• 1
  • 2
2023-04-16, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Inga enorma summor, men det är i miljonbelopp så det suger att behöva skatta bort i princip hälften.

Båda 2, beroende på kallenderår

Ok, så ena kalenderåret betalade du skatt i arbetslandet och det andra kalenderåret var inkomsten skattefri i arbetslandet?
Citera
2023-04-18, 02:02
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Har en ganska unik anställning, jobbar utför EU, skriven i Sverige men får lönen via ett annat EU land. Efter ganska långa och många omgångar så har jag fått rätt mot skatteverket och min inkomst idag är skattebefriad sedan X-antal månader. Dock har jag en större mängd kapital kvar på ett utlandskonto. Kapitalet på kontot är intjänat innan jag fick rätt i mitt fall hoss Skv.
Jag kommer att behöva ha tillgång till detta kapital hemma i Sverige inom en relativ snar framtid och jag vill helst inte deklarera för detta pga. Efter som att Skv troligtvis vill att jag ska betala skatt på detta.

Frågan är nu, hur för man enklast över pengarna till sin Bank i Sverige utan att Skv börjar gräva i det?
Att ta ut i kontanter och sedan växla är inget alternativ.

En tanke var först att månadsvis föra över i samband med att lönen kommer in och hoppas på att Skv inte ens noterar att det kommer in pengar som egentligen bör beskattas.

Hur bra koll har egentligen Skv?
Varför ens föra över dem till svensk bank? Du kan ju använda dem ändå?

Varför kan inte kontantinsatsen betalas från detta utländska bankkonto? Använd Wise och växla till svenska.
Senast redigerad av FuckSweden 2023-04-18 kl. 02:09.
Citera
2023-04-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok, så ena kalenderåret betalade du skatt i arbetslandet och det andra kalenderåret var inkomsten skattefri i arbetslandet?

Vill inte outa mig själv för mkt för situationen känns tämmerligen unik och med uteslutningsmetoden så går det nog möjligtvis att spåra inlägget tillbaks till mig som privatperson annars.

Men här kommer lite mer kontext för dig din nyfikna jävel

Under X-antal kalenderår har jag inte betalat någon skatt alls i Sverige, bodde då utomlands men var fortfarande skriven i Sverige. År 201X "flyttade" jag hem och behövde använda den Svenska valutan igen. Fick fortfarande betalt av min arbetsgivare som inte befinner sig i Sverige men pengarna sattes in på mitt Svenska konto utan något drama. Efter X år senare så hör Skv av sig och hävdar att jag ska betala retroaktiv skatt på inkomsten sedan 201X. Jag försöker först hävda 6 månaders regeln eftersom att jag spenderat mer än 6 månader utomlands, men det räcker tydligen inte. Skv svamlar på som om dom inte själva visste vad det är för regler som gäller, allt från att jag ska ha ett eget pensionssparande (t.ex. en pensionsförsäkring som i sin tur sedan skall beskattas den dagen jag rör pengarna samt pengarna för ej röras innan jag nått pensionsålder bla bla bla) de tycker även att jag själva ska stå för arbetsgivaravgiften, alltså draget från min lön.

Det retroativa skatten är i miljonbelopp, får strax över 3 månader på mig att betala in pengarna. Jag fick anlita juridisk hjälp som inte heller var billigt för att reda ut vad som gällde. Tillslut så fick jag iaf rätt mot Skv med motkrav på retroaktiv pensionsinsättning till mig själv för att uppfylla kraven, samt att jag slapp stå arbetsgivaravgiften. Jag nämnde aldrig pengarna som finns kvar utomlands, varken för mitt juridiska ombud eller Skv. Men nu behöver jag dom pga. högre räntor osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in