Citat:
Fast oskyldig är hon inte.
Hon har ju varit med och dumpat kroppen.
Även om Maja inte varit med om mordet, men har känslan av att hon har vetat om Johannas tankar, inte avstyrt, kanske hört, förstått, till och med sett(?), men inte ingripit, ringt eller öppnat för grannen, larmat när JJ var på Donken (visserligen för sent, men...) så tror jag att man känslomässigt känner skuld och kan ha svårt att ta till sig det, erkänna. Maja förstår säkerligen inte heller lagen på det vis att hon vet om det kan anses att hon varit medskyldig eller inte, om hon vetat om att det skedde en grov misshandel, eller värre, men inget gjorde?
Sedan tror jag faktiskt att hon varit så indoktrinerad av Johanna och kanske även betuttad i henne, att hon kan ha haft svårt för att se "klart", utan kan ha avfärdat misstankar och likt mordbränningarna bara hoppas, be till Gud att inget ska hända.
Så rent moraliskt kan hon känna skuld och vilja dölja allt detta, även om hon skulle vara oskyldig till själva mordet. Hon har logiska skäl till att ljuga, men om hon var helt oskyldig till mordet, skulle hon bli bra mycket trovärdigare om hon la upp alla kort på bordet.
T ex ser det ju inte bra ut ur morlaisk synpunkt att säga att J, jag var orolig för att Johanns skulle göra något, och sedan när jag vaknade och hörde bråket, då vågade jag inte gå ut och kolla. jag gjorde inget fast jag blev rädd när jag tyckte att det lät konstig i badrummet och grannen ringde på. jag hoppades bara på att Tove skulle klara sig, men jag hjälpte inte henne och sa inte till Johanna att sluta.