2023-04-17, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Sett avsnitt 2 nu och jag har inga åsikter om deras utseenden just nu, herregud.

Men, några reflektioner:

Verkar som att alla deltagare sett Axel och Märthas tågkrasch förra året och aktivt funderat på hur man undviker att göra om Axels misstag. Nu verkade ju Axel inte kunna läsa av kroppsspråk och signaler så det är enkelt att vara bättre än Axel, men ändå. Jag blev glad av att alla deltagarna visa respekt, stämma av, kolla vad som känns okej, fråga vad den andra behöver. Så mycket kommunikation från alla sidor! Så konstruktivt! Så lovande!

Lite om de olika paren då:

Ida och Arvid
Det verkar ju onekligen väldigt lovande. Initial attraktion finns absolut. Kul att se att de t o m nakenbadade ihop. Detta kan absolut fungera! Gått från "försiktigt optimistisk" till optimistisk.

Alexander och Lina
Alexander verkar fin, varm och snäll. Får fortfarande inte så tydlig bild av hans personlighet, typ vad han är för slags snubbe (är han analytisk av sig? Är han go with the flow? Jag vet fortfarande inte)

Lina verkar ha dåligt självförtroende och detta kan bli självuppfyllande profetia till varför det inte håller, om det nu inte håller. Negativ energi blir dränerande. Jag tror nog att detta paret kan fungera, men tror det bygger på att hon får vara varm och mjukna lite.

Stina och Fredrik
Den här *trodde* jag skulle bli en tågkrasch men det blev inte! Verkar som en bra matchning med mycket gemensamt. Fin attityd från båda också! På tal om alla klyschor om att "snälltolka" så tycker jag båda var snabba på att hitta så många goda sidor hos den andra - det var fint!

Agust och Carro
Har fått bättre (mer positiv) uppfattning om Agust i detta avsnitt jämfört med förra. Tycker han verkade varm och fin, att han tog bra hand om Carro. Bra på att lyssna, respektera hennes gränser, försöka kommunicera med henne. Förstås lite jobbigt att känna sig ratad men eloge till honom för hur han hanterade det. Tyckte det var fint också att även hon förtydligade sen att det inte var om honom specifikt. Uppskattade också när hon frågade "vad behöver du?". Vilken fin fråga! Fler sådana frågor bör ställas bland nya par! Känns hoppfullt just eftersom jag ser hur de verkligen försöker kommunicera med varandra.

Men Agust, musik ska inte bara vara bra det ska också passa stämningen. Detektivbyrån är bra men när man är hemma i sitt hem, ensam, och kan reflektera. Inte på ett bröllop. Det blev weird för Carro.

Jag tycker det är ett problem att Fredde hela tiden sätter ihop par där den ena ska ta hand om den andre. Det är ju medberoende. Jag tycker faktiskt det var jättelarvigt att hon inte dansade, om det inte berodde på att hon kände som Märta förra säsongen men då hade hon kunnat vara ärlig med det så han slapp slösa sin tid och energi på att försöka förstå och stötta henne.
Sedan är jag själv en person som fått höra ”den musiken passar inte på fest” hela mitt liv så jag tycker bara den detaljen var positiv ;D
Citera
2023-04-17, 21:57
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Vilken genomgående bs. Det är ju kvinnorna som är snyggare än männen i många par. Som sagt väljer inte vuxna kvinnor (pratar inte om 15-åringar nu eller vuxna kvinnor som är kvar i tonåren mentalt) män efter utseende. Du ser väl själv på alla heterosexuella par där du bor att dom flesta män i paren ser högst mediokra ut? Det är liksom inte Marcus Schenkenberg i sin prime i varenda lägenhet/hus omkring dig bland dom gifta paren.

Ida är så vacker, älskar hennes tänder och näsa. Gillar Arvids fräknar. Men sen så handlar ju inte deras attraktion om utseende utan faktiskt om deras personligheter och vad dom representerar. Att han är officer och slutför det han påbörjat, är stark och har ett jobb där man måste vara pålitlig, att han kan rida en stor häst som
Värsta Disney-prinsen. Att hon tar för sig, är glad, öppen, positiv, visar att hon gillar honom utan att spela spel, också är vältränad/tar hand om sig, har ett bra jobb som kräver att hon är bra helt enkelt, det är inte som att jobba på en myndighet och sätta telefonen på upptaget för resten av dagen medans du dukar upp bullar och kaffe.

Helt korrekt. Det är vanligare att kvinnan är snyggare än mannen i förhållande. Det beror dock inte på nån slags mognad hos kvinnor. De är fortfarande (enbart) attraherade av män som är snyggare än dem själva. Däremot har de insett att de inte kan haffa de där hunkarna de lyckas knulla med, och då väljer de en stabil kille som de inte attraheras av eftersom de är desperata efter att få barn. Den kvinnliga sexualiteten är nämligen delad i två; Längtan efter man och längtan efter barn. Längtan efter barn är för en kvinna nästan lika stark som längtan efter kvinna är för en man, och kvinnor gör avkall på fysisk attraktion för att inte gå miste om att få barn.

