2023-04-15, 16:46
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Att tågvärdarna ska komma tillbaka verkar vara målet. Kommer bli en intressant måndag i kollektivtrafiken om det blir av. Tur att man kan jobba hemifrån.

Vad tror vi. Har de stake nog att gå vidare med detta? Är tågvärdarna så viktiga att det Rättfärdigar strejk?

Diskutera.

https://vildstrejkpendeln.blogg.se/
2023-04-15, 16:52
Medlem
Helt ärligt hoppas jag på strejk, Det behövs mer sådant i Sverige så alla jävla fack och skit får upp ögonen och lyssnar på de som faktiskt arbetar och allt sådär, Kommer själv påverkas då jag åker pendel varje dag till och från jobbet, Har ej bil så måste ta mig in varje dag, Så kommer bli problem för mig men är på deras sida, Tycker alla ska strejka för att få facken och lyssna mer vid förhandlingsborden för i dagens samhälle så känns det som arbetarna bara blir mer och mer överkörda, Man grublar och klagar, knyter näven och fortsätter, Men som sagt en strejk behövs för att få folk att fatta, Det jag just nu gillar med Frankrike, Där strejkas det av alla möjliga hela tiden och det tror det eller ej fungerar i många av fallen där de får bättre löner, mer villkor, Sedan finns det där det inte riktigt gav det man ville men få fortsätter man, Sedan finns det nackdelar med att företagen kan replacea dig som strejkar m.m men tror ibland man måste chansa för ibland det ska bli bättre, Inte bara klaga och gå vidare, GÖR NÅGOT åt det, för att få effekt, så sorry för lite rant men hoppas som sagt de faktiskt strejkar så det blir kaos så SL+MTR lyssnar.
2023-04-15, 16:55
Medlem
SL borde vara gratis, tåg och tunnelbana kan styras med AI idag förfan som i japan.
2023-04-15, 16:56
Medlem
Tjuut .. Lokförare på pendeltåget

Tågpersonalen är nog skitless, tror på ordentlig strejk.
2023-04-15, 16:58
Avstängd
Vilken funktion fyller tågvärdar på pendeltåg egentligen? Det är väl ganska knepigt att åka utan att betala som det redan är?
Råder det någon slags företagskultur där tågvärdar utför oralsex på förarna eller?
2023-04-15, 17:04
Medlem
HerrSkurts avatar
Bra! Mer strejker sådant för att skynda på insikten att vi kan ersätta med ny teknik.
2023-04-15, 17:20
Medlem
Det var ju ända konstigt att dom hängde med så länge som dom gjorde.
På tunnelbanan försvann tågvakterna på 70-talet.
Nä dom fyllde ingen som helst funktion att sitta där mitt i tåget och sköta att öppna/stänga dörrar.
Kan ju inte vara så svårt om tåget är bra anpassade till att sköra dörrarna från förarplatsen. Behövs ingen extra som sitter i mitten av tåget och gör det.
Senast redigerad av crille132 2023-04-15 kl. 17:22.
2023-04-15, 17:29
Medlem
Raytheons avatar
Varför bryr sig förarna så mycket om värdarna?
2023-04-15, 17:30
Medlem
MrDonutss avatar
Nån borde informera Johan Pherson om att hans fylle-tweet ger konsekvenser..
Jävligt "fett" med strejk.

Hoppas bussarna ställer sig på tvären över de större lederna också
Senast redigerad av MrDonuts 2023-04-15 kl. 17:37.
2023-04-15, 17:31
Medlem
grungewhores avatar
(FB) SL pendeltåg vill göra sig av med alla tågvärdar

Det finns (minst) en tråd om Tågvärdarnas funktion.

Den här tråden bör handla om strejken om den ska överleva.

Vad jag vet så går Kollektivavtalet ut mellan MTR Pendeln och SEKO, i slutet av denna månad, så egentligen är det inte lagligt då ett kollektivavtal fortfarande är i kraft. Det är också oklart vad det får för konsekvenser för avtalsrörelsen om strejken misslyckas.

MTR's svaghet är att det är lokförarbrist i hela landet och deras rykte som arbetsgivare är i botten. Men, det som är arbetstagarens svaghet är att både politikerna och LO inte stått på deras sida, för de vet att om MTR kan urholka värdet av säkerhetsarbete, så kan de urholka det överallt.

Striden handlar alltså inte bara om tågvärdarna, utan att politiker och företagare är villiga att åsidosätta resenärens säkerhet före de har kommit med en fullgod ersättande lösning som är lika säker eller säkrare, för profit.
2023-04-15, 17:55
Medlem
Tågvärdarna är rätt bra. Sett att dom ofta hjälper på folk med rullstol eller andra med handikapp, dessutom avlastar dom annan personal med att svara på frågor och hålla lite allmän koll på ordningen.
Även sett tågvärdar som jagat bort stökiga, fulla eller påtända människor som gjort utfall eller betett sig illa mot andra resenärer.
Så dom fyller helt klart en viktig funktion och gör arbetsmiljön och resan bättre för alla.

Jag är för att dom strejkar.
2023-04-15, 18:08
Medlem
Skitbra tycker jag. Och tycker det är bra om strejk blir normaliserat här i Sverige. Arbetsgivare tror de kan bete sig hur som helst och att arbetarna bara kommer som vanligt oavsett hur fittiga de än må vara. Bra att vissa visar att det inte är så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in