Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
+
Det var mer eller mindre EXAKT det jag tänkt svara SiamGnome. Båda grejerna.
En RPG slår ut dem, haha. Stridsfordon 90 har en kanon med jäkligt bra drag i, så... ja, gissningsvis.
CV90 40mm i fronten på en T-55 tror jag inte på. Men det kanske beror på vilken ammunition man kan stoppa in i en 40mm kanonen. Men från sidan då blir det mindre roligt för en T-55. Sen skulle jag nog flytta på mig om jag satt i en stridsvagn och blev beskjuten från flanken. Det spelar mindre roll med vad de skjuter med.
De flesta glömmer att T-55 funkar utmärkt emot BMR, CV90 och andra lättare fordon, samt äldre Ukrainska stridsvagnar. Det viktiga är att T-55 får mörkersikten. Så länge Ukrainarna inte står på höga kullar funkar de OK. Ukraina är relativt platt och dessutom har Ukraina massor med lätta fordon.
Givetvis så har T-55 sämre förmågor än modernare stridsvagnar, men då får man använda dem på så sätt så de gör skada. Att få en 100 mm spränggranat i huvudet gör ungefär lika ont som och få 125 mm spränggranat i huvudet enligt Ukrainska soldater. De ska inte slåss emot moderna västerländska stridsvagnar utan emot lättare mål samt vara artilleri.
Fördelen med T-55 är att det är världens mest byggda stridsvagn. Det bör finnas reservdelar. Dessutom kan väl varje äldre mekaniker som gjort lumpen i Ryssland fixa en. Iran sägs också ha ammunition till vagnen och producerar 100mm granater. Dessutom går ryktet att ryska rör på deras artilleri måste bytas ut. Om så är fallet så verkar man få använda T-55 under tiden. Så en T-55 är bättre än inget artilleri.
Till sist man för kriget med man har inte med det man önskar man hade. Ryssarna verkar kunna få fram T-55 snabbt. Då får man använda dem. Både Ukraina och Ryssland har använt Maxim kulsprutor från WWI. Sverige hade massor av liknande kulsprutor. (modell 1922?) för svenska bunkersystem. Jag vet inte om man har de kvar. De fungerar utmärkt att döda människor med och det är vad man gör i krig.
Dock tyder det hela på att Ryssarna verkar antingen ha brist på modernare stridsvagnar eller spar dem för att de tror att NATO eller någon annan makt kanske kommer anfalla. Jag tror på det första.
PS Som en am stridsvagnsexpert sa En T-55 med mörkersikte är bättre än en T-72 utan. Med ett mörkersikte ökar förmågan kraftigt. Så frågan är om de har fått mörkersikten.