2023-04-18, 20:04
Medlem
Bra. Men hur ska ni identifiera såna inlägg? Ni kanske kan köra samma AI mot alla inlägg och be den identifiera inlägg som ser ut att komma ifrån den själv?
Citera
2023-04-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Har ni planer på hur moderatorerna skall kunna följa upp att regeln efterlevs? Det blir svårare och svårare att känna igen AI-texter och med tanke på hur värdelös gemene flashbackare är på att skriva måste det vara snudd på omöjligt att skilja på om det är en AI eller bara någon som uttrycker sig märkligt.

Det kanske är om texten är bättre än gemene man på Flashbacks texter brukar vara som man ska fundera på om det är en ai-text
Citera
2023-04-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag uppskattar att Flashback vidtar nödvädiga åtgärder för att försäkra att det är människor av kött och blod bakom inläggen.

Läste idag om jag en fotograf som vann en fototävling där fotot var AI-skapat.

En källa:
https://www.artnews.com/art-news/news/ai-generated-image-world-photography-organization-contest-artist-declines-award-1234664549/amp/

Vet inte om just denna källas tillförlitlighet. Men det stod om det idag på Omni.

För mig var detta en ögonväckare. En riktigt läskig situation. Vinna en fototävling med genererat foto.

Så ja, Flashback bör hålla ögonen öppna och bara låta användare med puls delta så att säga.

Konstigt att de inte reagerade. Till och med jag kan se att det är en ai-bild. Följer många konton med ai-genererade foton och gemensamt är att blickarna och uttrycker inte stämmer med hur människor brukar titta eller se ut. Ofta ser de åt sidan som om de har fäst blicken på något. Ganska ovanligt om någon tar kort på en och står rakt framför. Ibland ser de mot kameran men då ”igenom” den, alltså bortanför. Blicken är också ”grumlig” när de tittar rakt mot en. Ofta är det något med pupillerna som är fel i förhållande till ljuset i bilden. Alltså pupiller rättar sig efter ljusflödet. Detta kan tydligen ai inte få till ännu. Kvinnan bakom ser extremt ai ut. Även utseenden återkommer har jag märkt. Ofta har bilderna en ”tomhet” i sig också även om de kan vara tilltalande. För många eller för få fingrar känner nog alla till vid det här laget, men det är faktiskt inte det enda.
Citera
2023-04-18, 20:37
Medlem
GeleZachas avatar
Tycker det är en bra regel, så länge den tillämpas restriktivt. Dvs endast i de fall där det är väldigt uppenbart och inte bara "tveksamt".
Citera
2023-04-18, 20:48
Medlem
StigAllans avatar
Tvång på AI konstruerad text ska förses med AI märke vid tillkomst
Det ska ske vid källan.
Citera
2023-04-18, 20:54
Medlem
DrVonAnkas avatar
Är det inte lite hårt att radera utan förvarning? Även om man kan misstänka att vissa texter är skrivna av chatGPT är det ju många som uttrycker sig på liknande vis. Skulle man inte kunna lägga till en notis/varning bredvid inlägget som varnar att inlägget potentiellt kan vara ai-genererat som mods aktiverar istället?
Citera
2023-04-18, 21:09
Medlem
Bra regel!

Haffat några väl förträffliga elevtexter i copyleaks i veckan.
Citera
2023-04-18, 21:14
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accelerate
Bra. Men hur ska ni identifiera såna inlägg? Ni kanske kan köra samma AI mot alla inlägg och be den identifiera inlägg som ser ut att komma ifrån den själv?
Låter som ett GAN (Generative Adversarial Network). Man har en bot som skapar innehåll och de blandas med människoskapat innehåll. Sen har man en bot som tränas på att skilja dem åt. Medan den första boten tränas på att överlista den andra boten.
Citera
2023-04-18, 21:25
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Är det inte lite hårt att radera utan förvarning? Även om man kan misstänka att vissa texter är skrivna av chatGPT är det ju många som uttrycker sig på liknande vis. Skulle man inte kunna lägga till en notis/varning bredvid inlägget som varnar att inlägget potentiellt kan vara ai-genererat som mods aktiverar istället?

Du menar att roboten skulle få en Pinocchiovarning, bli en riktig människa innan du postar nästa inlägg?
Citera
2023-04-18, 21:32
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Vissa texter är uppenbara. Som t ex denna:

(FB) Fråga en läkare!

Huvudinlägget raderades, men denna snubbe låtsas vara läkare och skriver exakt som ChatGPT strukturerar sin text.
Exakt såna där inlägg såg jag någon skriva för några veckor sedan, det var inga trådstarter utan svarsinlägg, personen ägnade hela dagen åt att skiva 20-30 sådana, långa svar, och i posthistoriken var det 3-6 minuter mellan inläggen. De var strukturerade på exakt samma sätt! Men lite tweaks här och var i form av ändrade formuleringar för att inte vara uppenbara AI-svar.

Sedan dess har personen skrivit uteslutande korta svar.
Citera
2023-04-18, 21:38
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Exakt såna där inlägg såg jag någon skriva för några veckor sedan, det var inga trådstarter utan svarsinlägg, personen ägnade hela dagen åt att skiva 20-30 sådana, långa svar, och i posthistoriken var det 3-6 minuter mellan inläggen. De var strukturerade på exakt samma sätt! Men lite tweaks här och var i form av ändrade formuleringar för att inte vara uppenbara AI-svar.

Sedan dess har personen skrivit uteslutande korta svar.

En avancerad AI borde lära sig av so historik och sluta svara i form av en Wikipedia-artikel.
Citera
2023-04-18, 21:59
Bannlyst
Jag är lite nyfiken på varför folk skulle välja skriva en text på flashback med AI bot ? Vad är syftet med det jag förstår inte, det väl ens egna tankar och åsikter som ska skrivas ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in