2023-04-16, 17:20
Medlem
Mondhers avatar
Jag tittade på typ en minut av en video för rätt länge sedan men på den lilla minuten sade hon något som jag aldrig glömmer. Hon sa att ditt framtida jag påverkar bokstavligen ditt nutida jag. Hon menade att det var hur lätt som helst för i princip vem som helst att förstå att det du gör nu kommer att påverka dig i framtiden men att det var svårare att förstå hur ditt framtida jag påverkar hur du beter dig och agerar nu men att det var en (vetenskaplig?) sanning.

Kan tilläggas att videon förklarade typ hur fysiken fungerar eller något sånt så det var alltså inte några personlig utvecklings påhitt om hur man kan nå sina mål genom att tro att man redan har vunnit och sånt trams. Här pratar vi alltså om fysik.

Någon som vet vad hon menade?
Senast redigerad av Mondher 2023-04-16 kl. 17:35.
Citera
2023-04-16, 17:29
Medlem
Såvida tidspilarna inte pekar både bakåt och framåt så är det väldigt svårt att leva i en framtid som ännu inte ägt rum.
Citera
2023-04-16, 17:38
Medlem
krautbrains avatar
Det kan ju vara så att du glömt det du aldrig tror dig glömma och kommer ihåg fel?
Kanske inte alls var en vetenskaplig video?

Hur som helst så har du fuckat upp det för ditt dåtida jag då ditt nutida (framtida) jag glömt mycket av vad ditt dåtida jag tyckte var viktigt med klippet så att du aldrig kommer få reda på vad som menades.
Senast redigerad av krautbrain 2023-04-16 kl. 17:41.
Citera
2023-04-16, 18:03
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tittade på typ en minut av en video för rätt länge sedan men på den lilla minuten sade hon något som jag aldrig glömmer. Hon sa att ditt framtida jag påverkar bokstavligen ditt nutida jag. Hon menade att det var hur lätt som helst för i princip vem som helst att förstå att det du gör nu kommer att påverka dig i framtiden men att det var svårare att förstå hur ditt framtida jag påverkar hur du beter dig och agerar nu men att det var en (vetenskaplig?) sanning.

Kan tilläggas att videon förklarade typ hur fysiken fungerar eller något sånt så det var alltså inte några personlig utvecklings påhitt om hur man kan nå sina mål genom att tro att man redan har vunnit och sånt trams. Här pratar vi alltså om fysik.

Ett enda enskilt "framtida jag" kan bara existera om allting är förutbestämt, det vill säga att det bara finns en väg framåt.
Inga seriösa vetenskapsmän tror att allting är förutbestämt, dvs "ödet".

Givetvis så finns det ett oändligt antal "framtida jag", beroendes på vilka valmöjligheter som presenteras.

Du minns fel.
Det du såg var garanterat "personlig utvecklings påhitt om hur man kan nå sina mål genom att tro att man redan har vunnit och sånt trams".
Citera
2023-04-16, 18:20
Medlem
Mindbreaths avatar
Ditt framtida jag är idealbilden som dina handlingar strävar efter, därför styr ditt framtida jag ditt nuvarande. Kolla här.
Citera
2023-04-16, 18:24
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Såvida tidspilarna inte pekar både bakåt och framåt så är det väldigt svårt att leva i en framtid som ännu inte ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det kan ju vara så att du glömt det du aldrig tror dig glömma och kommer ihåg fel?
Kanske inte alls var en vetenskaplig video?

Hur som helst så har du fuckat upp det för ditt dåtida jag då ditt nutida (framtida) jag glömt mycket av vad ditt dåtida jag tyckte var viktigt med klippet så att du aldrig kommer få reda på vad som menades.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ett enda enskilt "framtida jag" kan bara existera om allting är förutbestämt, det vill säga att det bara finns en väg framåt.
Inga seriösa vetenskapsmän tror att allting är förutbestämt, dvs "ödet".

Givetvis så finns det ett oändligt antal "framtida jag", beroendes på vilka valmöjligheter som presenteras.

Du minns fel.
Det du såg var garanterat "personlig utvecklings påhitt om hur man kan nå sina mål genom att tro att man redan har vunnit och sånt trams".

Jag gick in på YouTube och skrev "how your future impacts your present" och fick många bra resultat. Jag hittade inte just den videon jag pratar om men ganska många verkar peka åt samma håll. Jag såg inte dom men dom verkar trovärdiga. Ni kan själva göra samma sak eller om ni vill kan ni titta på den här t.ex (jag har inte sett den själv så vet inte vad han pratar om)

https://youtu.be/0ui9ovrQuKE
Citera
2023-04-17, 01:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ingen aning om vad just hon menade men jag tänker i alla fall på att genom att reflektera över vad man vill uppnå i livet och vilka värderingar som är viktiga för en kan man göra mer medvetna val i nuet som är förenliga med ens framtida vision för sig själv.
Citera
2023-04-17, 08:01
Medlem
Citat:
Jag gick in på YouTube och skrev "how your future impacts your present" och fick många bra resultat. Jag hittade inte just den videon jag pratar om men ganska många verkar peka åt samma håll. Jag såg inte dom men dom verkar trovärdiga. Ni kan själva göra samma sak eller om ni vill kan ni titta på den här t.ex (jag har inte sett den själv så vet inte vad han pratar om)

https://youtu.be/0ui9ovrQuKE
Det där med delayed choice var vad jag tänkte på också, men då är vi inne på något som inte har någon som helst praktisk betydelse. Sådana kvantmekaniska fenomen saknar betydelse på vår skala även om de under ideala förhållanden kan påverka en enstaka elementarpartikel.
Citera
2023-04-17, 16:59
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Var nok ikke så vitenskapelig den. Men litt i samme gate, er en tankestiller som er interessant å tenke litt på. Er jo mye snakk om reinkarnasjon og sånne greier på et lite mer spirituelt nivå. Den vitenskaplige er mye mer indirekte, og kanske ikke så spennende, men reell, og derfor interessant allikevel.
Atomene dør ikke når vi dør. Våre kropper består av ca 700000....( totalt 27 nullor) atomer.
Kun fem typer, O,C,H,N og P. De fire første er de samme som inngår i en eggomelett, olja, nylonstrumpor, ja.. eller miljoner av andre saker. Det er kun hur disse eviglevende atomene settes sammen på nytt i molekyler, som avgjør deres neste tilvaron, etter at våre kropper har hatt dem til låns medan vi levde dette korte microsekund i universets historie. ( Får oss tyvärr å innse hur ubetydlige vi er også det )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in