2023-04-18, 17:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Någonslags fungerande CAPTCHA lär också snart bli nödvändig, för att stoppa helt automatiska robotpostningar & trådstarter.
Citera
2023-04-18, 18:09
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nej, inte mer än att det finns tydliga interna regler mot att ingen ska stängas av godtyckligt.
Syftet är främst att ha ett redskap ifall missbruk skulle bli aktuellt. Att det finns tydliga regler om det skulle uppstå problem.

Nej, du ska inte riskera att få dina inlägg raderade pga att du misstänks vara en chattrobot.
Däremot så är vår målsättning att du ska du slippa läsa inlägg skrivna av sådana (textrobotar), om det är uppenbart för alla att det är en textrobot som skrivit texten.

admin

Det är en bra målsättning, men du säger att det skall finnas tydliga regler. Jag anser inte denna regel vara tydlig nog, och då blir det enkelt att missbruka för moderatorer som inte håller med om vad som skrivs till att godtyckligt radera inlägg.

Citat:
0.13. Textrobotar

Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.

Det är främst de fetade orden jag har problem med. Dessa ger stora möjligheter till missbruk. Kanske behöver de specificeras ytterligare för att undvika godtycklighet?

Vad som anses vara ett legitimt skäl av en kan lätt inte vara det av en annan. Detta behöver vidare specificering.

Samma sak med vad som kan "motiveras".

Hur tänker du kring detta?
Citera
2023-04-18, 18:10
Medlem
jiZZeds avatar
CAPTCHA kommer nog behövas för att minimera riskerna. Är inte idiotsäkert. Men en början.
Citera
2023-04-18, 18:13
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen undrar man vilken regel som går att tillämpa på mänskliga "textrobotar". Kolla på klyban i Politik-USA , det är många som har misstänkt att han är en textrobot, men man märker på den låga kvalitén att det faktiskt är en människa som ligger bakom.

Det är ju en gammal användare som kan bero på en mer primitiv AI än vi har idag. Så det kan vara varför den låga kvalitén ständigt gör sig påmind.

Det kan även vara så med flera användare här. Bäst att bara ignorera dem.
Citera
2023-04-18, 18:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
CAPTCHA kommer nog behövas för att minimera riskerna. Är inte idiotsäkert. Men en början.
Viktigt att man inte väljer Googles CAPTCHA dock, för då har typ alla statliga & globohomo-aktörer i hela västvärlden en bakdörr in.
Citera
2023-04-18, 18:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är ju en gammal användare som kan bero på en mer primitiv AI än vi har idag. Så det kan vara varför den låga kvalitén ständigt gör sig påmind.

Det kan även vara så med flera användare här. Bäst att bara ignorera dem.
Så kan det givetvis vara. ChatGPT 0.1
Citera
2023-04-18, 18:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Ett sådant IQ-test skulle bli forumets död.
Ett massivt inflöde av robotpostande lär också döda forumet.

Detta gäller alla anonyma forum där det förekommer kontroversiella ämnen.
Citera
2023-04-18, 18:33
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ett massivt inflöde av robotpostande lär också döda forumet.

Detta gäller alla anonyma forum där det förekommer kontroversiella ämnen.

AI kan idag besegra alla former av CAPTCHA. Detta har Elon Musk nämnt. Så CAPTCHA är värdelöst, det är främst GOOGLEs sätt att se till att de får bakdörrs-acces samt kan möjligen stänga ute mer primitiva AI:s som den du nämnde medans mer avancerade kommer igenom.

CAPTCHA hade därför dödat forumet då riktiga användare kommer tröttna rätt fort medans avancerade AI kommer att spamma sönder forumet då ration kommer bli skevare och skevare..
Citera
2023-04-18, 18:34
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Viktigt att man inte väljer Googles CAPTCHA dock, för då har typ alla statliga & globohomo-aktörer i hela västvärlden en bakdörr in.

Absolut, men redan idag måste det finnas robotar som kan ta sig förbi även andra, mer avancerade hinder? Om inte idag, så imorgon?

---

Jag blev nedstämd när jag läste denna tråd, för jag har inte funderat på ämnet i förhållande till Flashback tidigare.

När jag såg TV-serien Westworld tänkte jag att det på gott och ont inte kommer att behövas något Turingtest för att skilja människoformade robotar (som de dockor som förekommer i nämnda fiktion) från äkta vara, så länge jag lever.

Det jag skrockade åt för sju år sedan har först nu förvandlats till ett obehag - nu känns det som att den kalla verkligheten knackar på dörren.

Exemplet som Score! kom med ovan var jättebra, men hur länge kommer robotar uttrycka sig så yxigt? Redan idag kan väl sofistikerade varianter komponera musik som, tillsammans med andra konstyttringar aktualiserar just Turings tankar bättre än något vi sett tidigare?

Hur ska Flashback kunna stå emot den eskalerande tekniska utvecklingen som vi inom detta område knappt sett början av?

Om det väl bjuds det upp till strid ser jag framför mig att styrkeförhållandena snabbt kommer gå från svärd mot krutvapen till svärd mot atombomber.

Hoppas att jag är en pessimistisk "alarmist"!
Citera
2023-04-18, 18:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
AI kan idag besegra alla former av CAPTCHA. Detta har Elon Musk nämnt. Så CAPTCHA är värdelöst, det är främst GOOGLEs sätt att se till att de får bakdörrs-acces samt kan möjligen stänga ute mer primitiva AI:s som den du nämnde medans mer avancerade kommer igenom.

CAPTCHA hade därför dödat forumet då riktiga användare kommer tröttna rätt fort medans avancerade AI kommer att spamma sönder forumet då ration kommer bli skevare och skevare..
Musk hävdar också att alla anonyma gratis-forum är körda just av den anledningen.
Citera
2023-04-18, 18:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Musk hävdar också att alla anonyma gratis-forum är körda just av den anledningen.

Ja det kommer bli kämpigt, helt klart... Tror inte Flashback har så långt kvar nu, men jag hoppas jag har fel. Anonyma forum är viktiga för människor i denna tid av falskhet.

Men kanske vore det det bästa, då denna "ventil" försvinner så kommer fler och fler att tvingas säga vad de tycker i allmänheten och det kan förändra samhället rätt fort.
Citera
2023-04-18, 18:46
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Jaha ärthjärna. Du tror inte dessa modeller har använts innan det släpptes för allmänheten? Att kanske vissa propagandaorganisationer kan ha haft nytta och tillgång till dessa? Eller du tror att allt som är nytt släpps direkt till allmänheten? Isåfall finns inte mycket att diskutera

Nej, tekniken som gjorde de möjliga uppfanns 2017 och sedan har det utvecklats till det vi ser idag med ex. ChatGPT. Eftersom du inte förstår vad du pratar om så är det bättre att inte diskutera det.

Du kan läsa mer om det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer_(machine_learning_model)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in