2023-04-15, 16:32
Medlem
Domass avatar
Vilket insomningsmedel är bäst av dessa tycker ni?

Ska försöka få detta eller en av dem utskrivet av vårdcentralen på måndag eller tisdag.

Har läst att Quetiapine har en del biverknings som inte är så bra, men även hört att detta sömnmedlet
är ett mycket bra sådant.

Har som sagt bara svårt med insomningen ibland som man har när man lider av utmattningsdepression.
(Alltså att man gått in i väggen, utbränd)

Skriv gärna allt ni vet om dessa två om ni orkar! Har läst t.ex. att Quetiapine kan ge självmordstankar vilket uppbarligen är något som gör att man drar sig för det läkemedlet.

Mvh
Citera
2023-04-15, 16:47
Medlem
Tar själv Mirtazapin ibland för insomning och det fungerar. Nackdelen är att första 2-3 dagarna så kommer du känna dig som en zombie. Men det går över. Också hört att folk gått upp i vikt av den men det är inget jag direkt har märkt då jag är aktiv. Det fungerar märkligt nog bäst för sömnen med lägre doser. Tar själv 15mg men hört att 7.5 också ska fungera bra och då är det mer ett insomningspiller än antidepressivt. Det är inte ett perfekt läkemedel för insomning men jag får det att funka tillsammans med melatonin.
Citera
2023-04-15, 16:56
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Tar själv Mirtazapin ibland för insomning och det fungerar. Nackdelen är att första 2-3 dagarna så kommer du känna dig som en zombie. Men det går över. Också hört att folk gått upp i vikt av den men det är inget jag direkt har märkt då jag är aktiv. Det fungerar märkligt nog bäst för sömnen med lägre doser. Tar själv 15mg men hört att 7.5 också ska fungera bra och då är det mer ett insomningspiller än antidepressivt. Det är inte ett perfekt läkemedel för insomning men jag får det att funka tillsammans med melatonin.

Okej tack för detta! Melatonin var något jag skrev upp med till läkaren att man kanske kunde kombinera med. Underligt. Fast 15 mg borde väl göra en mer sömnig än 7,5 mg?
Citera
2023-04-15, 17:01
Medlem
Mirtazapin funkade bra för sömnen, men jag gick upp väldigt väldigt mycket i vikt. Om det var den förbättrade sömnen som löste problemen vet jag inte, men jag tog det bara i ett halvår för 7 år sen och har inte rört det sedan dess då det inte behövts.

Therlan/alimemazin funkade också skitbra. Jag kunde ta det på eftermiddagen och inte känna ett skit men så fort jag la mig i sängen och blundade så somnade jag. Många känner sig dock som zombies dagen efter, men det gjorde aldrig jag. Jag vaknade pigg och glad efter att ha sovit så många timmar som jag själv valt.
Senast redigerad av Dunderobrak1991 2023-04-15 kl. 17:03.
Citera
2023-04-15, 17:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Vilket insomningsmedel är bäst av dessa tycker ni?

Ska försöka få detta eller en av dem utskrivet av vårdcentralen på måndag eller tisdag.

Har läst att Quetiapine har en del biverknings som inte är så bra, men även hört att detta sömnmedlet
är ett mycket bra sådant.

Har som sagt bara svårt med insomningen ibland som man har när man lider av utmattningsdepression.
(Alltså att man gått in i väggen, utbränd)

Skriv gärna allt ni vet om dessa två om ni orkar! Har läst t.ex. att Quetiapine kan ge självmordstankar vilket uppbarligen är något som gör att man drar sig för det läkemedlet.

Mvh

Hag har f.d. kollegor som tog Quetiapine, 25 mg, och delade dessa tabletter i fyra delar.
Hjälpte tydligen jättebra att ta 1/4 när de skulle sova efter sitt nattpass.
Citera
2023-04-15, 17:22
Medlem
Xanyos avatar
Föredrar Quetiapine framför Mirtazapin när det kommer till sömn eftersom du känner dig inte så groggy dagen efteråt och man mår allmänt bättre med och inte har en sån dimma i skallen häller.
Citera
2023-04-15, 17:29
Medlem
vadsadusadus avatar
Inget av dem funkar för min sömn, men fick fler problem av Mirtazapin som ökad hunger osv och ändå ingen sömnhjälp. Inga biverkningar av Quetiapin, men den hjälpte inte heller.
Citera
2023-04-15, 17:30
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Inget av dem funkar för min sömn, men fick fler problem av Mirtazapin som ökad hunger osv och ändå ingen sömnhjälp. Inga biverkningar av Quetiapin, men den hjälpte inte heller.

Ojdå! Hoppas verkligen du har fått något bättre alternativ nu så att du kan sova ok allafall.
Citera
2023-04-15, 17:31
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hag har f.d. kollegor som tog Quetiapine, 25 mg, och delade dessa tabletter i fyra delar.
Hjälpte tydligen jättebra att ta 1/4 när de skulle sova efter sitt nattpass.

Okej, ingen av dom som märkte några allvarliga biverkningar eller så? Som typ självbordstankar?
Citera
2023-04-15, 17:31
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Föredrar Quetiapine framför Mirtazapin när det kommer till sömn eftersom du känner dig inte så groggy dagen efteråt och man mår allmänt bättre med och inte har en sån dimma i skallen häller.

Okej, men om du skulle väga dom mot varandra i isomningskvalitéer, vilken hade du valt då?
Citera
2023-04-15, 17:32
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Ojdå! Hoppas verkligen du har fått något bättre alternativ nu så att du kan sova ok allafall.

Det enda som funkar på mig är Zolpidem och det får jag inte utskrivet så nej, min sömn är urkass faktiskt. Har prvat typ allt som går och det är enbart Zolpidem jag sov bra på.
Citera
2023-04-15, 17:33
Medlem
Har haft Mirtazapin i närmare ett år nu mot sömn och depression. Det senare vet jag inte om det direkt gjort någon nytta för (mer är indirekt genom ökad sömn), men sömnen hjälpte det verkligen för!

Hade sovit uselt i månader (år?), hade enormt svårt att komma till ro. Det kvittade hur trött jag än var, så fort jag la mig på kudden började kakafonin i huvudet dra igång med tankar och lösryckta idéer. Tog flera timmar att somna. Första gången jag tog en Mirtazapin 15mg var det som som någon slog en slägga i huvudet, sov som en stock.

Första dagarna var lite obehagligt ibland, kunde inte svälja till exempel efter jag tog medicinen (kroppen hade glömt "själv-reflexen" kändes det som), men det försvann snabbt. Fungerar fortfarande kanon med sömnen och det har hjälpt mig mycket.

En oerhört irriterande biverkning är dock pirr i benen / spring i benen. Drabbar inte alla verkar det som men det gjorde det svårt för mig att somna ibland, trots att hjärnan var redo. Det kommer och går, ibland känns det inget alls, ibland får jag ligga och spänna alla muskler i benen, sparka, rista med benen tills det lugnat sig.

Kan även säga att sexlusten minskade rätt mycket, men det är frugan som drabbast mest av det (eftersom jag inte känner någon lust bekommer det ju inte mig).

(Quetiapine har jag aldrig provat)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in