2023-04-15, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Zeleynskyj har skrikit efter allt som går att skrika efter, allt från flygplan till trupper på marken. Jag skulle säga att han fått allt han krävt, men han anser ff. Att det behövs mer och tycker säkert att väst snålar. Så mycket pengar och utrustning som han fått och slarvat bort. Bara för att inget land öppet har deklarerat att de skickar trupper så betyder det inte att det bara är ukrainare på slagfältet. Har sett uppgifter om att det finns stora polska trupper i landet och givetvis är det inte den enda nationen eller folket som assisterar.
Dina 97% (även om jag inte tror på den siffran) får du göra vad du vill med, även om 100% av svenskarna skulle stötta zelenskj-sekten så skulle det ha väldigt liten, om ens någon påverkan över kriget och dess utveckling.

Tvärtom faktiskt, vi i väst har metodiskt åderlåtit ryssland på precis allt, militären, ekonomin och ryska folkets inbillningsjuka vanföreställningar om "den ryska stormakten" - vi är snart klara med ryssland och det på ett skrattretande prisvärt sätt, vi har för kaffepengar tvingat ryssland dit de hör hemma, stående på knä. Samtidigt har kineserna fattat varningen och lär hålla sig i skinnet

Fy fan i satan ett så korkat folk de är ryssarna Det måste var bögandet som är orsaken
Citera
2023-04-15, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Det var Krim som anekterades inte östra Ukraina, vill bara nämna det

Uhm... ryska soldater anföll och ockuperade såväl donbass som krim 2014.

det är såväl officelt som inofficelt bekräftat.

Att det även förekom ryssterrorister och ryska legosoldater blir irrelvant...

Du måste vara ny i tråden, eller bara efterbliven och ny i tråden?
Citera
2023-04-15, 19:24
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Ryssland svek alla. De de lovat ta vara på, sig själva och de de utnyttjade för att kunna låtsas vara något de inte är. De har alltid svikit allt. Stoltheten förblindade dem en masse

Javisst är det så.
Har påtalat det vid ett flertal gånger förra året att även väst som helhet blev djupt svikna av dem.
De spottade oss alla i ansiktet, enligt min åsikt.

Jag minns att jag skrev något också utifrån andemeningen att de svek de enda riktiga vänner de hade.
Eller i alla fall de bästa vännerna de hade.
De som ville dem gott. Och som satsade på dem på alla vis.
Det fanns en stor glädje i det.
Framtidstro och förhoppningar.

Baltländer/Polen och andra har tagit vara på samma typ av "chanser" efter Sovjetunionen föll.

Som sagt tidigare, en dag kommer de (RU) kanske också behöva vår hjälp
mot någon som verkligen vill dem illa..
Så långt har de ej tänkt.
Risken är inte liten i mina ögon.

De har överskattat sig själva (via hybris m.m)
och samtidigt underskattat oss i Väst
(gillar stor bokstav på Väst och därför skriver jag så, vet att folk har gnällt över sådana petitesser
och "couldnt care less..").

* Jag ser också att den typen av "hybris" börjar få fäste även hos andra nationer/ledare/folk.
Eller hybris i kombo med revanschism är bättre beskrivet.

Känns osexigt, korkat och "out of date".
De lär bli besvikna när de inser att det konceptet bara leder nedåt, för dem själva främst.
Citera
2023-04-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men varför höll Reagan under 1980-talet på och fantiserade om rymdbaserade jättelika lasrar (stjärnornas krig), som skulle skjuta ned anfallande ryska raketer med kärnvapen???
Det måste givetvis vara tusen gånger enklare bygga dessa enorma lasrar på marken!
Jo just för det jag skrev, att luften kommer att värmas upp av dessa kolossala effekter, och sedan orsaka spridning av laserstrålen, vilket gör detta vapen helt verkningslöst!
Var inte ett villkor för kärnvapen avtalen på 80-talet att just star wars-forskningen upphörde?
Citera
2023-04-15, 19:33
Medlem
Citat:
Det var Krim som anekterades inte östra Ukraina, vill bara nämna det

Du är efterbliven förstår jag, ja.. vi märker nog alla det och här i Sverige är det helt ok att du får yttra dig.

Annekteringen av Krym var illa nog, väst borde satt ner foten reda då. Världssamfundet har alltför länge tigit still om de folkrättsbrott ryssland begått i östra Ukraina.

När fascisterna i ryssland nu invaderat Ukraina och annekterat stora delar av östra Ukraina, utropat det som rysk territorium får väst skämmas för att dom inte stoppade dom ryska fascisterna i tid, självkritik är nödvändig här.

Vägen framåt är att trycka ner ryssen i skorna genom att få dom att lämna Ukraina och tvingas leva under ett allt fattigare Kreml.

Det ryska folket får ska sin egen lycka genom att ta kontroll över sitt eget land, sparka ut nazze-putler och hans oligarkvänner, av-kremlifiera den ryska statsapparaten osv.