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg att Stina nöjer sig med Fredrik - trots att hon inte är attraherad. Men hon ser att Fredrik är snäll och stabil, och skulle bli en bra pappa till hennes barn - som hon längtar enormt efter.

I övrigt är du förmodligen ganska ensam om att tycka utstående tänder är vackert.

Senast redigerad av kulturstrateg 2023-04-17 kl. 22:01.
Citera
2023-04-17, 21:59
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Plastikoperera ögonen? Jag tror ärligt talat inte att det är så lyckat. Det fungerar kanske på bröst eller näsa, men inte för att få mer symmetriska ögon. Mina ögon sitter lite olika högt, jag tror de flesta har asymmetrier och det gör en intressant.
Märk ord!!!=ögonlocks-korrigering end of discussion
Citera
2023-04-17, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Helt korrekt. Det är vanligare att kvinnan är snyggare än mannen i förhållande. Det beror dock inte på nån slags mognad hos kvinnor. De är fortfarande (enbart) attraherade av män som är snyggare än dem själva. Däremot har de insett att de inte kan haffa de där hunkarna de lyckas knulla med, och då väljer de en stabil kille som de inte attraheras av eftersom de är desperata efter att få barn. Den kvinnliga sexualiteten är nämligen delad i två; Längtan efter man och längtan efter barn. Längtan efter barn är för en kvinna nästan lika stark som längtan efter kvinna är för en man, och kvinnor gör avkall på fysisk attraktion för att inte gå miste om att få barn.

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg att Stina nöjer sig med Fredrik - trots att hon inte är attraherad. Men hon ser att Fredrik är snäll och stabil, och skulle bli en bra pappa till hennes barn - som hon längtar enormt efter.

Haha, sa inte att det beror på mognad, det handlar ju fortfarande om attraktion. Men status och charm attraherar mer för kvinnor. Charm attraherar förresten män också. Det beror också på vilka kvinnor och män det handlar om. Kyliga, extra status-fixerade människor kanske struntar mer i charm och personkemi och endast ser hur den andra kan få dom att glänsa tillsammans.

Det där med hunkar känns som en myt som unga killar tror på. Det behöver inte vara nån gymkille med tatueringar som är typen att bara bli attraherad av men som inte passar att bli förälder ihop med, det kan lika gärna vara en vacker, fattig konstnär som får betalningsanmärkningar hela tiden och är för omogen och opålitlig för att ta hand om barn. Män gör väl också skillnad på sex och att ”nöja sig för trygghet och en bra medförälder”, hora/Madonna-komplexet är ju ett typexempel på det.

*edit* hade missat det sista du skrev. Hur utstående tänder? Nej snackar vi Lill-Erik i ”Bert, den siste oskulden” så tycker jag inte det men nu gällde det Ida som jag inte ens tyckt har utstående tänder. Föredrar naturliga tänder framför äckliga löständer som speciellt Amerikanska kändisar sätter in, du vet dom där häst-tänderna som ser ut som exakt lika stora sockerbitar. För övrigt tycker jag ofta brittiska män är sexiga och kan tycka att det bidrar med lite ojämna tänder.
Senast redigerad av Undringar 2023-04-17 kl. 22:11.
Citera
2023-04-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vi som skulle fixa ett special Gift vid första ögonkastet för Fredric Bohm. Arvids mormor skulle vi kunna ha som aspirant, om hon nu blir lämnad för Ida.

Hon bor ju ändå i ett radhus för 16,4 miljoner.
Jag tycker Fredric Bohm ska vara glad att vi hittat en match till honom.

Jag tror att Fredric Bohm önskar att han var född för 200 år sedan, där han kunde ha betalt för att få en ung medgörlig 17-årig brud, som inte hade vågat säga emot honom. Han drömmer nog om en förgången tid då unga flickor grät sig till sömns på bröllopsnatten och där brudgummen fick allt han ville, utan motstånd.
Citera
2023-04-17, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag tror att Fredric Bohm önskar att han var född för 200 år sedan, där han kunde ha betalt för att få en ung medgörlig 17-årig brud, som inte hade vågat säga emot honom. Han drömmer nog om en förgången tid då unga flickor grät sig till sömns på bröllopsnatten och där brudgummen fick allt han ville, utan motstånd.

Hahaha, LÄTT. Inte för inte som han driver den där ”tillbaka till mannencirkeln”.
Citera
2023-04-17, 22:32
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Googla "the paradox of female happiness".

