Citat:
Vi vet ju inte några faktiska förlustsiffror och i början verkar det som att Ukraina var väldigt framgångsrika utanför Bachmut. Men nu undrar jag hur utbytet ser ut särskilt eftersom försörjningsvägarna är så exponerade. Jag tror tyvärr dom håller den staden mer av politiska skäl än strategiska skäl just nu. Det är farligt! Visserligen är krig en förlängning av politik men jag är allvarlig allergisk mot att man utropar fästningar.
Självklart är jag väldigt långt från att ha någon verklig insikt och det är bara spekulationer. Vi får se helt enkelt.
Självklart är jag väldigt långt från att ha någon verklig insikt och det är bara spekulationer. Vi får se helt enkelt.
Kan handla om en honungsfälla också. Massor med ryska förband låses ju fast i och kring Bakhmut och Avdiivka.
Så kommer då ett ukrainskt anfall någon annanstans. UA lär ju ha 35 000 soldater som är utrustade och tränade för mekaniserad manöverstrid. Frågan är bara var denna offensiv startar och vart den går, det ser uppenbart ut att vara söderut mot Melitopol, men detta är ju alldeles för mycket uppenbart, men man vet ju inte.
En kniptång runt Bakhmut? Nä, det är ju ingen strategisk vinst med det, fronten trycks bara tillbaka lite till ingen egentlig nytta. Vad det borde handla om är att på något sätt komma nära Krim och att samtidigt få kontakt med Azovska sjön - då blir det en stor strategisk vinst där UA kan kontrollera innanhavet med kustrobot, och spränga bron, samtidigt som ryssen tvingas fokusera på att försvara näset mot Krim.
Jag skulle överväga ett anfall, genom övergång av Dnepr, ner längs den vänstra stranden samtidigt som ett huvudanfall går söderut i någon av riktningarna Mariupol, Yalta (inte Krim), Berdiansk eller Melitopol. Det finns där även områden som ryssen inte har full kontroll över, t ex finns ukrainska jägarförband kring Melitopol och Yalta ser ut att vara i stort sett kontrollerat av ukrainsk gerilla. (Jägarförband alltså).