Om nu verkligen ryssarna klarar av att leva på annat sätt än under foten på en fascistisk despot?
Citera
2023-04-15, 19:34
Avstängd
Citat:
Zeleynskyj har skrikit efter allt som går att skrika efter, allt från flygplan till trupper på marken. Jag skulle säga att han fått allt han krävt, men han anser ff. Att det behövs mer och tycker säkert att väst snålar.
Det gör vi, snålar, västs stöds till ukraina räknas i promillen av budgetar och kapacitet, inte i hela procentenheter.

Citat:
Så mycket pengar och utrustning som han fått och slarvat bort. Bara för att inget land öppet har deklarerat att de skickar trupper så betyder det inte att det bara är ukrainare på slagfältet. Har sett uppgifter om att det finns stora polska trupper i landet och givetvis är det inte den enda nationen eller folket som assisterar.

Det finns grupepr a vtjejener och ryssar oxo. så det måste vara en del i rysslands självmordspalan mao... ni vatniks är så efterblivna...

Citat:
Dina 97% (även om jag inte tror på den siffran) får du göra vad du vill med, även om 100% av svenskarna skulle stötta zelenskj-sekten så skulle det ha väldigt liten, om ens någon påverkan över kriget och dess utveckling.

Det finns ett stort och brett globalt stöd för ukrainas kamp mot ryssmongolerna från öst.
vilket är sunt.
https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N22/293/36/PDF/N2229336.pdf?OpenElement
Citera
2023-04-15, 19:39
Medlem
Citat:
Så varför kontrollerar du inte uppgifterna ang Ukrainas beskjutning av civila i Donbass.
Det var upp i FN men av nån orsak lämnade man frågan obehandlad. Kanske för som Merkel uttryckte det Minskavtalet var aldrig på riktigt, hade Ukraina gett fan i att bomba kanske dom fått behålla lite mer av sitt land än vad som nu förefaller.

Därför att det är osant förstås, vatnik.
Citera
2023-04-15, 19:40
Avstängd
Citat:
Så varför kontrollerar du inte uppgifterna ang Ukrainas beskjutning av civila i Donbass.

det var svårt att göra, ryssland tillät inte minsk avtalen att fungera.

Citat:
Det var upp i FN men av nån orsak lämnade man frågan obehandlad.
Det lämnades inte obehandlat, det avfärdades då ryssland bara påstod det och "vägrade" lämna bevis eller stödja en utredningen.

Citat:
Kanske för som Merkel uttryckte det Minskavtalet var aldrig på riktigt, hade Ukraina gett fan i att bomba kanske dom fått behålla lite mer av sitt land än vad som nu förefaller.

Minskavtalen var aldrig på riktigt. Det är en ryssklassiker där alla ink ryssarna vet att de ljuger. du verkar vara den sissta efterblivna som missat det...
Citera
2023-04-15, 19:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
du menar i höstas?
då man retirerade med 90 % av materiel och manskap för att det blev för kostsamt med underhållslinjerna?
det kallas en taktisk reträtt, inte att man blivit bekämpad eller något sådant, de valde en försvarslinje de kunde hålla mer ekonomiskt under ett längre tidsperspektiv.

Det där är en efterhandskonstruktion, som rysstrollen tänkte ut efter att den första paniken släppt. Det lät dock inte så då när den ukrainska offensiven varade. Då var det panik i rysslägren. Både bland ryska troll och ryska militärbloggare - och på marken bland soldater.

En orsak till varför den ukrainska offensiven i nord/nordost lyckades är att Ukraina lurade mängder med professionella ryska soldater till Kherson. Det uppstod då svaga punkter i andra delar av fronten. Vilket Ukraina utnyttjade.

Citat:
On 6 Sep. 2022, Ukrainian forces launched a counteroffensive in the Kharkiv region, taking Russian forces by surprise. In a 10 Sep. interview with the Guardian, Ukrainian special forces spokesman Taras Berezovets stated Russia "thought [the counteroffensive] would be in the south… then, instead of the south, the offensive happened where they least expected, and this caused them to panic and flee."

Ukrainian troops advanced at least 20 km into Russian-held territory and recaptured 400 square km of territory during the first 2 days.

By 9 Sep., Ukraine had broken through Russian lines, with the Ukrainian military saying that it had advanced nearly 50 km and recaptured over 1,000 square km of territory. This advance placed them approximately 44 km northwest of Izium, the main Russian logistics base in the region, a rate of advancement largely unseen since Russia withdrew from Kyiv at the start of the war. The Washington Post described the fall of Izium on 10 Sep. as a "stunning rout"; the Institute for the Study of War assessed that Ukrainian forces had captured approximately 2,500 square km in the breakthrough.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Kharkiv_counteroffensive
Citat:
Ukraine’s ongoing operations in Kherson Oblast have forced Russian forces to shift their focus to the south, enabling Ukrainian forces to launch localized but highly effective counterattacks in the Izyum area.

