2023-04-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo men just hårt stekt kött har ju varnats för i många år.....sen tror jag personligen att alla kemikalier i dagens hushåll är en stor bov det med...så var det inte för 40 år sedan...

Vilka kemikalier tänker du på?
Citera
2023-04-17, 08:29
Medlem
pantherTypeGs avatar
Kan finnas många anledningar:

- Kosten är inte så bra som folk utifrån tror
- Personen sover dåligt = Dåligt immunförsvar = högre cancerrisk
- Stress/psykisk ohälsa = Dåligt immunförsvar = högre cancerrisk

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Många kemikalier i maten. Sen sprejar var och varannan person sig fullt med parfym och olika sprayer. Säkert jättebra att andas in i lungorna
Senast redigerad av pantherTypeG 2023-04-17 kl. 08:31.
Citera
2023-04-17, 08:30
Medlem
Citat:
Olika tvättmedel...sköljmedel..diverse rengöringsmedel för städning....teflonet i stekpannan ??? vart tar det vägen ??
Citera
2023-04-17, 08:34
Medlem
Citat:
Jo men just hårt stekt kött har ju varnats för i många år.....sen tror jag personligen att alla kemikalier i dagens hushåll är en stor bov det med...så var det inte för 40 år sedan...

Människan har ätit stekt kött i ca 1 miljon år. Bara för någon varnar betyder inte att det stämmer. Det är inte bevisat att bränt kött orsakar cancer, däremot pågår en kampanj mot att vi inte ska äta kött.

Det är lustigt att man varnar mer för bränt kött än brända kolhydrater, som brända mackor t.ex. Det finns som sagt mycket mer Akrylamid i den sortens mat, men det pratar man inte lika mycket om.
Citera
2023-04-17, 08:35
Medlem
Citat:
Olika tvättmedel...sköljmedel..diverse rengöringsmedel för städning....teflonet i stekpannan ??? vart tar det vägen ??

Jo men vilka kemikalier i dom menar du skulle vara skadliga?
Teflon vet jag inte ens om det kan upptas av kroppen.
Citera
2023-04-17, 08:38
Medlem
Citat:
Jo men vilka kemikalier i dom menar du skulle vara skadliga?
Teflon vet jag inte ens om det kan upptas av kroppen.
Nä jag vet ju inte som jag skrev..jag tror....sen har du mycket kemikalier i byggmaterial i våra hem..tex formaldehyd som det varnats för....finns i alla spånskivor tex.
Citera
2023-04-17, 08:42
Medlem
Citat:
Nä jag vet ju inte som jag skrev..jag tror....sen har du mycket kemikalier i byggmaterial i våra hem..tex formaldehyd som det varnats för....finns i alla spånskivor tex.

Okej låter lite långsökt.
Men det har helt klart blivit mycket mindre de senaste 50 åren.
Jag tror inte det finns någon särskild anledning faktiskt.
Citera
2023-04-17, 08:42
Medlem
Sameshs avatar
Gener är väl svaret, vi har alla fått olika lotter i genlotteriet, det är därför en människa som har skött kropp och själ under sitt liv kan bara trilla ned död vid 30 års ålder därför att han/hon hade dåligt hjärta eller anlag för att lättare få hjärtstillestånd eller något.

Vi har anlag för cancer i vår familj t.ex. , morfar dog av bukspottkörtelcancer, morsan hade cancer tre gånger (tredje gången gillt!) och moster dog också av cancer, risken eller sannolikheten för att man själv kommer att antingen dö eller åtminstone få cancer är nog ganska så hög.

Jag är ingen utbildad person men skulle nog vilja säga att gener står för typ 90% av vem du är och hur länge du lever, sedan kan en bra uppväxt där man har fått lära sig att ta hand om sig själv på ett sunt sätt ge dig kanske typ 10%, men i slutändan så är det dina gener som bestämmer hur länge du kommer att leva och hur bra du kommer att leva.
Citera
2023-04-17, 08:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
En person jag känner ytligt gick nyligen bort i cancer.
Bara åtta dagar innan kände han ingenting .
Varken rökte eller drack så visst blev jag förvånad.
Rörde på sig och var allmänt sund.
Hur kan vissa vältränade eller tränade människor plötligt dö av cancer?
Cancer är en mutation som uppstår, det gör inget om du är en präst som aldrig druckit alkohol eller rökt, en morgon kan du vakna upp med en elakartad tumör i ditt anus.
Citera
2023-04-17, 08:53
Medlem
Citat:
Det beror inte på något, saker i kroppen går sönder helt enkelt.
Att hela tiden leta efter orsaker i livsstilen som ts är bara en cope strategi. Man tror man kan klara sig om lever på ett särskilt sätt. Men det finns såklart inga garantier. Det måste man lära sig leva med.
Sköljmedel och sånt finns det ingen poäng att fundera så mycket på, det enda man vet är att det blir mindre och mindre skadliga ämnen hela tiden. Men ska vara försiktig när folk varnar för saker, folk som vill varna för saker har en tendens till att babbla högre än andra. Finns så många korkad missförstånd.
Så kan det va...även barn får cancer ju....
Citera
2023-04-17, 08:55
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
stekningen

Ja. Allt som steks/grillas och då får en brun yta är cancerogent.

Det bästa är att koka hamburgare/korv exempelvis.
Citera
2023-04-17, 09:10
Medlem
Alla har cancerogena processer i kroppen som immunförsvaret konstant bekämpar. Självklart är det i grunden genetiskt betingat hur optimerat ditt immunförsvar är. Därefter är det säkerligen en mängd faktorer som påverkar hur väl det fortsättningsvis fungerar. Det som talar för detta är ju att individer verkar tåla olika grader av misskötsel eller ofrivillig exponering utav cancerogena ämnen. Personligen tror jag på att göra det man kan och vet, för att hjälpa immunförsvaret. T.ex tillskott av vit-D här uppe i norr. Om inte annat så verkar det vara gynnsamt generellt. Och ett billigt tillskott.

Något som kan rubba många system i kroppen, inkl immunförsvaret, är långvarig stress utan återhämtning. Så kallad negativ stress kan förmodligen också ha negativa effekter även fysiologiskt. Detta bör nog undvikas i den mån det går.

Men mycket är nog som sagt i grunden genetiskt och lite av ett lotteri. Det kan nog det flesta vittna om, rent anektdotiskt. Storrökande, krökande farfar som blev 94 år och tvärtom, friskis-kusinen som dog vid 40….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in