Resultat: Vill du ha större befogenheter att försvara dig själv?
Ja
89,30%
192 röster
Nej
6,98%
15 röster
Bryr mig inte - ointressant fråga i samhällsdebatten
3,72%
8 röster
2023-04-17, 02:04
Medlem
fluff995s avatar
Okej, nattsuddartråd:

Personligen tycker jag, både rent principiellt och givet de rådande omständigheterna med havererad ordningsmakt, att svenskar borde tillåtas ha, bära och bruka vapen i högre utsträckning. Som jag brukar säga - om vi har brist på personal och resurser till ordningsmakten, så har vi drygt tio miljoner rekryter vi skulle kunna sätta in.
Du kan i dagsläget skaffa jägarlicens och sedan några gevär, men detta är dyrt och omständligt när du faktorerar in utbildning, köp av vapen, köp av vapenskåp, köp av ammunition osv. Och du får fortfarande (i princip) endast skaffa gevär - inte pistol-, du får inte bära vapen på stan, och du får (i princip) inte använda skjutvapen ens i nödvärn i ditt eget hem.
Du får heller inte bära kniv eller något tillhygge som kan klassas som vapen.
Vad jag tycker om att förvara sig själv eller de i sin närhet med nävarna allena tänker jag inte gå in på i detalj. I korthet tycker jag det är naivt att tro att det skulle förslå. Fråga bara poliserna med krossade skallar hur det funkade för dem under korankravallerna.

Jag vet själv i princip svaret på följande frågor, men jag tänkte att vi ändå kunde dedicera en tråd specifikt till detta ämne. Ni kan svara på en eller flera av frågorna, och tråden är öppen för allmän diskussion så länge den rör sig om de politiska aspekterna av självförsvar:

1. Varför är det fortfarande inga partier eller politiker som lyfter frågan om ändrade lagar för vapen, och ändrade befogenheter för människor att försvara sig? Sverigedemokrater exvis borde ju teoretiskt kunna tycka att svenska folket, i ett samhälle där ordningsmakten tappat kontrollen fullständigt, ska få tillbaka hela eller delar av det våldsmonopol som kling och klang av någon anledning tillåts ha. Och många liberaler brukar vilja modellera Sverige efter USA -och där har var och varannan medborgare skjutvapen för att klara vardagen. Men frågan är fullständigt stendöd. Jag har inte hört ett ord yttras i den riktningen, ens av de mer vildhjärnade delarna av vänstern som exvis Markus Allard eller Malcolm Kyeyuyeyunenye.

2. Vilket parti skulle vara bäst att vända sig till, om man vill få det att börja diskutera medborgerliga självförsvarsfrågor? Alltså vilket parti ligger närmast "skjut ihjäl blattar som bråkar med dig" på gal-tan skalan? . Och hur driver man bäst kampanj för frågan i övrigt?

3. Vad skulle bli effekterna av lättade regler? Skulle svenskarna kunna få bukt med nysvenska kriminella genom att helt sonika skjuta av beståndet? Eller skulle det bara leda till fler och tyngre beväpnade kriminella som polisen inte får avväpna?

4. Hur skulle ni själva agera om ni tilläts bära och använda vapen i högre utsträckning? Är ni alls intresserade av frågan?

5. Har ni själva haft kontakt med någon politiker och diskuterat denna fråga? Vad sade politikerna då? Dela gärna med er av erfarenheter.
Senast redigerad av fluff995 2023-04-17 kl. 02:10.
Citera
2023-04-17, 02:50
Medlem
fluff995s avatar
Kanske ska göra ett litet tillägg:

I skrivande stund, anno 2023, har kriminalitet och otrygghet -med rätta- ältats non stop i den politiska debatten. Man har diskuterat nästan alla aspekter man kan tänka sig. Straffskalor, sociala insatser, kulturell betingelse, övervakning, myndighetsorganisation osv osv. Just självförsvarsrätt är i princip den enda aspekt som inte diskuterats, så till den milda grad att den fullkomligt lyser med sin frånvaro. Vilket ju är uppseendeväckande. Oavsett om man är för eller mot knäckandet av polisens våldsmonopol, kan man tycka att omständigheterna tarvar att frågan åtminstone diskuteras.
Senast redigerad av fluff995 2023-04-17 kl. 02:53.
Citera
2023-04-17, 03:17
Medlem
Hamnar du ofta i en position där du måste försvara ditt liv?
Citera
2023-04-17, 03:35
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen

Det har hänt. Men det enkla faktumet är att jag kategoriskt måste undvika situationer där jag måste försvara mitt liv, eftersom jag inte får lov att försvara mitt liv.

