2023-04-16, 06:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att utan värdarna blir förarna ensamma med 1000 passagerare vilken inte är lämpligt i tex i en situation där tåget måste utrymmas.

Dom flesta tågvärdar på pendeln som jag jobbat med skulle vara direkt olämpliga vid en evakuering.

Om alla tågvärdar var som den bästa fjärdedelen skulle det vara en resurs att räkna med.

Tyvär är kvaliten alltför blandad.

LL
2023-04-16, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det var på samma tid som man rökte i spärrarna, man hade aldrig hört talas om nykterhetstester och SL var en sluten verkstad.
Inte bara i spärrarna det rökes. Det rökes nästan överallt. Sen kom nykterhetstester på 90-talet för personal i säkerhetstjänst.

Citat:
F ö har nog papegojornas bortfall att göra med att man bytte från C4r till C6r vilket hade en mer utvecklad förarkontroll.
Fel! Det var C20 som ersatte C4 vagnarna. Då dom hängde med ganska länge. Var runt 1994 som C4 gick sist som ledarvagn. Sen gick C2 i ca 10år som ledarvagn utan tågvakt på grön linje. Så att det berodde på en utvecklad körkontroller i C6 är bara fel.

Citat:
Man hade även tågvärdar på C20-tågen en period runt 1998.
[/quote]
Jo jag mins att SL hade en värd per vagn när C20 var splitter ny. Senare en som gick igenom tåget.
2023-04-16, 08:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det sitter ju 1 biljettkontrollant 50m från ena änden av tåget.
Det är väl bara att anropa denne?

Du menar nog spärrexpeditör. I en nödsituation är det allt annat än optimalt att en sån ska springa upp för rulltrappan och hjälpa tågföraren att utrymma tåget.
2023-04-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du menar nog spärrexpeditör. I en nödsituation är det allt annat än optimalt att en sån ska springa upp för rulltrappan och hjälpa tågföraren att utrymma tåget.

Och dessutom är det stor skillnad på att utrymma ett tåg på en plattform och att evakuera ett tåg på linjen. Det är ute på linjen långt ifrån hjälp som tågvärden behövs, och det är oftast långt från plattform som dessa situationer uppstår.

De som uttalar sig om att tågvärdarna är överflödiga, lokförare inte behövs för att tekniken finns för automatisering vet ingenting om hur verkligheten är och ser ut.
2023-04-16, 09:07
Medlem
Ghastens avatar
Det drabbar bara personer som ska till jobbet. Betalar dyra pengar så kommer inget tåg. Äckligt av dem det är redan bestämt att det ska funka utan tågvärdar.
2023-04-16, 09:27
Bannlyst
Det är MP , V ocxh S politiker som vägra ta tillbaka tågvärdarna.
2023-04-16, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akiyama34
Helt ärligt hoppas jag på strejk, Det behövs mer sådant i Sverige så alla jävla fack och skit får upp ögonen och lyssnar på de som faktiskt arbetar och allt sådär, Kommer själv påverkas då jag åker pendel varje dag till och från jobbet, Har ej bil så måste ta mig in varje dag, Så kommer bli problem för mig men är på deras sida, Tycker alla ska strejka för att få facken och lyssna mer vid förhandlingsborden för i dagens samhälle så känns det som arbetarna bara blir mer och mer överkörda, Man grublar och klagar, knyter näven och fortsätter, Men som sagt en strejk behövs för att få folk att fatta, Det jag just nu gillar med Frankrike, Där strejkas det av alla möjliga hela tiden och det tror det eller ej fungerar i många av fallen där de får bättre löner, mer villkor, Sedan finns det där det inte riktigt gav det man ville men få fortsätter man, Sedan finns det nackdelar med att företagen kan replacea dig som strejkar m.m men tror ibland man måste chansa för ibland det ska bli bättre, Inte bara klaga och gå vidare, GÖR NÅGOT åt det, för att få effekt, så sorry för lite rant men hoppas som sagt de faktiskt strejkar så det blir kaos så SL+MTR lyssnar.
Samma här. Men jag kommer inte säga som du, för att få/känna godhets poäng. För att sen på torsdag vara fly förbannad. Detta drabbar fel.
2023-04-16, 12:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fel! Det var C20 som ersatte C4 vagnarna. Då dom hängde med ganska länge. Var runt 1994 som C4 gick sist som ledarvagn. Sen gick C2 i ca 10år som ledarvagn utan tågvakt på grön linje. Så att det berodde på en utvecklad körkontroller i C6 är bara fel.

Är du full? C20 kom 1998 först i trafik.
2023-04-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Och dessutom är det stor skillnad på att utrymma ett tåg på en plattform och att evakuera ett tåg på linjen. Det är ute på linjen långt ifrån hjälp som tågvärden behövs, och det är oftast långt från plattform som dessa situationer uppstår.

De som uttalar sig om att tågvärdarna är överflödiga, lokförare inte behövs för att tekniken finns för automatisering vet ingenting om hur verkligheten är och ser ut.

Hur ofta händer detta?

Kanske skall vi ha några brandmänn ned på tåget oxå OM det börjar brinna?
2023-04-16, 12:28
Medlem
Citat:
Är du full? C20 kom 1998 först i trafik.
C4 vagnarna gick till skrot något år efter att C20 börjat levererats. År 1999 och 2000.
Hur menar du att jag är full?
2023-04-16, 12:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
C4 vagnarna gick till skrot något år efter att C20 börjat levererats. År 1999 och 2000.
Hur menar du att jag är full?
Jag tror vi talar förbi varandra. Nu förstår jag vad du menar. Jag har kört C4 på bangård, runt 99, de gick endast som mellanvagn och var oftast döda på den tiden.

Kollade en del på spårvägsforum, det verkar som att man endast fick köra utan tågvakt med 6 vagnar, vilket borde bero på siktförhållanden. Finns tidigare incidenter som påvisar att tågvakten hade säkerhetsutbildning motsvarande en förare, vilket inte är fallet idag.

Men, om du läst tidiga Tri-Tub så var förarens ansvar rätt högt på den tiden, och därmed så var antagligen ensamarbete inte att föredra. Ju säkrare tunnelbanan blev och mer organiserad i säkerhetsbarriärerna för föraren, så bör tågvakten avskaffats.

Det är inte jämförbart med dagens tågvärdar på pendeltåg dock ö h t.
2023-04-16, 13:14
Medlem
TröttSvensks avatar
Tågvärdarna brukar sitta och häcka i en förarhytt mitt i tåget, sällan de går ut vid stationerna.
En jag känner tyckte det var perfekt jobb för han kunde studera hela dagarna medans han satt i hytten.
De flesta tågförarna är organiserade i syndikalisterna, dvs de är kommunister och hatar att köra för MTR, de vill knäcka detta upplägg och tvinga Landstinget att ta tillbaka driften.
De tycker det är perfekt nu när de gör upp om vilka som ska sjukskriva sig vilken vecka så de kan stanna hemma varannan vecka.
Hur kommer det sig att i andra länder funkar det utmärkt att köra tåg både i tid och med bara en förare utan "tågvärdar" ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in