2023-04-15, 20:27
Medlem
zombie-nations avatar
Quetiapin verkar vara den ultimata botar allt-medicinen. En stark schizomedicin som man ger för sömn och oro. Utan tanke på faror, för enda faran vården ser är beroende.

Jag blir rädd hur det ska bli när alla dessa som pumpat neuroleptika sedan de var 25 ska bli när de är 50.

Men visst somnar man.
Citera
2023-04-15, 20:29
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha, ja, första gången var en upplevelse!

Står ju att man ska ta den i samband med sängång men jag tog en vid 18-tiden, tänkte den nog knappast kommer ha någon större effekt. Men ack så fel jag hade. Först fick jag det obehagliga symptomet att jag inte kunde svälja längre, höll i sig en stund.

Sedan gick allting väldigt fort, det var verkligen ridå ner när den väl kickade in. Hade lätt kunnat lägga mig ner direkt på golvet och somnat på en sekund, blev helt knockad och koma-sov från 18:30 till nästa morgon. Aldrig varit med om något liknande.

Låter jävligt gött lite som när man har dygnat och sömnen kommer som en förförisk oemotståndlig vind som också för en in i en koma liknande sömn.
Citera
2023-04-15, 20:35
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja absolut. Otroligt påfrestande med ihållande sömnsvårigheter. Men eftersom jag var tröttare på M dagtid än utan var det liksom ingen mening att fortsätta.

Okej, förstår.
Citera
2023-04-15, 20:37
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Quetiapine har samma biverkningsprofil med viktuppgång den också.

Fast trots det känner jag ingen som gått upp i vikt på Quetiapin. Men ja, viktölkning är väl en känd bieffekt av de flesta antidepp/antipsykotiska.
Citera
2023-04-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hag har f.d. kollegor som tog Quetiapine, 25 mg, och delade dessa tabletter i fyra delar.
Hjälpte tydligen jättebra att ta 1/4 när de skulle sova efter sitt nattpass.

Mirtazapin vet jag ger starkare insomningseffekt ju lägre dos man tar. Quetiapine kanske fungerar liknande.
Citera
2023-04-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Quetiapin verkar vara den ultimata botar allt-medicinen. En stark schizomedicin som man ger för sömn och oro. Utan tanke på faror, för enda faran vården ser är beroende.

Jag blir rädd hur det ska bli när alla dessa som pumpat neuroleptika sedan de var 25 ska bli när de är 50.

Men visst somnar man.

De med schizofreni tar 600-800 mg om dagen dock.
Citera
2023-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Fast trots det känner jag ingen som gått upp i vikt på Quetiapin. Men ja, viktölkning är väl en känd bieffekt av de flesta antidepp/antipsykotiska.
Jag gjorde inte det heller och det är inte den värsta uppsvällarmedicinen direkt vad det gäller neuroleptika men ett par bekanta som har stått på den har gått upp en del även om det inte går att jämföra med tex Olanzapin.
Citera
2023-04-15, 21:38
Medlem
Citat:

Men visst somnar man.
Jag delar din oro helt och fullt även om jag inte står på den typen av mediciner (neuroleptika) längre men det verkar vara psykiatrins mirakelmedicin emot allt typ där antidepressiva och typ antihistaminer inte gör jobbet då man rent generellt sett är livrädda för att skriva ut Z analoger, Lyrica, Bensodiazepiner osv till skötsamma och ickemissbrukande individer bara för att en del rötägg missbrukar den typen av preparat och då ser man alla som potentiella missbrukare och drar åt svångremmen.

Det är min upplevelse av hur det ser ut idag kontra för säg 15 år sedan och den medicinpolicy som man verkar ha haft inom psykiatrin då då det inte var några som helst problem att få typ Lyrica, Iktorivil, Stesolid, Xanor depot, Z analoger och i värsta fall om man led av grav insomnia tex Flunitrazepam osv på recept om man gav ett vårdat och respektabelt intryck.

Det sägs att kroppen är så sliten efter mångårig daglig högdosneuroleptika konsumtion så att man inte blir äldre än 60 - 65 år om man börjar knapra neuroleptika i relativt ung ålder pga den grava biverkningsprofilen på den typen av preparat som bryter ner hela kroppen och det ligger väldigt mycket sanning i det.