Försöka stoppa de tre inbrottstjuvar jag såg bryta sig in i Pressbyrån på Backaplan en natt för 4-5 år sedan? Nej, det kunde jag inte göra eftersom jag inte har tillgång till de medel jag behöver för att stoppa tre inbrottstjuvar.

Patrullera bostadskvarteren på Långströmsgatan, där vi hade full kommers med knarklangare i sex månader utan att polisen gjorde något åt det? Det hade jag kunnat göra- om jag haft tillgång till skjutvapen och dispens att anordna en väpnad grannsamverkan. För där snackar vi på allvar livsfara. Nu har jag inte dispens att göra det, vilket både polis och trygghetsvärdar gjorde klart. Så jag fick leva med att ha en påtänd sambandscentral utanför mitt fönster från 15 på eftermiddagen till 4 på morgonen varje dag.

Lösa upp invandrargäng som beter sig som svin på vagnen, eller i lokala grönområdet? Går ej utan att bli nedsparkad (har hänt mig på vagnen en gång) eller skjuten, eller den vanliga taktiken där de omringar en på med c.a tio meters avstånd och bara garvar och gör sitt bästa för att förnedra en. Så där får man hitta nån form av kompromiss i sitt agerande.

Och så vidare. Att undvika livsfara går, så länge man springer och gömmer sig varje gång man borde stå på sig istället. Vilket är vad de flesta som säger sig aldrig hamna i ens potentiellt sett våldsamma situationer oftast gör. Det är ett så inlärt beteende idag att de flesta inte ens tänker på det. Vi som faktiskt stått på oss ett par gånger vet precis vad som händer.

Frågan känns för övrigt helt onödig. Försöker du förneka att våldsbrott drabbar människor i Sverige väldigt ofta? Varför hänga upp diskussionen på vad just jag råkat ut för, när du har svart på vitt att tiotusentals drabbas årligen?
Senast redigerad av fluff995 2023-04-17 kl. 03:40.
Citera
2023-04-17, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det har hänt. Men det enkla faktumet är att jag kategoriskt måste undvika situationer där jag måste försvara mitt liv, eftersom jag inte får lov att försvara mitt liv.

Försöka stoppa de tre inbrottstjuvar jag såg bryta sig in i Pressbyrån på Backaplan en natt för 4-5 år sedan? Nej, det kunde jag inte göra eftersom jag inte har tillgång till de medel jag behöver för att stoppa tre inbrottstjuvar.

Patrullera bostadskvarteren på Långströmsgatan, där vi hade full kommers med knarklangare i sex månader utan att polisen gjorde något åt det? Det hade jag kunnat göra- om jag haft tillgång till skjutvapen och dispens att anordna en väpnad grannsamverkan. För där snackar vi på allvar livsfara. Nu har jag inte dispens att göra det, vilket både polis och trygghetsvärdar gjorde klart. Så jag fick leva med att ha en påtänd sambandscentral utanför mitt fönster från 15 på eftermiddagen till 4 på morgonen varje dag.

Lösa upp invandrargäng som beter sig som svin på vagnen, eller i lokala grönområdet? Går ej utan att bli nedsparkad (har hänt mig på vagnen en gång) eller skjuten, eller den vanliga taktiken där de omringar en på med c.a tio meters avstånd och bara garvar och gör sitt bästa för att förnedra en. Så där får man hitta nån form av kompromiss i sitt agerande.

Och så vidare. Att undvika livsfara går, så länge man springer och gömmer sig varje gång man borde stå på sig istället. Vilket är vad de flesta som säger sig aldrig hamna i ens potentiellt sett våldsamma situationer oftast gör. Det är ett så inlärt beteende idag att de flesta inte ens tänker på det. Vi som faktiskt stått på oss ett par gånger vet precis vad som händer.

