2023-04-15, 21:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den bästa uppgraderingen är ett mörkersikte. Då blir en T-55 bättre än till ex en T-72 utan. Men T-55 kommer nog användas som artilleri, speciellt som Iran har ammunition, som passar.
Mm, det står liknande grejer i texten:
A T-55 can’t fight at night without giving itself away. By contrast, every tank in the Ukrainian inventory—even the Ukrainians’ super-upgraded ex-Slovenian T-55—has passive image-intensification or infrared sights that don’t require a spotlight. All Ukrainian tanks can fight at night without giving themselves away.

It’s always possible the Russian army plans to use the T-55 as crude artillery rather than sending it close to the front to engage in direct combat. The Kremlin expects a Ukrainian counterattack in Zaporizhzhia and has constructed elaborate earthworks in order to defend against it. A few half-buried T-55s could bolster these fortifications.
Författaren menar dock att kanonen på T-55an inte kan resas tillräckligt och att räckvidden är usel.
Citera
2023-04-15, 21:21
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker

Kolla min signatur⬇️. Fundera lite på hur eller om ett sådant scenario skulle ha accepterats av den goda, fria världen.

Du menar om Mexico hade gått med i BRICS?
Citera
2023-04-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
A T-55 can’t fight at night without giving itself away. By contrast, every tank in the Ukrainian inventory—even the Ukrainians’ super-upgraded ex-Slovenian T-55—has passive image-intensification or infrared sights that don’t require a spotlight. All Ukrainian tanks can fight at night without giving themselves away.

It’s always possible the Russian army plans to use the T-55 as crude artillery rather than sending it close to the front to engage in direct combat. The Kremlin expects a Ukrainian counterattack in Zaporizhzhia and has constructed elaborate earthworks in order to defend against it. A few half-buried T-55s could bolster these fortifications.
Författaren menar dock att kanonen på T-55an inte kan resas tillräckligt och att räckvidden är usel.

Det var ett problem i Afghanistan. Där Mujahedin satt på bergstoppar. Då hade T-55 problem att resa kanonen. Räckvidden är väl sådär.
Citera
2023-04-15, 21:33
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det tycks mig vara i den riktningen vi rör oss efter en historiskt rekordlång period utan storkrig.

Apropå "osexigt": fruktansvärt tonläge i tråden de senaste dagarna. Riktigt oskönt.

Ja vad gäller första raden så känns det inte bra.
Det smärtar, dessutom.
Men jag tänker inte sluta tro på människan..

Andra raden: har ej hunnit läsa ikapp senaste dagarna, bara ytligt/sporadiskt.
Jag bidrar (tyvärr) säkert själv till det tonläget i nuläget eftersom jag blir lite "hetsig" av mig.
Reagerar eftersom jag anser något vara orätt beskrivet. Eller möjligen "allt för förenklat".
Citera
2023-04-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Anledningen att jag skriver detta är INTE för att ursäkta deras hemska beteenden!
Det fattar vem som helst om man nu läst mina tidigare texter.

DÄREMOT ville jag till en början bara visa att det FINNS kloka ryssar också
TROTS deras bristande erfarenhet av demokrati/frihet mm genom historien.
Och det/dem bör man stärka!!
Inte KROSSA. Förnedra eller smutskasta.
De som HAR offrat sig är värdiga.
De bör synas för att stärka/sprida moralen.

Av den anledningen kände jag mig kallad att reagera.

Jag tar mig friheten att slinka in och och kommentera det jag klippt ut:

Jag har arbetat i Ryssland i många år och rest från väst till öst med många nedslag över hela Ryssland.
Tyvärr måste jag säga att du har fel. Det finns inga kloka ryssar, de få som finns hittar man i de asfalterade områdena, de som under en kort tid via Internet fick tillgång till övriga världen.

I övriga Ryssland är de okloka och har en vidrig inställning till vad som är rätt och fel. Kvinnomisshandel på daglig basis, barn som får vodka till maten p.g.a. brist på rent vatten etc.
Vodka i matlådan i de svinstieliknanden matrummen gör ingen god ryss.

