• 1
  • 2
2023-04-12, 13:46
Medlem
CuckoosNests avatar
Fick en Imac från runt 2010 ish (El capitan) av min mormor, som jag har rensat disken på i Disk Utility. När jag sedan följer stegen i Mac utilities och installerar El capitan så genomförs installationen för att sen återgå till Mac Utilities där jag uppmanas att Installera OS. Om jag försöker välja Start disk så finns ingen.
Senast redigerad av CuckoosNest 2023-04-12 kl. 13:52.
Citera
2023-04-12, 14:27
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Mer information behövs.
Citera
2023-04-17, 06:12
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Mer information behövs.

Jag har tyvärr inte så mycket mer info än det ovan och att när jag startar om efter att nyinstallation gjorts så finns ingen startup disk.
Men ska lämna in den i en butik i stan så får kolla på det, vet att dom är mycket kunniga, fått hjälp med min Macbook pro tidigare.
Citera
2023-04-17, 09:35
Bannlyst
Pröva en annan sticka.. Sierra bör fungera på den där modellen. Men El capitan är väldig gamlat och du kommer inte kunna surfa med den versionen av OS. Tipset är att byta den mekniska hdd i din imac ifrån 2010, stoppa in en SSD och sedan köra Ubuntu 22.04 LTS eller Windows 10 datorn.

Pröva att installera Ubuntu 22.04.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-17 kl. 09:38.
Citera
2023-04-17, 09:38
Medlem
mehows avatar
Kör du med ett windows-tangentbord? Jag hade jäkla massa problem innan jag insåg att det fungerade lite olika med cmd och alt, beroende på var i ominstallationen man var.
Citera
2023-04-17, 09:39
Medlem
mehows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Pröva en annan sticka.. Sierra bör fungera på den där modellen. Men El capitan är väldig gamlat och du kommer inte kunna surfa med den versionen av OS. Tipset är att byta den mekniska hdd i din imac ifrån 2010, stoppa in en SSD och sedan köra Ubuntu 22.04 LTS eller Windows 10 datorn.

Pröva att installera Ubuntu 22.04.
Eller något nyare macOS. Jag kör ventura på min 2011
Citera
2023-04-17, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mehow
Eller något nyare macOS. Jag kör ventura på min 2011

Som du har ful pacthad. Så fort det kommer en updatering, så kan din dator krascha.
Citera
2023-04-17, 10:48
Medlem
mehows avatar
Citat:
Som du har ful pacthad. Så fort det kommer en updatering, så kan din dator krascha.
Jag kör med patcher ja, spelar ju ingen större roll då den inte går att använda till något vettigt utan ett nyare OS.
Inget har dock crashat och jag tror det är en myt, jag uppdaterar ju den själv
Citera
2023-04-17, 11:12
Bannlyst
Bara man är medveten om risken.. Så är det en bra lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av mehow
Jag kör med patcher ja, spelar ju ingen större roll då den inte går att använda till något vettigt utan ett nyare OS.
Inget har dock crashat och jag tror det är en myt, jag uppdaterar ju den själv
Citera
2023-04-17, 12:20
Medlem
mehows avatar
Citat:
Bara man är medveten om risken.. Så är det en bra lösning.
Ja, det är inget jag skulle rekommendera för någon som inte vet vad dom gör.
Men det är inte bara plug&play direkt, så tror inte man gör det om man inte förstår vad man håller på med
Citera
2023-04-17, 20:59
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Klart det går surfa på den när den är ominstallerad det funkade ju innan? Dumheter.

Gärna tipsa om Linux när personen vill köra OS X. Dumheter.
Citera
2023-04-18, 16:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Klart det går surfa på den när den är ominstallerad det funkade ju innan? Dumheter.

Faktiskt inte. Root-certifikaten i äldre macOS är för gamla för att säkra webbplatser (https) ska fungera. Funkar om man får tag i en webbläsare som kan gå förbi det, Firefox kan vara ett alternativ. Så rådet att köra Linux eller Windows via Bootcamp är inget dumt förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in