2023-04-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nej detta var en world-wide ranking. Sug på den Sverigebilden, din hatare. Jobbigt att hata landet som anses som allra bäst att leva i globalt.
Det var somalier som var mest nöjda med Sverige. Och jag hatar inte Sverige, men kan se hur markant mycket sämre landet blivit pga invandringen.
Och du har fortfarande inte svarat på frågan hur det kommer sig att kommuner som tagit emot mycket invandrare går sämst i Sverige?? (eller hur det kommer sig att svensk ekonomi går sämst i EU)
Citera
2023-04-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ja vi har fått en del kriminalitet. Inte så det stör, vi är fortfarande på typ 150:e plats i världen av 200 länder, och mycket lägre än länder som Finland och Island.

Vi har också fått en ökad dynamik i ekonomin, vilket har gjort att vår statsskuld är i stort sett utraderad, vårt skattetryck sänkt till OECD-genomsnitt och vår export är större i förhållande till BNP än den någonsin varit. Kort sagt, det går lysande för Sverige och vi är därför världens mest önskade land att bo i enligt globala undersökningar.

Men som du skrev, vi har också fått viss kriminalitet. Hela frågan är egentligen hur man ser på detta. Idag kan man leva i snitt 60.000 liv i Sverige innan man råkar ut för att bli mördad. För 30 år sedan kunde man leva 80.000 liv i Sverige innan man råkade ut för att bli mördad. Det handlar egentligen om detta, kontra det ekonomiska miraklet.
Du är verkligen helt förblindad av den ideologiska övertygelse.

Gång på gång har studier visat att asylinvandringen till Sverige är en stor kostnad.

Att vifta bort alla invandringstelaterade sexual- och våldsbrott som du gör är skrämmande avtrubbat och nonchalant.

Du glömmer också att Sverige gått från att ha varit ett väldigt sekulariserat samhälle till att ha blivit ett samhälle där en dogmatisk islamism har rotat dig både på djupet och bredden.

Också, idag kan du inte besöka en förskola, skola, vårdcentral, äldreboende utan att träffa på personer som faktiskt många har svårt att förstå och kommunicera med pga. brytning och dåligt svenskt ordförråd och bristande grammatiska insikter.

Men visst lev du vidare i din låtsasvärld.
Citera
2023-04-15, 22:44
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det var somalier som var mest nöjda med Sverige. Och jag hatar inte Sverige, men kan se hur markant mycket sämre landet blivit pga invandringen.
Och du har fortfarande inte svarat på frågan hur det kommer sig att kommuner som tagit emot mycket invandrare går sämst i Sverige?? (eller hur det kommer sig att svensk ekonomi går sämst i EU)

Det fetade, vad pratar du om? Det är helt oklart.
https://www.globalcitizensolutions.com/sweden-best-country-for-quality-of-life/

Sveriges ekonomi har gått i stort sett bäst i EU under 2020-talet. Våra reallöner har ökad mest. Nu under 2022-2023 har vi en djup nedgång.

Det är ungefär som:
Under 2000-2021 så går Sverige upp 10, EU går upp 5
Under krisen 2022-2023 så går Sverige ner 2, EU går ner 1

Vilken ligger bäst till sedan 2000?
Citera
2023-04-15, 22:47
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Du glömmer också att Sverige gått från att ha varit ett väldigt sekulariserat samhälle till att ha blivit ett samhälle där en dogmatisk islamism har rotat dig både på djupet och bredden.

Hur har Islam rotat mig eller sig som du kanske menar?

Ett antal tusen kyrkklockor ljuder över nejden varje vecka. Någon enstaka moské kör sin bön på reglerad volym, och orsakar rabalder bland rasisterna.

Jag har inte sett en enda kvinna med slöja eller hijab på mitt Willys senaste året. För 5 år sedan såg jag en del varje vecka.
Citera
2023-04-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ja vi har fått en del kriminalitet. Inte så det stör, vi är fortfarande på typ 150:e plats i världen av 200 länder, och mycket lägre än länder som Finland och Island.

Vi har också fått en ökad dynamik i ekonomin, vilket har gjort att vår statsskuld är i stort sett utraderad, vårt skattetryck sänkt till OECD-genomsnitt och vår export är större i förhållande till BNP än den någonsin varit. Kort sagt, det går lysande för Sverige och vi är därför världens mest önskade land att bo i enligt globala undersökningar.

Men som du skrev, vi har också fått viss kriminalitet. Hela frågan är egentligen hur man ser på detta. Idag kan man leva i snitt 60.000 liv i Sverige innan man råkar ut för att bli mördad. För 30 år sedan kunde man leva 80.000 liv i Sverige innan man råkade ut för att bli mördad. Det handlar egentligen om detta, kontra det ekonomiska miraklet.

Lägre kriminalitet än Island och Finland? Det är ju en ren lögn. Island och Finland har lägre kriminalitet än Sverige. Önationer är oftast väldigt säkra av naturliga skäl. Taiwan, Japan och Island är bland de säkraste länderna i världen.

Statsskulden är till stor del väldigt låg för att man har tagit pengar från AP-fonderna. Våra framtida pensioner har man "lånat" av. De pengarna kommer vi aldrig få se igen.