Frågan känns för övrigt helt onödig. Försöker du förneka att våldsbrott drabbar människor i Sverige väldigt ofta? Varför hänga upp diskussionen på vad just jag råkat ut för, när du har svart på vitt att tiotusentals drabbas årligen?
Min uppfattning är att det är en väldigt liten risk att bli utsatt för oprovocerat våld. Men jag förstår om det händer dig oftare när du springer runt och leker gi-joe.
Citera
2023-04-17, 04:00
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Min uppfattning är att det är en väldigt liten risk att bli utsatt för oprovocerat våld. Men jag förstår om det händer dig oftare när du springer runt och leker gi-joe.

Oväntad respons.
Tror du har en väldigt skev bild av vad "oprovocerat" betyder. Att säga till ett blattegäng att inte ropa "horunge" åt främmande människor som inte ens sett åt deras håll, mest för att gänget tycker det är roligt, är inte att provocera fram våld från dem.
Nu känner jag inte för att diskutera idiotiska resonemang med en forummedlem som bokstavligt talat är en narkoman. Men den goda nyheten är att jag inte behöver göra det, eftersom mina personliga erfarenheter inte är trådämnet. Vi ska diskutera politiska aspekter på nödvärn, inte fluff995. Klarar du inte av det får du hålla dig till Narkotikaforumet istället.
Citera
2023-04-17, 04:15
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Vi som bor i storstäder befinner oss i en dålig position när vi går utanför dörren på kvällarna.
Citat:
Finns massa gäng som går på alla som inte kan försvara sig.
Förra helgen kom det fyra mena-killar efter mig. När de såg att jag inte var rädd och är stor så släppte de taget och gick vidare. Obehagligt som fan.
Citera
2023-04-17, 05:56
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag minns när jag var ung och bar kniv. Jag var ständigt "beredd" att använda den. Jag var nära nog paranoid när jag runt med den. Jag är idag glad att jag la bort den.

Att det svenska kriminalpolitiken havererat kan jag hålla med om, jag är dock inte trygg med fler vapen i händerna på folket, snarare färre. Att veta att mina grannanr skulle ha tillgång till vapen hade bara ökat min känsla av otrygghet.

Men visst i någon utopisk/dystopisk värld hade jag välat ha rätt att försvara mitt hem med en hagelbrakare mot eventuella homeinvaders. Dock att släppa ut gemene man på gatan med vapen misstror jag. Svaret från min sida får tyvärr bli en förstärkt tull och kustbevakning, fortsatta sociala reformer och en förstärkt polismakt och kriminalvård som också har tid att lösa den så kallade vardagsbrottsligheten.
Citera
2023-04-17, 06:16
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag minns när jag var ung och bar kniv. Jag var ständigt "beredd" att använda den. Jag var nära nog paranoid när jag runt med den.

Är väl individuellt det där. En god vän till mig har, eventuellt, under långa perioder gått runt med en form av tillhygge han med. Men jag -förlåt, min gode vän menar jag- har inte blivit paranoid eller beredd att använda den alls. Tvärtom har han mest gjort det till en vana att stoppa på sig den när han går hemifrån, ungefär som att ta med sig plånboken. Det har blivit sån rutin att han ofta glömmer av att han har den på sig, eller att han ska på ett ärende där han inte borde ha den på sig. Han var exvis på vippen att gå till Passcentralen med tillhygget i fickan häromåret, vilket kanske inte är så smart när man ska träffa poliser.
Tur att min gode vän inte gör så längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Dock att släppa ut gemene man på gatan med vapen misstror jag.

Vilket leder till min åsikt i denna frågan - jag skulle nog känna mig ganska trygg med att låta gemene man bära vapen. Eftersom jag utgår från att gemene man är ungefär som jag*. Och du kanske snarare utgår från att gemene man är som du. Vem som har mest rätt är svårt att säga.

