst hela förundersökningen vet man ju redan vad de har att säga, det intressanta är ju att höra hur de pratar, dvs tonläge och alla andra smådetaljer som missas helt om de är förvrängda.
Citera
2023-04-19, 11:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För att ett begripligt händelseförlopp ska bli logiskt tror jag det bästa är att du bortser från J s beskrivning om vad som hände i badrummet. Skala av allt förutom grannens vittnesmål och rättsläkarens utlåtande.
Det är bl a RLs utlåtande som gör mig tveksam till Ms deltagande.
Citera
2023-04-19, 11:40
Bannlyst
Vad har 20-åringen för anledning att ljuga om vad 18-åringen gjorde?
Hon själv får väl inte mildare straff för det?
Citera
2023-04-19, 11:44
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad har 20-åringen för anledning att ljuga om vad 18-åringen gjorde?
Hon själv får väl inte mildare straff för det?
Personlig hämnd för att 18-åringen tjallat? Hon verkar ju vara en sådan person som njuter av att utkräva egenbestämd rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in