2023-04-15, 21:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var ett problem i Afghanistan. Där Mujahedin satt på bergstoppar. Då hade T-55 problem att resa kanonen. Räckvidden är väl sådär.
+
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Israelerna utnyttjade det i Yom Kippurkriget och slog ut dem genom att placera sitt pansar på berg och kullar.
203 mm pansar låter löjligt. Slår en CV90 ut dem?
Det var mer eller mindre EXAKT det jag tänkt svara SiamGnome. Båda grejerna.

En RPG slår ut dem, haha. Stridsfordon 90 har en kanon med jäkligt bra drag i, så... ja, gissningsvis.
Citera
2023-04-15, 21:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Dom kör nog upp dom mot jordhögar och kompenserar. Siktandet lär bli värdelöst.
Jag tror man gräver ned dem, som redan tyskarna gjorde med vissa modeller på sin tid.

Det blir en sorts hinder bara. Fördröjning.
Citera
2023-04-15, 22:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja vad gäller första raden så känns det inte bra.
Det smärtar, dessutom.
Men jag tänker inte sluta tro på människan..

Andra raden: har ej hunnit läsa ikapp senaste dagarna, bara ytligt/sporadiskt.
Jag bidrar (tyvärr) säkert själv till det tonläget i nuläget eftersom jag blir lite "hetsig" av mig.
Reagerar eftersom jag anser något vara orätt beskrivet. Eller möjligen "allt för förenklat".
Det andra stycket var en allmän observation riktad till alla och ingen särskild, så det var ingen kritik mot dig, eller så. Jag sympatiserar på det stora hela med det du skrivit. Det är en på många sätt jobbig tid just nu. Tyvärr blir det sannolikt värre.
Citera
2023-04-15, 22:04
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Jag tar mig friheten att slinka in och och kommentera det jag klippt ut:

Jag har arbetat i Ryssland i många år och rest från väst till öst med många nedslag över hela Ryssland.
Tyvärr måste jag säga att du har fel. Det finns inga kloka ryssar, de få som finns hittar man i de asfalterade områdena, de som under en kort tid via Internet fick tillgång till övriga världen.

I övriga Ryssland är de okloka och har en vidrig inställning till vad som är rätt och fel. Kvinnomisshandel på daglig basis, barn som får vodka till maten p.g.a. brist på rent vatten etc.
Vodka i matlådan i de svinstieliknanden matrummen gör ingen god ryss.

Ryssarna har genom kommunismen blivit så extremt felprogrammerade så att möjligheten att återställa dessa till att bli goda människor är utsiktslöst, man lever fortfarande på 30-talet.

Putin skulle kunna ha gjort mycket för att öka levnadsstandarden men gick till makten för att fylla sina fickor, inte för att utveckla Ryssland. Vi som etablerade företag i Ryssland blev grundlurade.

Ja. Men då har jag ju inte fel?
Eftersom det är dom där "få" som jag talar om!
Oavsett om de bor i de asfalterade områdena eller landsbygden.

Jag protesterar inte mot allt det ni skriver.
Jag protesterar mot att man anser det gälla ALLA.
Och utan undantag- att de får skylla sig själva för att de inte protesterat osv.

De HAR protesterat och blev hårt straffade.

Då ska de inte straffas ytterligare av oss-utan snarare erkännas för det mod/vilja de hade.

På så sätt får viljan och modet mer näring !!
Det kan sprida sig.
Fler kan våga om de ser att det är moraliskt rätt...

Men nej, här stämplar man ÄVEN dem som svin.
Vilket är ett direkt nedtryckande av potentiellt kommande kämpar
och därmed inte särskilt smart!
Citera
2023-04-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror man gräver ned dem, som redan tyskarna gjorde med vissa modeller på sin tid.

Jag tvivlar inte att det är planen men ingen plan överlever kontakt med mobiliserade.

När ordern kommer att ta den där positionen på andra sidan fältet så kommer någon få för sig att T-55:an ska med. Någon läskunnig ryss ser säkert knappen för IR-belysningen och får för sig att testa hur bra det fungerar på natten, att den gör honom till ett starkt lysande mål för alla med passiva nattsikten inom 4-5 km står nog inte i manualen från 1955.

Det går inte att komma ifrån att pansaret är löjligt klent, en 9040s SLPPRJ M/01 LK slår nästan rakt igenom frontpansaret, alla sidor är ingen match alls.

https://twitter.com/stakmaskin/status/1645691924169338882
Senast redigerad av gorbag 2023-04-15 kl. 22:07.
Citera
2023-04-15, 22:06
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
nä, men det är inte washington post och daily mail om det förklarar något.
detta är ganska väl känt även i väst att det var en reträtt pga underhållslinjerna att det skulel kosta för mycket, ingen förlust per se.

Tror du ryzzen lämnade provinshuvudstaden Cherson för att underhållslinjerna kostade??
Den här tråden är full av dårar, ryzka dårar.
Citera
2023-04-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uhm... ryska soldater anföll och ockuperade såväl donbass som krim 2014.

det är såväl officelt som inofficelt bekräftat.

Att det även förekom ryssterrorister och ryska legosoldater blir irrelvant...