*Vi är ju som folk inte riktigt som jänkarna heller. Jänkarna ser det här med att bära vapen som en rättighet som ingen ska lägga sig i, och jag tror det är den attityden som leder till att det skjuts och sticks lite hej vilt där. Vi svenskar skulle se det mer som en frihet under ansvar.
Sen är det ju inte så att jag ser det här med att bära vapen primärt som ett självändamål, även om jag skrev i OP att jag förespråkar rätten på principiell nivå. I första hand ser jag det som en problematisk lösning på en ännu mer problematisk situation. Mild pest jämfört med allvarlig kolera, typ.
Senast redigerad av fluff995 2023-04-17 kl. 06:24.
Citera
2023-04-17, 08:20
Medlem
diseuses avatar
Citat:
1. Varför är det fortfarande inga partier eller politiker som lyfter frågan om [...] ändrade befogenheter för människor att försvara sig?

[...]

2. Vilket parti skulle vara bäst att vända sig till, om man vill få det att börja diskutera medborgerliga självförsvarsfrågor?

[...]

5. Har ni själva haft kontakt med någon politiker och diskuterat denna fråga? Vad sade politikerna då? Dela gärna med er av erfarenheter.
Tidöavtalet skriver:
En stärkt nödvärnsrätt

En utredning ska utvärdera hur nödvärnsrätten ska stärkas. Det handlar bland annat om att införa en utökad nödvärnsrätt för den som angrips i sitt hem, i närhet till sin familj eller om personen är underlägsen till antal eller storlek.
Det här är så pass mycket av en mainstreamfråga att till och med regeringspartierna vill utöka möjligheterna till nödvärn. Att ”inga” partier vill ta i detta är inte sant.
Senast redigerad av diseuse 2023-04-17 kl. 08:25. Anledning: grammatik
Citera
2023-04-17, 08:26
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Tidöavtalet skriver:
En stärkt nödvärnsrätt

En utredning ska utvärdera hur nödvärnsrätten ska stärkas. Det handlar bland annat om att införa en utökad nödvärnsrätt för den som angrips i sitt hem, i närhet till sin familj eller om personen är underlägsen till antal eller storlek.
Som sagt, det här så pass mycket av en mainstreamfråga att till och med regeringspartierna vill utöka möjligheterna till nödvärn. Att ”inga” partier vill ta i detta är inte sant.

Jag har då inte hört något om det. Att det står i Tidöavtalet är bra*, men det har inte tagits upp i någon MSM eller podcast jag sett eller lyssnat på. Och jag jobbar framför en dator hela dagarna, så jag har möjlighet att konsumera rätt mycket media. Att det skulle vara en mainstreamfråga håller jag inte alls med om.
Har det tagits upp i nåt nyhetsinslag eller podcast senaste tiden får du dock gärna länka. Bra diskussionsunderlag för tråden, och faktiskt något jag är personligt intresserad av att se/höra.

*Och 4 rader i ett 62 sidor långt dokument är inte direkt nån storsatsning vare sig sett till innehåll eller opinionsbildning.
Senast redigerad av fluff995 2023-04-17 kl. 08:28.
Citera
2023-04-17, 08:35
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Jag har då inte hört något om det. Att det står i Tidöavtalet är bra, men det har inte tagits upp i någon MSM eller podcast jag sett eller lyssnat på. Och jag jobbar framför en dator hela dagarna, så jag har möjlighet att konsumera rätt mycket media. Att det skulle vara en mainstreamfråga håller jag inte alls med om.
Har det tagits upp i nåt nyhetsinslag eller podcast senaste tiden får du dock gärna länka. Bra diskussionsunderlag för tråden, och faktiskt något jag är personligt intresserad av att se/höra.
Det beror väl på vad du menar med ”senaste tiden”. Det var en av frågorna inför senaste valet. Några exempel från mainstreammedia:

SD-politikerns krav: Gör det lagligt att döda inbrottstjuven (nov 2019)
Moderaterna: Låt oskyldiga använda mer våld för att försvara sig (maj 2021)
KD vill se hårdare tag mot dömda pedofiler (nov 2021) – nämner även att KD vill utvidga möjligheterna till nödvärn

Om man är någorlunda insatt i svensk politik kan det inte ha kommit som en överraskning att regeringspartierna nu planerar att utvidga rätten till nödvärn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in