2023-04-17, 11:01
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Har du missat att Ryssland slutit en massa andra avtal och att länder som Saudiarabien, Brasilien, Japan mm har bestämt sig för att kringgå Petrodollarn? Världens centrum håller på flyttas från Väst till Öst.

Du har nog missuppfattat de avtalen och de avtalens betydelse Läs gärna lite mer än rubrikerna ( i synnerhet de avtalen rörande Japan)

Brics är ett skämt för övrigt
Citera
2023-04-17, 11:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sedan är ju väl Challenger2 och Leo2 tyngre än de ryska vagnarna.., så jag tror att de kräver även lite mer fast mark än de ryska. Så kanske någon vecka till med fin-väder innan dessa gör sitt inträde..?
Ja, det tror jag. Innan offensiven bör man också vara klara med följande:

1) Bekämpning av alla frontnära ryska EW-resurser. Använd HIMARS till detta. Högsta prioritet.

2) Runt Melitopol och Berdiansk finns den mest effektiva och organiserade ukrainska partisangrupperna bakom de ryska linjerna. När offensiven kommer bör dessa vara koordinerade med AFU för största möjliga effekt.

Man kan notera att ryssarna kanske börjar bli lite nervösa längs med sydfronten (dvs i Zaporizjzja). Stor rysk artilleriaktivitet mot vad som bara kan beskrivas som spöken under de senaste dagarna.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-04-17 kl. 11:06.
Citera
2023-04-17, 11:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går inte att veta än vem som vinner kriget ur ekonomiskt perspektiv, och det går inte att diskutera i denna tråd för det kräver jämförelser med vad som hände efter andra krig. Ukraina kan mycket väl bli ekonomisk förlorare och ryssland därmed relativ-vinnare. Ukraina har tappat stora delar av sin befolkning, och stor del av sin industri. Befolkningspyramiden är ännu värre än Rysslands. Vem som vinner kriget ekonomiskt avgörs egentligen mer av det diplomatiska spelet vid fredsförhandlingar, om befolkningen och finansiella eliter tror på återuppbyggnad och om flyktingar har lust att vända hem.

Och ja, önsketänkande i en Flashbacktråd hjälper väldigt lite.

Om man jämför med den globala ekonomiska utvecklingen är bägge staterna losers. Kriget har inte vinnare, förutom krigsprofitörer.

Det är inget önsketänkande tyvärr

Rysk Oljeindustri samt gasindustri är byggt på Västerländska komponenter . Vilket för övrigt ganska stora delar av rysk industri/jordbruk/gruvor är numera .

Rent krasst är ett mardrömscenario under uppsegling ( som kommer att påverka långt fler aktörer än Ryssland och Ukraina )
Citera
2023-04-17, 11:09
Medlem
Citat:
OK så du hade fel om BRICS.

Nej, du är inte ett totalitärt land eftersom du försvarar dig mot militär imperialistisk territorial aggression – det gör alla länder.
Citera
2023-04-17, 11:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..

Vid detta laget så tror jag att ryssarna respekterar ukrainas förmåga i kriget till 100 %. Man undervärderar inte de längre, och sedan länge. Sedan tror jag att ryssarna själva anser att de står tryggare på rysk jord mot allehanda flygande grejer via luften.

Som jag ser det, så tror jag (återigen ) att ryssarna mera vet/misstänker.., att de inte kan stoppa den inledande ukrainska offensiven. Man vad sker sedan, och hur långt har Ukraina kommit ? (dvs efter 48-72 timmar)

Det är där ryssarna hoppas att börja stoppa upp Ukraina, och det är där de ryska reserverna kan börja göra sitt inträde. Dvs om man då har reserver nära den ukrainska gränsen. För som jag ser, med alla ryska trupper framme vid fronten.., så blir det mera tomt där bak + man kan inte reagera på det oförutsägbara.

Sist och slutligen : Allt ovanstående är ju givetvis min syn som "armchair general"..
Tämligen säker på att ryssarna inte underskattar ukrainarna längre, om de öh. gjort det efter kallduschen förra våren. De tycks mer försiktiga och måna om att skydda åtminstone logistiken, nu när de vet hur det går om det slarvas med det.