Sverige hade med stor sannolikhet haft det ungefär lika bra ekonomiskt som Schweiz utan alla dessa misslyckade integrationsexperiment. Man har åtminstone lyckats bevisa att socioekonomiska faktorer inte kan förklara varför män från Afrika och Mellanöstern är så extremt överrepresenterade när det gäller i stort sett all brottslighet.

Mord är ett ganska ovanligt brott. Det stora problemet är att alla mängdbrott läggs ner oavsett bevisläge, samtidigt löser vi färre och färre grova brott. Jag har anmält en stöld där vi hade film på brottet och namn på personen som utförde den. Fallet lades ner direkt. Om den utvecklingen inte vänder så kommer vi inte att klara upp någonting alls i framtiden.
Citera
2023-04-15, 23:17
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Lägre kriminalitet än Island och Finland? Det är ju en ren lögn. Island och Finland har lägre kriminalitet än Sverige. Önationer är oftast väldigt säkra av naturliga skäl. Taiwan, Japan och Island är bland de säkraste länderna i världen.

Nej både Finland och Island har fler mord per capita än Sverige:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Och sist jag kollade så var Finland inte en önation, visserligen en ganska lång kust till norra delen av Östersjön (Bottenhavet och Bottenviken), samt Finska viken.

Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Statsskulden är till stor del väldigt låg för att man har tagit pengar från AP-fonderna. Våra framtida pensioner har man "lånat" av. De pengarna kommer vi aldrig få se igen.

Vad är det för trams du framför här? I listan över total offentlig skuld har Sverige ett av världens lägsta, det inkluderar stat, landsting, kommun, pensionsfonder mm. All offentlig ekonomi. Vad menar du med tramset "tagit pengar från AP-fonderna"?
Citera
2023-04-15, 23:24
Medlem
Citat:
Hur har Islam rotat mig eller sig som du kanske menar?

Ett antal tusen kyrkklockor ljuder över nejden varje vecka. Någon enstaka moské kör sin bön på reglerad volym, och orsakar rabalder bland rasisterna.

Jag har inte sett en enda kvinna med slöja eller hijab på mitt Willys senaste året. För 5 år sedan såg jag en del varje vecka.

Herregud! Jag ser 50 beslöjade kvinnor varje dag! Minst!

Inte undra på att du är så förblindad och tycker att den jättestora invandringen av religiösa och lågutbildade muslimer inte är något problem!
Citera
2023-04-15, 23:29
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Herregud! Jag ser 50 beslöjade kvinnor varje dag! Minst!

Inte undra på att du är så förblindad och tycker att den jättestora invandringen av religiösa och lågutbildade muslimer inte är något problem!

Undrar var du bor någonstans? Jag har iallafall inte en enda senaste året som jag kan påminna mig. Och jag handlar på Willys (av tradition, numera har jag nog alldeles för bra ekonomi för det egentligen )
Citera
2023-04-15, 23:33
Medlem
Citat:

Och sist jag kollade så var Finland inte en önation, visserligen en ganska lång kust till norra delen av Östersjön (Bottenhavet och Bottenviken), samt Finska viken.

Vad är det för trams du framför här? I listan över total offentlig skuld har Sverige ett av världens lägsta, det inkluderar stat, landsting, kommun, pensionsfonder mm. All offentlig ekonomi. Vad menar du med tramset "tagit pengar från AP-fonderna"?

Jag sa inget om mord per capita. Mord är ett ganska ovanligt brott. Jag sa heller inte att Finland var en ö.

Angående statsskulden och AP-fonderna.

"Som mest uppgick statsskulden till över 70 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet. Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt. Staten har också fört över pengar från AP-fonderna till statskassan och sålt aktier i bland annat Telia. Även det finanspolitiska ramverket, som funnits på plats sedan mitten av 90-talet, har varit av central betydelse genom att det satt upp tydliga mål och restriktioner för finanspolitiken. Tillsammans har dessa saker gjort att statsskulden, mätt som andel av BNP, sjunkit relativt snabbt."

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsskulden/
Citera
2023-04-16, 02:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Sverige sticker ut med flest skjutningar. Här en artikel från 2019:
Sverige är det land i Norden där flest personer skjuts till döds, visar Svenska Dagbladets nordiska kartläggning från 2017. Också i en europeisk jämförelse är läget i Sverige extremt. Dödliga skjutningar bland unga män har blivit mer än dubbelt så vanliga i Sverige som i jämförbara länder i Europa, bland dem Finland, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Norge och Frankrike.
https://www.hbl.fi/artikel/522ae799-4146-4f24-b01d-e4a6b78e8d38

Här en sammanställnings för 2022:

https://polisen.se/siteassets/dokument/statistik/sprangningarskjutningar/2022-bekraftade-skjutningar-per-region-och-manad.pdf

Alltså nästan 400 skjutningar, drygt 60 döda och över 100 skadade.
Citera
2023-04-16, 04:02
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Haha, knappast på sikt. Vi som samhälle skulle reda ut det utan problem, samt få ett betydligt trevligare, tryggare och rikare samhälle.
Tror du på tomten också eller. Samhället skulle totalt rasa ihop och du skulle sitta där i din Mercedes och undra varför bilköerna helt plötsligt står stilla.
Citera
2023-04-16, 07:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Det kräver också försörjningskrav

Bara på pappret. Migrationsverket går på vilken lön det står på anställningsbeviset, inte på skattemyndighetens uppgifter vad personen de facto tjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in