Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Det stämmer inte och om du läste länken så säger båda fack och arbetsgivare motsatsen.
Det finns tågvärdar med civilkurage som stiger in men det kan precis lika gärna vara en medpassagerare.
Jag har själv varit med om när en tågvärd kom i konflikt med en passagerare och låste in sig med föraren. Sedan stod tåget och väntade med stängda dörrar tills vakterna kom.
Hade person inte nöjt sig med att skrika och vråla utan attackera medpassagerare så hade vi varit inlåsta med en galning och tvinga att skydda oss så gott vi kunde själva.
Jag kan skriva samma sak igen, de flesta situationer kan tas itu med utan att det går till våld och hot för det är inte så svart och vitt. Som resenär märker du inte alla problem och konflikter som tas itu med innan det eskalerar
Jag kör inte pendeln men nyligen hade vi en som satt och runkade framför några flickor. Ingen resenär sa ett ord men tågvärden fick av honom utan problem. Som förare har man hjälpt till med att få av en hel del gangsters, knarkare, alkisar osv. och man har blivit hotad men det betyder inte att jag genuint tror att personen kommer döda mig. Det är ingenting ovanligt med såna här situationer