Russian milbloggers voiced concern that this Ukrainian counterattack seeks to cut ground lines of communication to Russian rear areas in Kupyansk and Izyum, which would allow Ukrainian troops to isolate the Russian groupings in these areas and retake large swaths of territory. These milbloggers used largely panicked and despondent tones, acknowledged significant Ukrainian gains, and claimed that the Ukrainian counteroffensive in the south may be a distraction from the ongoing actions in Kharkiv Oblast, which they name as the main Ukrainian effort.

The level of shock and frank discussion of Ukrainian successes by Russian milbloggers speaks to the scale of surprise achieved by Ukrainian forces, which is likely successfully demoralizing Russian forces. While it is unlikely that the southern counteroffensive and effort to attrit Russian forces in southern Ukraine is a feint for renewed operations in Kharkiv Oblast, Ukrainian forces likely took prudent advantage of a reallocation of Russian troops, equipment, and overall operational focus to launch localized counteroffensives toward critical points in Kharkiv Oblast.

https://understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-september-7

De ukrainska framgångarna skapade panik bland ryssarna. Många flydde utan sina vapen.

Citat:
Local residents later reported that at this point Russian soldiers in the area began to flee villages, leaving behind their weaponry, before Ukrainian troops even arrived.

Det stämmer att ryssarna lämnade vissa områden utan stridskontakt, men det beror ju på ukrainarnas initiala framgångar med sin offensiv. De soldater som var kvar riskerade att bli omringade (och utplånade), så de lämnade innan det hann ske.

Så sammanfattningsvis så var det en stor seger för Ukraina. Dock hade inte ukrainarna soldater och utrustning nog för att fortsätta mycket djupare in i ryskockuperat område, men de kunde dock återta väldigt stora områden.
Citera
2023-04-15, 19:50
Medlem
Citat:
Zeleynskyj har skrikit efter allt som går att skrika efter, allt från flygplan till trupper på marken. Jag skulle säga att han fått allt han krävt, men han anser ff. Att det behövs mer och tycker säkert att väst snålar. Så mycket pengar och utrustning som han fått och slarvat bort. Bara för att inget land öppet har deklarerat att de skickar trupper så betyder det inte att det bara är ukrainare på slagfältet. Har sett uppgifter om att det finns stora polska trupper i landet och givetvis är det inte den enda nationen eller folket som assisterar.
Inser du hur obegåvad/dåligt insatt du är?
Citera
2023-04-15, 19:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
* Jag ser också att den typen av "hybris" börjar få fäste även hos andra nationer/ledare/folk.
Eller hybris i kombo med revanschism är bättre beskrivet.

Känns osexigt, korkat och "out of date".
De lär bli besvikna när de inser att det konceptet bara leder nedåt, för dem själva främst.
Det tycks mig vara i den riktningen vi rör oss efter en historiskt rekordlång period utan storkrig.

Apropå "osexigt": fruktansvärt tonläge i tråden de senaste dagarna. Riktigt oskönt.
Citera
2023-04-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jobbigt? Inte för mig vatnik. Utgår alltid från verkligheten. Verifierbar. Kontrollerbar och du gör tvärtom.
Men du borde, som jag skrev, kräkas när du ser din egen spegelbild.

tur inte du styr då, inte ens över din egen verklighet verkar det.
men både du och jag tycker vi har full koll alltså, och ändå kommer vi till olika slutsatser.

jag säger inte att jag har rätt, men jag märker att många inte ens tagit del av fakta och händelser som är dokumenterade, ändå är de så tvärsäkra.

många förnekar fortfarande att Ryssland och många andra politiska ledare har förvarnat om det som nu sker, sedan 90-talet.
Putin har varit extremt tydlig och klar i sina meddelanden via tal och osv.
ingen förnekar NATO's utbredning och USA's expansiva utrikespolitik och rena lögner för att skydda eller försvara deras agerande av sk. USA's intressen.
Man väljer att bortse från nazistisk ideologi, man förnekar USSR's insats i WW2, förminskar diverse saker, så som katyn. man ignorerar utrensningen av ryska medborgare och kultur i ukraina sedan 1990-talet, ignorerar maidan-kuppen och minsk överenskommelsen, struntar helt i trade house union i odessa, valley of angels i donbass, det brutala inbördeskriget och etniska rensning som ukraina officiellt utfört sedan 2014, specifikt mot donbass.
vi har en riegim som säger "sieg heil" eller som det heter nu för tiden "slava ukraine" i en totalitär fascism, med upplösning och förbud av oppositionspartier, total inskränkning av media och opposition. Terroristuppdrag av landets säkerhetstjänster, kidnappningar av civila i stridsområden, gisslantaganden av civila osv.
den som iallafall sett lite av sk. colour revolutions borde iallafall se vissa spår, det är inte som det verkar, det borde väcka lite nyfikenhet, inte blind tilltro på kontrolelrad media och dess ledare som helt klart har andra intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in