Kvinnor är olyckligare idag än på 70-talet, innan hela den feministiska revolutionen.

Man såg med avund på mäns liv och trodde man ville ha samma sak men insåg inte att män och kvinnor är olika, och har olika mål och drömmar i livet.

Med p-piller och en arbetsmarknad öppen för kvinnor fick kvinnor vad de önskade men blev inte lyckliga för det.

Vi har en växande mängd kvinnor på antidepp som aldrig kommer skaffa familj trots att de en gång hade alla möjligheter i världen att göra det.

Kvinnors dröm är att vara tillsammans med en stark, varm och omhändertagande man de ser upp till, men allt för ofta idag hittar de aldrig någon sådan och får antingen nöja sig med undergivna män som de inte respekterar alternativt får de vara ensamma för "vad ska man med en man till".

Finns en anledning till att Kardashians, Desperate housewives of blabla och liknande tv-program är populära.

Det ultimata livet för en kvinna är ett stressfritt liv med en stor familj och många sociala kontakter, inte att slava bort sitt liv på en arbetsplats.
Enda anledningen till att många kvinnor trots allt gillar sitt jobb är för att det är den enda platsen där de har en social gemenskap.
Vi fick hela historien serverad i dramakurdisk följdriktig ordning helt enligt alt-höger schemat du har läst, framåt-tillbaka-strävare där
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-17 kl. 22:37.
Citera
2023-04-17, 22:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Hon har redan fått en rituell häxkonst-present, som hon ska elda upp.
Var det där din rekommendation? eller kutym enligt hexisk rit?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-17 kl. 22:51.
Citera
2023-04-17, 22:51
Medlem
Citat:
Som jag sagt. Den där hedniska formationen som han har på sin gård. Den ger vibbar av svenska skräckfilmen "Midsommar" där en sekt har dödliga riter och offer. Midsommar https://g.co/kgs/fZXCPW

Det har jag tänkt på redan förra avsnittet.
Och så frågar han "VILL du fira Midsommar hos mig? BRA!"

Till Agusts försvar här vill jag bara påpeka att "formationen" är gemensam för hela småhusbyn i Uddebo. Flummiga verkar de absolut vara, men det är alltså inte han personligen som skapat sig ett litet altare för sina egna ritualer 😄

https://www.instagram.com/p/CdO5ha2BqFx/ https://www.instagram.com/p/CRkEuOpp21P/ Här syns den uppifrån, exempelvis.
Citera
2023-04-17, 23:00
Avslutad
STÖR mig på Carolines uttalanden i Aftonbladet om att man inte kan förvänta sig att man ska vara glad och kasta sig in i något så snabbt som ett bröllop med en främling. Nej, det är ju därför dom flesta bara tittar på programmet, inte söker in till programmet för att gifta sig med en total främling! Och så försvarar hon att hon fortsatte medverka för att hon tycker programmet är viktigt som väcker diskussioner om relationer! What?! Programmet går ut på att singlar som längtar efter att träffa den rätte/rätta gifter sig med en främling och gör allt dom kan för att få det funka, inte för att göra bra tv. Man ska ju inte söka för att man vill testa att dejta nån ny och vill synas på tv..! Snacka om respektlöst mot andras känslor! Resten av deltagarna är ju mycket seriösa med sin medverkan.
Citera
2023-04-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
STÖR mig på Carolines uttalanden i Aftonbladet om att man inte kan förvänta sig att man ska vara glad och kasta sig in i något så snabbt som ett bröllop med en främling. Nej, det är ju därför dom flesta bara tittar på programmet, inte söker in till programmet för att gifta sig med en total främling! Och så försvarar hon att hon fortsatte medverka för att hon tycker programmet är viktigt som väcker diskussioner om relationer! What?! Programmet går ut på att singlar som längtar efter att träffa den rätte/rätta gifter sig med en främling och gör allt dom kan för att få det funka, inte för att göra bra tv. Man ska ju inte söka för att man vill testa att dejta nån ny och vill synas på tv..! Snacka om respektlöst mot andras känslor! Resten av deltagarna är ju mycket seriösa med sin medverkan.

låter som något som svt tvingade henne att säga. Vi behöver mer adrenochrome, mer svenskt lidande måste utvinnas ur befolkningen!
Citera
2023-04-17, 23:30
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Fanns en man i programmet för några år sedan som var för dominant. Han kränkte t.o.m. sin fru i programmet. Blev massa ilskna tillrop i sociala medier. Men hon ville absolut ha honom och valde att säga ja efter prövotiden. Hon hette Sofia. Tror han hette Magnus men är inte säker.
Och idag är dom fortfarande gifta och lyckliga att få brudar är en sak, att behålla dom är en annan? det är vad tjejerna i tråden mäter efter, medans snubbarna mäter efter kort tidspreferens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in