2023-04-16, 22:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det är ju det. Kapaciteten kommer få sig en rejäl törn och, förhoppningsvis, blir det kännbart för MTR. Men om jag inte missminner mig så kom det från Politikerna från början så det är även där en hel del skit bör landa.

Det är väl både politiker och MTR tillsammans på den här bollen?
MTR har presenterat en lösning som skulle spara pengar och politikerna har köpt det med hull och hår.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Hade jag varit chef hade alla som strejkar fått gå direkt.
Idioter säger jag bara folk som måste till jobbet som måste åka pendel.

Vilka ska ersätta de du gör dig av med?

Det är inte direkt ett överflöd av tågförare i Stockholm idag.
Sparkar du alla tågförare så blir pendeltågen 100% stillastående oavsett vad men med ett problem där du inte kan ersätta kompetent personal.
2023-04-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Kameror kommer inte att kunna mota bort ett gäng invandrarungdomar från att antasta en ung kvinna. Gör om, gör rätt. Jag stödjer den illegala strejken helhjärtat.

Tågvärdarna gör inte ett skit, blå och rosa håriga tjejer som inte vågar be ungar ta ner fötterna från sätena - de syns inte till i vagnarna.
Tågvärdarna gör varken av eller till för säkerheten på tågen
2023-04-16, 23:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool
Tågvärdarna gör inte ett skit, blå och rosa håriga tjejer som inte vågar be ungar ta ner fötterna från sätena - de syns inte till i vagnarna.

Det är en sanning med modifikation.

De motar inte bort de värsta stökhögarna men de hjälper till och är ett par extra ögon som ser vad som händer på tåget.

Utan tågvärdarna så ska tågförarna både köra tåget och hålla koll på samtlig aktivitet i tåget. Det blir som att kräva att en bilförare ska klara av att köra bilen och titta på hästarna i hagen samtidigt.
2023-04-16, 23:06
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool

Jag talar inte om ungdomar som sitter med fötterna på sätena. Jag talar om störiga medelålders alkisar och pundare, rånare och våldtäktsmän som plötsligt kan betrakta pendeltåget som sitt eget vardagsrum. Om det händer något idag så försöker i alla fall någon kontakta konduktören, som kan ringa polisen, som väntar på perrongen. Men om alla vet att det inte finns någon uppsikt så lovar jag att det dröjer högst en månad innan den första grova incidenten har inträffat.
2023-04-16, 23:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vad har tågvärdarna med det att göra menar du?
Kontrollera betalning så klart. Så funkar det på tågen utanför Stockholm nämligen. Personligen så åker jag nästan aldrig pendeltåg.
2023-04-16, 23:32
Avstängd
Russophobias avatar
Då blir det kaoz i morgon.
2023-04-16, 23:50
Medlem
Jag hoppas de gör det och jag HOPPAS det utlöser ett kaos och en kedjereaktion för andra branscher.

Vi i Sverige är de mest r*vkn***ade i Europa vad gäller rättigheter. Ingen går någonsin i strejk, alla sitter och sväljer allt som staten matar oss med.

Jag hoppas hoppas hoppas fler vågar gå ut och göra detta. Jag hade lätte gått ut och strejkat, även utan lön.
2023-04-17, 00:21
Medlem
Intressant att SL och MTR använder tunnelbaneförarna i detta läge genom att hota med löneavdrag. Låter regelrätt utpressning.
Ska bli intressant hur det utvecklas.
2023-04-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Hade jag varit chef hade alla som strejkar fått gå direkt.
Idioter säger jag bara folk som måste till jobbet som måste åka pendel.

Sen då? Vem tar över? Du har aldrig och kommer aldrig bli chef.
2023-04-17, 00:23
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag talar inte om ungdomar som sitter med fötterna på sätena. Jag talar om störiga medelålders alkisar och pundare, rånare och våldtäktsmän som plötsligt kan betrakta pendeltåget som sitt eget vardagsrum. Om det händer något idag så försöker i alla fall någon kontakta konduktören, som kan ringa polisen, som väntar på perrongen. Men om alla vet att det inte finns någon uppsikt så lovar jag att det dröjer högst en månad innan den första grova incidenten har inträffat.

Mycket skitsnack där, de flesta kontaktar inte en tågvärd som sitter o halvsover utan de ringer trygghetsnumret eller använder sl chatten och skickar infon direkt till trygghetscentralen som skickar ut trygghetsvärdar eller ordningsvakter.
2023-04-17, 00:30
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som jag har förstått det så har facket varit inne på strejk de med. Men (och det är ett enormt sådant) de har varit både för långsamma och för veliga på den bollen nu under förhandlingarna.

För som alla andra så har även de särintressen och ser efter vad de ger sig inför och om.

Jag ger inte skit år fackets roll längre, sett för mycket om hur de "väljer sina strider" mot AG beroende på vad de själva vill få ut av det snarare än att stötta och allt det där man skulle förvänta sig av en sån organisation.

I det fallet var fackets roll "bättre förr", idag "spelar" de bara med.
2023-04-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Kontrollera betalning så klart. Så funkar det på tågen utanför Stockholm nämligen. Personligen så åker jag nästan aldrig pendeltåg.
Nej, det finns det andra som gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in