Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Mm-m..
Vid detta laget så
tror jag att ryssarna respekterar ukrainas förmåga i kriget till 100 %. Man undervärderar inte de längre, och sedan länge. Sedan
tror jag att ryssarna själva anser att de står tryggare på
rysk jord mot allehanda flygande grejer via luften.
Som jag ser det, så
tror jag (återigen

) att ryssarna mera vet/misstänker.., att de inte kan stoppa den
inledande ukrainska offensiven. Man vad sker sedan, och hur långt har Ukraina kommit ? (dvs efter 48-72 timmar)
Det är
där ryssarna hoppas att börja stoppa upp Ukraina, och det är där de ryska reserverna kan börja göra sitt inträde. Dvs om man då har reserver nära den ukrainska gränsen. För som jag ser, med
alla ryska trupper framme vid fronten.., så blir det mera tomt där bak + man kan inte reagera på det oförutsägbara.
Sist och slutligen : Allt ovanstående är ju givetvis min syn som "armchair general"..

Tämligen säker på att ryssarna inte underskattar ukrainarna längre, om de öh. gjort det efter kallduschen förra våren. De tycks mer försiktiga och måna om att skydda åtminstone logistiken, nu när de vet hur det går om det slarvas med det.
Offensivt har vi sett samma vanvettiga slöseri som tidigare. Jag undrar om ryssarna helt tömt ut sin offensiva förmåga nu eller om tanken är att vänta in den ukrainska offensiven och hoppas på förödande ukrainska förluster i samband med det. Det skulle kunna bli rätt ruggigt. Vi får se. Ryssarna
verkar inte kunna ta mer mark, men jag tror att det är för tidigt att avgöra om det är en plan att fortsättningsvis enbart försvara ockuperade områden.
En variant är att det utbyggda försvaret får klara sig efter bästa förmåga så långt det är möjligt, och att det är tomt bakom. Sedan faller reserven ukrainarna i ryggen eller korsar gränsen på ett helt annat ställe. Spånar fritt här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Parklane
Tack — bra källa! Uppskattas.