Offensivt har vi sett samma vanvettiga slöseri som tidigare. Jag undrar om ryssarna helt tömt ut sin offensiva förmåga nu eller om tanken är att vänta in den ukrainska offensiven och hoppas på förödande ukrainska förluster i samband med det. Det skulle kunna bli rätt ruggigt. Vi får se. Ryssarna verkar inte kunna ta mer mark, men jag tror att det är för tidigt att avgöra om det är en plan att fortsättningsvis enbart försvara ockuperade områden.
En variant är att det utbyggda försvaret får klara sig efter bästa förmåga så långt det är möjligt, och att det är tomt bakom. Sedan faller reserven ukrainarna i ryggen eller korsar gränsen på ett helt annat ställe. Spånar fritt här.
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ryssarna har ca 50000 man på varje av de tre försvarslinjerna
https://telegra.ph/Ostavim-zaslon-otojdem-i-budem-reagirovat-po-udaram-Rossijskie-voennye-o-planah-po-otrazheniyu-ukrai nskogo-nastupleniya-04-13
Tack — bra källa! Uppskattas.
Citera
2023-04-17, 11:13
Medlem
Citat:
Har du missat att Ryssland slutit en massa andra avtal och att länder som Saudiarabien, Brasilien, Japan mm har bestämt sig för att kringgå Petrodollarn? Världens centrum håller på flyttas från Väst till Öst.

Ja, det är ju utvecklande att olika råvaruproducenter skickar råvaror mellan varandra. Det kommer ge folket höjd levnadsstandard och utveckling..., eller snarare inte.

Det är förädling och utveckling som ger mervärdet som ger välstånd till länderna och där är och förblir väst världsledande för överskådlig tid framöver. Jag har skrivit det förr och jag upprepar det: vill Ryssland och deras BRICS-kollegor krossa väst är ett bra första steg att sluta köpa saker som utvecklats av västvärlden (inklusive att ropa på väst när katastrofer inträffar eller epidemier utbryter), alternativt att själva börja utveckla konkurrenskraftiga saker som människor behöver och vill ha.
Citera
2023-04-17, 11:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Dom snedögda spelar - högt - rävspel igen. Vad gör kinas försvarsminister i Moskva?
Artighetsvisit, jo tjena!
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://www.theguardian.com/world/2023/apr/17/chinas-defence-minister-and-putin-vow-to-strengthen-military-cooperation (ofta betalvägg) Kan man tolka det fetade som diplomatisk hövlighet liksom sist när Xi ordade likadant vilket dementerades när delegationen återvänt till Kina? Kinesdiplomatiskt sätt att använda orden blir allt viktigare att förstå till skillnad från ryskt vilket består endast av ociviliserade lögner och hot om våld.
https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putins-attempt-to-stop-draft-dodgers-shows-russias-longer-term-approach-nine-kill ed-in-rocket-attack-12541713?postid=5785327#liveblog-body (ofta betalvägg)
Det är verkligen dags att börja sanktionera Kina nu. Och börja fundera på en exitstrategi där väst drar sig ur den kinesiska marknaden helt på sikt.
Citera
2023-04-17, 11:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Med tre armekårer på rull får vi nog se flera spetsar samtidigt. Allt i högt tempo.

Japp.

11-12 mil kan man köra på 1 vecka?
Citera
2023-04-17, 11:16
Medlem
Citat:
Som vanligt copy/pastar du siffror från ukrainska försvarsministeriet. Det är bara sagor som de berättar. De ljuger i god post-sovjetisk anda. Hur ser du på att de ligger mer än 300% över de siffror som läckt från amerikanska militären, och att de nu häktat en person för denna läcka? Tror du själv på vad du skriver, månne?

Chefen för Norges underrättelsetjänst har läckt siffror som stämmer bra överens med Ukrainas.

Jag tror inte man ljuger medvetet. Att ljuga slår tillbaka senare.
Citera
2023-04-17, 11:16
Medlem
Citat:
För att sätta stopp för NATOs utvidgning österut och för att ryska delen av Ukraina blev beskjutna av ukrainskt artilleri.

Det blev nog fel där. Du menar säkert att Ryssland vill förhindra att länder fattar självständiga beslut om sin utrikespolitik och vilka organisationer man ska gå med i.
Citera
2023-04-17, 11:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att sätta stopp för NATOs utvidgning österut och för att ryska delen av Ukraina blev beskjutna av ukrainskt artilleri.

Går man över gränsen med trupper får man nog räkna med att bli beskjutna. Det var ju även avsikten.
Citera
2023-04-17, 11:22
Medlem
Snapcounts avatar
Ukraina har gjort en pr-video, visandes blackhawk :

Ukrainsk pr-show med Black Hawk-helikopter
En ukrainsk video viser et sivilt UH-60 lastet med spesialsoldater. Formålet kan være å friste USA til å donere den militære utgaven.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/04/17/8001288/ukrainsk-pr-show-med-black-hawk-helikopter

(videon finns i artikeln)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in