2023-04-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag undrar hur många av er som sitter och skriver negativt om lokförarna som skulle gå med på en dubbel arbetsbörda till samma pröjs.

Jag tror inte många av er hade gjort det faktiskt . Men det går ju lätt att snacka.

Är sanningen känslig?

Men tolkar dig som att du håller med om att man kan köra pendeltågen utan tågvärdar då det enligt dig är mer av en pengafråga än något annat.
2023-04-17, 16:22
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det stämmer inte och om du läste länken så säger båda fack och arbetsgivare motsatsen.

Det finns tågvärdar med civilkurage som stiger in men det kan precis lika gärna vara en medpassagerare.

Jag har själv varit med om när en tågvärd kom i konflikt med en passagerare och låste in sig med föraren. Sedan stod tåget och väntade med stängda dörrar tills vakterna kom.

Hade person inte nöjt sig med att skrika och vråla utan attackera medpassagerare så hade vi varit inlåsta med en galning och tvinga att skydda oss så gott vi kunde själva.

Jag kan skriva samma sak igen, de flesta situationer kan tas itu med utan att det går till våld och hot för det är inte så svart och vitt. Som resenär märker du inte alla problem och konflikter som tas itu med innan det eskalerar

Jag kör inte pendeln men nyligen hade vi en som satt och runkade framför några flickor. Ingen resenär sa ett ord men tågvärden fick av honom utan problem. Som förare har man hjälpt till med att få av en hel del gangsters, knarkare, alkisar osv. och man har blivit hotad men det betyder inte att jag genuint tror att personen kommer döda mig. Det är ingenting ovanligt med såna här situationer
2023-04-17, 16:24
Medlem
Citat:
och hålla koll på friåkare som hoppar på tågen bakifrån...

Antar att du menar koppelåkare då friåkare eller med andra de som plankar är inget de kan hålla koll på då de inte kollar biljetter.

Kopplet mellan vagnarna kan de iofs hålla koll på då de sitter i en av tågets mellanhytter men slutkopplet kan de omöjligen ha uppsikt över då de går in i sin hytt efter dörrstängning och kan inte se om någon efter det hoppar upp på det.

Men för att förhindra det så är kameror bättre då man med dem kan hålla koll på kopplen en längre tid än om både föraren och tågvärden sitter i sina hytter med stängda dörrar.
2023-04-17, 16:35
Medlem
Ducadreams avatar
Jag tar taxi alla gånger jag åker kollektivt och det är på SLs bekostnad. 😂

Är så trött på skitet, men jag kan sympatisera med lokförarna och är på deras sida.
2023-04-17, 16:36
Medlem
Härligt att höra att de strejkande har fått in en hel del bidrag till sin strejkkassa. Nu rör de sig ju visserligen inte om några lågavlönande personer men hög donationsvilja tyder ändå på att många sympatiserar.

Vi får se hur den här strejken påverkar förhandlingarna om det nya kollektivavtalet för järnvägsarbetarna som just nu pågår. Om två veckor behöver det vara klart, annars kan resten av Sverige också drabbas av tågstrejker lagom till första maj.
2023-04-17, 16:47
Bannlyst
Är inte lokförare ett gäng grabbar som aldrig fick chansen att växa upp utan förblev barn ? Känns så när man intervjuar dom !
2023-04-17, 16:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det är rent trams. Tågföraren får inte lämna hytten.
Det är du som snackar trams. Det där har tågvärdar själva sagt till mig att ingår deras arbetsuppgifter

Märkligt att du bara rapar upp skit med arbetsgivarsynpunkt. INGEN substans alls.
2023-04-17, 16:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutdig
Antar att du menar koppelåkare.
Ja det kan man ju också kalla dem för - koppelåkare = friåkare på pendeln.

Ja det är tågvärden som ska hålla koll på dessa.
2023-04-17, 16:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutdig
Är sanningen känslig?

Men tolkar dig som att du håller med om att man kan köra pendeltågen utan tågvärdar då det enligt dig är mer av en pengafråga än något annat.
Absolut inte. Det är bara en synpunkt av många.

#rörintemintågvärd
2023-04-17, 16:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Det är du som snackar trams. Det där har tågvärdar själva sagt till mig att ingår deras arbetsuppgifter

Märkligt att du bara rapar upp skit med arbetsgivarsynpunkt. INGEN substans alls.

Haha vilken nolla du är. Du har blivit överbevisad i tråden från flera postare att du har fel men ska ändå myta, din tomte
2023-04-17, 16:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Haha vilken nolla du är. Du har blivit överbevisad i tråden från flera postare att du har fel men ska ändå myta, din tomte
Precis tvärtom är det.

Innan tågvärdarna försvann var en av deras arbetsuppgifter att hålla loll på koppelåkare.
2023-04-17, 17:03
Avstängd
konstapels avatar
......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in