Bensodiazepiner är biverkningsmässigt sett vitaminer i jämförelse med den typen av preparat.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-04-15 kl. 21:41.
Citera
2023-04-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
De med schizofreni tar 600-800 mg om dagen dock.
Jag stod på 400 mg Quetiapine samt 2 ml Theralen till natten under en lång period och sov gott det gjorde man men det är knappast nyttigt i längden.
Citera
2023-04-15, 22:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag delar din oro helt och fullt även om jag inte står på den typen av mediciner (neuroleptika) längre men det verkar vara psykiatrins mirakelmedicin emot allt typ där antidepressiva och typ antihistaminer inte gör jobbet då man rent generellt sett är livrädda för att skriva ut Z analoger, Lyrica, Bensodiazepiner osv till skötsamma och ickemissbrukande individer bara för att en del rötägg missbrukar den typen av preparat och då ser man alla som potentiella missbrukare och drar åt svångremmen.

Det är min upplevelse av hur det ser ut idag kontra för säg 15 år sedan och den medicinpolicy som man verkar ha haft inom psykiatrin då då det inte var några som helst problem att få typ Lyrica, Iktorivil, Stesolid, Xanor depot, Z analoger och i värsta fall om man led av grav insomnia tex Flunitrazepam osv på recept om man gav ett vårdat och respektabelt intryck.

Det sägs att kroppen är så sliten efter mångårig daglig högdosneuroleptika konsumtion så att man inte blir äldre än 60 - 65 år om man börjar knapra neuroleptika i relativt ung ålder pga den grava biverkningsprofilen på den typen av preparat som bryter ner hela kroppen och det ligger väldigt mycket sanning i det.

Bensodiazepiner är biverkningsmässigt sett vitaminer i jämförelse med den typen av preparat.

Bensos enda problem är beroende. Annars är de ju snälla i jämförelse.

Vi vet inte vad lågdosbehandling neuroleptika ger. Det bara förutsätts att det är ofarligt pga lägre dos. Jag fick lågdos arsenik under min uppväxt. Det låter helt plötsligt inte ofarligt, hehe.

Jag har haft läkare som inte var bensofoba och jag har testat alla dessa livsfarliga saker som flunitrazepam. Jag dog inte. Men nu finns zolpidem och zopiklon med mindre tillvänjningsrisk. Tar hellre dessa. Förutom att en hyrläkare ströp min medicinering så kör melatonin nu men det är sådan extrem tolerans på den. Enstaka nätter funkar 1 mg. Ligger nu på 10 mg för att somna.

Vi vet iallafall farorna med benso. Vi har ingen aning om vad vettvillig utskrivning av neuroleptika ger. Men samtidigt, funkar bara quetiapin, så ska man få det, sömnen är viktig.
Citera
2023-04-15, 22:15
Medlem
Citat:
Bensos enda problem är beroende. Annars är de ju snälla i jämförelse.

Vi vet inte vad lågdosbehandling neuroleptika ger. Det bara förutsätts att det är ofarligt pga lägre dos. Jag fick lågdos arsenik under min uppväxt. Det låter helt plötsligt inte ofarligt, hehe.

Jag har haft läkare som inte var bensofoba och jag har testat alla dessa livsfarliga saker som flunitrazepam. Jag dog inte. Men nu finns zolpidem och zopiklon med mindre tillvänjningsrisk. Tar hellre dessa. Förutom att en hyrläkare ströp min medicinering så kör melatonin nu men det är sådan extrem tolerans på den. Enstaka nätter funkar 1 mg. Ligger nu på 10 mg för att somna.

Vi vet iallafall farorna med benso. Vi har ingen aning om vad vettvillig utskrivning av neuroleptika ger. Men samtidigt, funkar bara quetiapin, så ska man få det, sömnen är viktig.
Personligen så har jag haft samtliga Bensodiazepiner (förutom Flunitrazepam och Triazolam) på recept som vi har haft i Sverige samt Z analogerna och jag har aldrig ens tänkt tanken på att missbruka narkotikaklassade preparat som jag har haft på recept någonsin.

Har dessutom käkat mig igenom i stort sett hela FASS utbud av annan psykofarmaka också under en period i mitt liv när jag mådde mindre bra men aldrig mer neuroleptika.

Att gå in på FASS vårdpersonal och läsa på om vad den typen av preparat ställer till i kroppen gör en fan mörkrädd.

Sover hellre på Quetiapine dock om det var sista utvägen och gällde liv eller död men det är det inte i mitt fall längre.
Citera
2023-04-15, 22:16
Medlem
Nalle22s avatar
Tar sedan 4 år tillbaka 2x25mg till natten och funkar lika bra nu som för 4år sedan.
Det har varit min räddning innan hade jag zopiclone men blev allergisk mot den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in