Du måste vara ny i tråden, eller bara efterbliven och ny i tråden?
Jasså det är bekräftat, du får nog läsa på lite bättre och tänka efter.
Krim blev inte bombat eller hur, varför då? Jo därför att det området var befäst.
Donbass var utelämnade till sig själva och därmed utsatta för ukrainsk beskjutning.
Fan vad dålig du är på svenska hur gammal är du?
Citera
2023-04-15, 22:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Blandar du moderna och gamla stridsvagnar i en formation så måste samtliga vagnar bekämpas som om de vore moderna . Priset per utslagen vagn blir detsamma ( pvrobot eller pilprojektil eller artilleri ) Det lär nöta på Ukrainas resurser de också . Det är en " ekonomisk " och en Underhållsfaktor att räkna med .

Så att bara se dem som " hinder " kan bita en röven.
Citera
2023-04-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du är efterbliven förstår jag, ja.. vi märker nog alla det och här i Sverige är det helt ok att du får yttra dig.

Annekteringen av Krym var illa nog, väst borde satt ner foten reda då. Världssamfundet har alltför länge tigit still om de folkrättsbrott ryssland begått i östra Ukraina.

När fascisterna i ryssland nu invaderat Ukraina och annekterat stora delar av östra Ukraina, utropat det som rysk territorium får väst skämmas för att dom inte stoppade dom ryska fascisterna i tid, självkritik är nödvändig här.

Vägen framåt är att trycka ner ryssen i skorna genom att få dom att lämna Ukraina och tvingas leva under ett allt fattigare Kreml.

Det ryska folket får ska sin egen lycka genom att ta kontroll över sitt eget land, sparka ut nazze-putler och hans oligarkvänner, av-kremlifiera den ryska statsapparaten osv.

Om nu verkligen ryssarna klarar av att leva på annat sätt än under foten på en fascistisk despot?
Mycket åsikter lite substans, försök läsa lite mer och inte bara msm.
Citera
2023-04-15, 22:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag tvivlar inte att det är planen men ingen plan överlever kontakt med mobiliserade.

När ordern kommer att ta den där positionen på andra sidan fältet så kommer någon få för sig att T-55:an ska med. Någon läskunnig ryss ser säkert knappen för IR-belysningen och får för sig att testa hur bra det fungerar på natten, att den gör honom till ett starkt lysande mål för alla med passiva nattsikten inom 4-5 km står nog inte i manualen från 1955.

Det går inte att komma ifrån att pansaret är löjligt klent, en 9040s SLPPRJ M/01 LK slår nästan rakt igenom frontpansaret, alla sidor är ingen match alls.

https://twitter.com/stakmaskin/status/1645691924169338882
Jag säger inte att du har fel. Det verkar vara lag i den ryska armén på att allt som står till buds ska sättas in i strid vid första bästa tillfälle.

Förresten: det är ju så där man vill se T-55an — på museum, alltså. Det är ändå ett fint bygge för sin tid. Om de ska använda dem nu kunde de i alla fall förstärka skyddet som de gjort på många T-72or.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte man ska se T-55 som en stridsvagn i dagens mening. En CV90 lär också kunna slå ut den.

Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja. Men då har jag ju inte fel?
Eftersom det är dom där "få" som jag talar om!
Oavsett om de bor i de asfalterade områdena eller landsbygden.

Jag protesterar inte mot allt det ni skriver.
Jag protesterar mot att man anser det gälla ALLA.
Och utan undantag- att de får skylla sig själva för att de inte protesterat osv.

De HAR protesterat och blev hårt straffade.

Då ska de inte straffas ytterligare av oss-utan snarare erkännas för det mod/vilja de hade.

På så sätt får viljan och modet mer näring !!
Det kan sprida sig.
Fler kan våga om de ser att det är moraliskt rätt...

Men nej, här stämplar man ÄVEN dem som svin.
Vilket är ett direkt nedtryckande av potentiellt kommande kämpar
och därmed inte särskilt smart!
Nja, ryssar protesterar inte, om de har vodka och rovor på bordet är allting bra. De bryr sig inte ett dugg om politiken.

De ytterst få som protesterar är naturligtvis bra undantag men majoriteten av ryssar är genetiskt onda varelser.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Jag tar mig friheten att slinka in och och kommentera det jag klippt ut:

Jag har arbetat i Ryssland i många år och rest från väst till öst med många nedslag över hela Ryssland.
Tyvärr måste jag säga att du har fel. Det finns inga kloka ryssar, de få som finns hittar man i de asfalterade områdena, de som under en kort tid via Internet fick tillgång till övriga världen.

I övriga Ryssland är de okloka och har en vidrig inställning till vad som är rätt och fel. Kvinnomisshandel på daglig basis, barn som får vodka till maten p.g.a. brist på rent vatten etc.
Vodka i matlådan i de svinstieliknanden matrummen gör ingen god ryss.

Ryssarna har genom kommunismen blivit så extremt felprogrammerade så att möjligheten att återställa dessa till att bli goda människor är utsiktslöst, man lever fortfarande på 30-talet.

Putin skulle kunna ha gjort mycket för att öka levnadsstandarden men gick till makten för att fylla sina fickor, inte för att utveckla Ryssland. Vi som etablerade företag i Ryssland blev grundlurade.

Vill också poängtera lite tydligare att jag håller med om "felprogrammering" och även det om Putin,
dvs sista stycket. Det var det jag själv var inne på.

Och ja, Hela väst blev grundlurat.
Men också det folk i RU som faktiskt TRODDE att förändringarnas vind svepte över RU....

DET är poängen.

Grundlurade...
Alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in