Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Viktigt att man inte väljer Googles CAPTCHA dock, för då har typ alla statliga & globohomo-aktörer i hela västvärlden en bakdörr in.
Absolut, men redan idag måste det finnas robotar som kan ta sig förbi även andra, mer avancerade hinder? Om inte idag, så imorgon?
---
Jag blev nedstämd när jag läste denna tråd, för jag har inte funderat på ämnet i förhållande till Flashback tidigare.
När jag såg TV-serien
Westworld tänkte jag att det på gott och ont inte kommer att behövas något Turingtest för att skilja människoformade robotar (som de dockor som förekommer i nämnda fiktion) från äkta vara, så länge jag lever.
Det jag skrockade åt för sju år sedan har först nu förvandlats till ett obehag - nu känns det som att den kalla verkligheten knackar på dörren.
Exemplet som
Score! kom med ovan var jättebra, men hur länge kommer robotar uttrycka sig så yxigt? Redan idag kan väl sofistikerade varianter komponera musik som, tillsammans med andra konstyttringar aktualiserar just Turings tankar bättre än något vi sett tidigare?
Hur ska Flashback kunna stå emot den eskalerande tekniska utvecklingen som vi inom detta område knappt sett början av?
Om det väl bjuds det upp till strid ser jag framför mig att styrkeförhållandena snabbt kommer gå från svärd mot krutvapen till svärd mot atombomber.
Hoppas att jag är en pessimistisk "alarmist"!