Ryssarna har genom kommunismen blivit så extremt felprogrammerade så att möjligheten att återställa dessa till att bli goda människor är utsiktslöst, man lever fortfarande på 30-talet.

Putin skulle kunna ha gjort mycket för att öka levnadsstandarden men gick till makten för att fylla sina fickor, inte för att utveckla Ryssland. Vi som etablerade företag i Ryssland blev grundlurade.
Citera
2023-04-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Har du någonsin i något enda inlägg verifierat dina påståenden? Var får du 90% ifrån?

Låt mig spekulera om din källa: Du hittade på, eller hur?
nä, men det är inte washington post och daily mail om det förklarar något.
detta är ganska väl känt även i väst att det var en reträtt pga underhållslinjerna att det skulel kosta för mycket, ingen förlust per se.
Citera
2023-04-15, 21:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Israelerna utnyttjade det i Yom Kippurkriget och slog ut dem genom att placera sitt pansar på berg och kullar.
203 mm pansar låter löjligt. Slår en CV90 ut dem?
Citera
2023-04-15, 21:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Israelerna utnyttjade det i Yom Kippurkriget och slog ut dem genom att placera sitt pansar på berg och kullar.
203 mm pansar låter löjligt. Slår en CV90 ut dem?

Jag tror inte man ska se T-55 som en stridsvagn i dagens mening. En CV90 lär också kunna slå ut den.
Citera
2023-04-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
nä, men det är inte washington post och daily mail om det förklarar något.
detta är ganska väl känt även i väst att det var en reträtt pga underhållslinjerna att det skulel kosta för mycket, ingen förlust per se.
Du hittade alltså på de där 90-procenten?
Citera
2023-04-15, 21:52
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
om du tittar på vilka områden man vunnit då istället?

pga av man inte hade logistiken i ordning så retirerade man lite i cherson och kharkiv, inte o donbass.
bara titta på kartan om vad som händer, vet itne vilka kartor och källor du har, men alla är entydiga, det kan variera någon dag över var fronten går exakt, men det jämnar ut sig, och ukrainas område minskar kontinuerligt.

tillskriv inte cherson och kharkiv för mycket. ukrainas underhållslinjer är väldigt utsträckta och deras förråd krymper. deras trupper är hårt ansatt och har svårt att rotera samt att fyllas på till full styrka igen.

nu är det iofs inte en trial of combat, utan även, har ryssland rätt att försvara sin befolkning som detta började med 2022 eller 2014 mer korrekt. kriget vi ser nu är bara symptomen och konsekvenser som sker pga val som skett innan dessa av andra än både ukraina och ryssland, detta är ett proxykrig. ukraina är ett offer i det spelet och målet är ryssland.

Jag tror man ska ta en pundare som dig med en stor skopa salt, eller hur? "Har flyttat från en större stad till en mindre, jag hade en kontakt i den förra större staden, men nu har jag ingen, i gbg kunde jag bli erbjuden på gatan och lite här och där, så jag tänkte att det löser sig nog, jag måste nånstans se ut som en användare... men det gör jag inte tydligen."
Citera
2023-04-15, 21:53
Medlem
Citat:

Dom kör nog upp dom mot jordhögar och kompenserar. Siktandet lär bli värdelöst.
Citera
2023-04-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Mexico tillhör Nordamerika, men du kan lägga in dem i min signatur (typ Sydamerika +mexico).

Det jag menar är Ryssland eller någon annan "ond" stat aldrig skulle tillåtas expandera militärt så som nu sker i Natos namn. Jag vill inte ta det offtopic och få varningar, därav bad jag bara personen att fundera över min signatur.

Nato har mer eller mindre omringat Rysslands västra gränser och det är givetvis provocerande för Ryssland. Det är Nato givetvis medvetna om och syftet är just att provocera.
Du har m.a.o. inte förstått att Nato är en försvarsallians? Det framgår med all önskvärd tydlighet i din signatur. Hur vore det om du läst på lite? Om Nato och Warsavapakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in