Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Quetiapin verkar vara den ultimata botar allt-medicinen. En stark schizomedicin som man ger för sömn och oro. Utan tanke på faror, för enda faran vården ser är beroende.
Jag blir rädd hur det ska bli när alla dessa som pumpat neuroleptika sedan de var 25 ska bli när de är 50.
Men visst somnar man.
Jag delar din oro helt och fullt även om jag inte står på den typen av mediciner (neuroleptika) längre men det verkar vara psykiatrins mirakelmedicin emot allt typ där antidepressiva och typ antihistaminer inte gör jobbet då man rent generellt sett är livrädda för att skriva ut Z analoger, Lyrica, Bensodiazepiner osv till skötsamma och ickemissbrukande individer bara för att en del rötägg missbrukar den typen av preparat och då ser man alla som potentiella missbrukare och drar åt svångremmen.
Det är min upplevelse av hur det ser ut idag kontra för säg 15 år sedan och den medicinpolicy som man verkar ha haft inom psykiatrin då då det inte var några som helst problem att få typ Lyrica, Iktorivil, Stesolid, Xanor depot, Z analoger och i värsta fall om man led av grav insomnia tex Flunitrazepam osv på recept om man gav ett vårdat och respektabelt intryck.
Det sägs att kroppen är så sliten efter mångårig daglig högdosneuroleptika konsumtion så att man inte blir äldre än 60 - 65 år om man börjar knapra neuroleptika i relativt ung ålder pga den grava biverkningsprofilen på den typen av preparat som bryter ner hela kroppen och det ligger väldigt mycket sanning i det.
Bensodiazepiner är biverkningsmässigt sett vitaminer i jämförelse med den typen av preparat.