2023-04-18, 09:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Allt detta lidande skulle enkelt kunna undvikas om bara Ryssland drar tillbaks alla sina trupper. Case closed.

Ganska tröttsamt argument i denna tråd. Ja givetvis vore det bra men kom igen det vore bra om alla var som björnen bamse med. Men världen ser tyvärr inte ut så. Med Putin vid rodret existerar inte det att ” ge upp försvaret av Ryssland ”
Citera
2023-04-18, 09:30
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja fred känns ganska långt borta då Putin har svårt att backa från narrativet att de slåss för att försvara moder Ryssland från väst. Hur skall han förklara det för sin befolkning. Förhandlingar där båda parter kan känna att det fått med sig något är nog alternativet till ett fortsatt långt krig.

Satt länge och funderade på vad du skrev sist. fetstil ovan.
Ska aggression som dessutom grundades på ett dumt narrativ, belönas?
Det finns de som tycker detta i denna tråd. "För fredens skull".
Lite som grisen i Bahkmut, som vill förklara att kriget är slut, vi har uppnått våra mål. Va???

Jag tänker i termer av internationell rätt. Folkrätt. FN stadgarna. Avtal.
Citera
2023-04-18, 09:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Lite som grisen i Bahkmut, som vill förklara att kriget är slut, vi har uppnått våra mål. Va???

Jag håller med dig i sak att det känns moralisk fel att krig skall kunna löna sig. Men skall man vara realist så tror jag det är enda vägen ifall förhandlingar skall lyckas. Någon villkorslös kapitulation har jag svårt att se komma i nuläget. Sedan har ju fredsförhandlingar tidigare inneburet ge och ta vid många tillfällen. Den bistra sanningen.
Citera
2023-04-18, 09:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Bara att man växlar fångar under ordning och reda mellan Wagner och Ukraina utan att ens bry sig om klartecken från ryska myndigheterna talar ju för att kocken gör vad han kan för att framställa sig som en simpel entreprenör som inte ville ha denna konflikten från första början.
Ja, och vet du vad? Det finns på video. Prigozhin bjuder på mat och dryck och mer eller mindre vinkar av fångarna. Wagneriterna hade fått order om att behandla fångarna väl (den här gången). Något har han ju i kikaren, Prigozhin.
Citera
2023-04-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog

nu är det ju inte det här första kriget i världshistorien

förr eller senare kommer det att sluta, frågan är hur?

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/trettioariga-krigets-slut-och-westfaliska-freden
Citera
2023-04-18, 09:42
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Du menar forskare som Paul Robinson och Darya Platonova? Seriöst?

Jo, jag har daggmaskar på min åker som "forskar" på hur man kan föröka sig snabbare om man håller sig på passande djup när det är dags för plöjning. Nu väntar vi bara på att de skall skriva några objektiva essäer och böcker om det hela också. Att du hänvisar till dessa är inget annat än ännu ett bevis på hur oförlåtligt förlorad du är i din menlöshet. Men visst fungerar det säkert för inbördes beundran mellan de stickade västarna. under tiden så pågår den verkligheten som emotsäger precis varenda tes dessa stackare kämpat för att hitta på, och för varje dag som går blir deras essäer och teser ännu lite mer humor. Lyteskomik i skrift från människor som aldrig riktigt förstod varför de fick fötter. Toppenkällor Seglaren. .RU

Att du ens seriöst menar på att direkt underordnade av kreml har "gjort undersökningar" och sedan skrivit om dem är ju fan mer vansinnigt än att jag skulle skriva en forskarrapport om hur nazisterna hade att göra med uppdelningarna utav Georgia 1783 och hävda att det är orsak till varför Colombia ser ut som det gör idag. Så skruvat akademiskt att det inte är någonting annat an just det....vissa saker skall aldrig lämna dörrarna på universiteten...åtminstone inte utan flytväst, fallskärm, airbag i pannan och en kanot uppkörd i röven ifall det skulle börja regna där ute i verkligheten

Dina inlägg var morgonens behållning. Tack för det.

Så många, har så länge, försökt så mycket, att man nu bara garvar åt psycisailors ständiga rundgång. Ja, det är hämtat från Proletären, mycket av de teorier som framförs av honom. Riktig gråkommunist.
Det bygger också på ett hat mot USA, Nato och Nuland.
Ständig rundgång. Hänvisningar till allehanda suspekta undersökningar, individer eller egna tolkningar av korn av egna sanningar.
Motbevisat ett flertal gånger, av flera.
Total avsaknad av empati och känsla för rätt och fel. "Ukraina är ett skitland". Så klart de är. De lurade Putin att anfalla Ukraina och offra 200 000 soldater. Sjuk bild av verkligheten.
Ett inneboende tvång av att avsluta alla inlägg med, "men andra är lika dåliga" Inte minst kärringen Nuland...

Thorulf, att du orkar, ska hyllas!
Citera
2023-04-18, 09:43
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ganska tröttsamt argument i denna tråd. Ja givetvis vore det bra men kom igen det vore bra om alla var som björnen bamse med. Men världen ser tyvärr inte ut så. Med Putin vid rodret existerar inte det att ” ge upp försvaret av Ryssland ”

De allra flesta har insett att det fetade är det som måste ändras.
Citera
2023-04-18, 09:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
De allra flesta har insett att det fetade är det som måste ändras.

Det är en förutsättning hävdar jag!
Citera
2023-04-18, 09:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vilket tycker ni är Rysslands effektivaste vapen?

Lancet drönare
Tos-1 med termobariska stridsspetsar
500kg:s precisionsstyrda glidbomber

Av dessa tre: Lancet.

Effektiviteten hos TOS-1 är rejält överdriven i median och räckvidden är dessutom väldigt kort. Glidbombernas precision är heller inget vidare.
Citera
2023-04-18, 09:50
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag håller med dig i sak att det känns moralisk fel att krig skall kunna löna sig. Men skall man vara realist så tror jag det är enda vägen ifall förhandlingar skall lyckas. Någon villkorslös kapitulation har jag svårt att se komma i nuläget. Sedan har ju fredsförhandlingar tidigare inneburet ge och ta vid många tillfällen. Den bistra sanningen.

Har väldigt svårt att se att detta skulle sluta i något annat än att ryssar ska bort från Ukraina.
Efter detta överfall, ser du någonstans att man ska kika över en ny gräns och se mördare och våldtäktsmän, på dina släktingars ägor?
Citera
2023-04-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nu är det ju inte det här första kriget i världshistorien

förr eller senare kommer det att sluta, frågan är hur?

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/trettioariga-krigets-slut-och-westfaliska-freden

Jag skulle önska att Ryssland kördes ut ur hela Ukraina, men det jag tror kommer att hända är att Ryssland drar ut på kriget tills trumpeten blir president igen. Därefter en ny gräns längd dnipro, samt att även mykolaiv och odessaregionerna tillfaller ryssarna (landväg till Transnistrien). Ukraina kompenseras med rundligt bidrag från eu och möjlighet för folk i de ockuperade områdena att söka medborgarskap i valfritt eu-land.
Citera
2023-04-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag skulle önska att Ryssland kördes ut ur hela Ukraina, men det jag tror kommer att hända är att Ryssland drar ut på kriget tills trumpeten blir president igen. Därefter en ny gräns längd dnipro, samt att även mykolaiv och odessaregionerna tillfaller ryssarna (landväg till Transnistrien). Ukraina kompenseras med rundligt bidrag från eu och möjlighet för folk i de ockuperade områdena att söka medborgarskap i valfritt eu-land.

Trumpen kommer aldrig bli återvald så du kan fortsätta dina drömmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in