2023-04-15, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Har det varit en vinteroffensiv?

Ja. men likt allt annat som ryssarna misslyckats med, så är det ju mer en "clownfiesta" än "militära operation".

https://www.euronews.com/2023/04/03/ukraine-war-russian-winter-offensive-falling-short-of-kremlins-goals-rosgvardia-admits

Citat:
Släng dig inte med militär ord du du förstår inte betydelsen av dom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_goal_(military)

Citat:
Hur går det i Bachmut idag

Som de gått i 9månader snart.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut
Citera
2023-04-15, 14:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Om Sverige hade varit i konflikt med valfritt x-land och något y-land stöttade x-landet med vapen, utrustning, ammunition mm. Hade du uppskattat det y-landet?
Om Sverige hade blivit anfallet av Ryssland och andra stöttat oss med vapen, utrustning, ammunition, hade jag uppskattat de länderna.

Eller ur verkligheten, när Finland anfölls av Ryssland, stöttade Sverige dem med vapen, utrustning, ammunition och det var helt rätt gjort.

När Ryssland blev anfallet av Tyskland, stöttade de allierade dem med vapnen, utrustning och ammunition. Historiskt sett känns det fel idag. Så där kan du ha en poäng.
Citera
2023-04-15, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja. men likt allt annat som ryssarna misslyckats med, så är det ju mer en "clownfiesta" än "militära operation".

https://www.euronews.com/2023/04/03/ukraine-war-russian-winter-offensive-falling-short-of-kremlins-goals-rosgvardia-admits

https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_goal_(military)

Som de gått i 9månader snart.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut

De ante mig, Wikipedia

Här har du dagsläget, frågor på det?
https://www.youtube.com/watch?v=KKmAsEVUw4Q
Citera
2023-04-15, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast jag argumenterar inte för att Ryssland gör rätt för att där är nazister i Ukraina. Tvärtom tycker jag att de borde löst sina problem med Ukraina på annat sätt. Ryssland gör fel. Liksom framför allt USA har gjort i denna konflikt.

Så du argumenterar inte för att nazister i ukraina är likt nazister i sverige något annat än ett eget nationellt problem för resp nation.

För att argumentera för att "ukraina har ett nazi problem" är ju rysslands (dåliga) ursäkt för invasionen....

Så självklart gör du ju det, även om du själv känner annorlunda kring det....
Citera
2023-04-15, 14:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så du argumenterar inte för att nazister i ukraina är likt nazister i sverige något annat än ett eget nationellt problem för resp nation.

För att argumentera för att "ukraina har ett nazi problem" är ju rysslands (dåliga) ursäkt för invasionen....

Så självklart gör du ju det, även om du själv känner annorlunda kring det....

citera mig och analysera på det istället.
Citera
2023-04-15, 14:08
Medlem
USA använder sedan 2014 redan laservapen emot drönare och mindre båtar. De kan även användas emot människor. Den stora nackdelen är vädret. Regn och moln gör den relativt ineffektiv.

Vad jag vet så används inga laservapen i Ukraina.
Citera
2023-04-15, 14:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Konsumentprodukter som kommit till väst är lika många som tex Kina och Indien, man måste skapa varumärken, se tex på varför Volvo cars är kinesiskt.

Uppfinningar finns det garanterat massor av men jag kan inget om sådant.

Bilar har dom såklart, men att sälja dom i väst är en annan sak, se ovan.

Dom har en mycket kompetent flygindustri, rymdindustri, varvsindustri tung fordonsindustri, energiindustri vapenindustri såklart och råvaror i massor som man dock ej kommit så långt i att förädla men det kommer men sådant tar tid.

Ett problem dom har/haft är att dom tjänat så bra på råvaror att dom fokuserat på att öka denna produktion och då köpt in teknik istället för att utveckla inhemskt teknik, det har dom börjat med att fokustera på sedan 2014 framtvingat av sanktioner.

Du försöker förminska Ryssland vilket leder till att du själv inte utvecklas, dvs lär dig något.

Nej dom har ingen industriell kompetens. Dom är råvaruleverantörer som har marginellt inflytande på världsekonomin. Deras ekonomiska struktur är helt maffiabaserad, vilket dränerar landet effektivt.Importen till Sverige var ca 1% innan krigen. Hur mycket vi importerar i dag vet jag inte med det är försumbart.
Rysslands hightech är helt baserade på väst. På sovjettiden fanns en del haltande projekt men låg i genomssnitt 20år efter väst. Det kollapsade efter sovjetunionens fall och importen av produkter från väst tog över.

Rysslands bottennapp var runt år 1999 då dom hade LÄGRE BNP än Sverige.
Citera
2023-04-15, 14:11
Medlem
Citat:
Konsumentprodukter som kommit till väst är lika många som tex Kina och Indien, man måste skapa varumärken, se tex på varför Volvo cars är kinesiskt.

Uppfinningar finns det garanterat massor av men jag kan inget om sådant.

Bilar har dom såklart, men att sälja dom i väst är en annan sak, se ovan.

Dom har en mycket kompetent flygindustri, rymdindustri, varvsindustri tung fordonsindustri, energiindustri vapenindustri såklart och råvaror i massor som man dock ej kommit så långt i att förädla men det kommer men sådant tar tid.

Ett problem dom har/haft är att dom tjänat så bra på råvaror att dom fokuserat på att öka denna produktion och då köpt in teknik istället för att utveckla inhemskt teknik, det har dom börjat med att fokustera på sedan 2014 framtvingat av sanktioner.

Du försöker förminska Ryssland vilket leder till att du själv inte utvecklas, dvs lär dig något.

Nja rysslands problem är att dom kan ta fram nya flygplan men man kan inte bygga dom. Tex så tillverkades mycket av ryska vapnen i Ukraina. Ryssland skickade till och med sina egna mig29 till Ukraina när något skulle repareras.
Det är och tillverka saker i stor mängd billigt som är svårt moderna vapen är otroligt komplicerat att tillverka. Som stridsflyg klarar inte ryssland och tillverka idag i stor skala. Komposit material är dyra och besvärligt och jobba med det krävs enormt mycket utrustning och verktyg.
Ryssland klarade sig bra så länga flygplan byggdes av metaller som aluminium osv. Nu gör man dom i olika kompositmaterial.
Sedan dödar korruptionen mycket av ryska vapen industrin. Dom får pengar ta fram deta mycket av pengarna försvinner på vägen och det som blir kvar är vapen system som är rena skräpet.
Su57 drog sig Indien ur direkt det var skräp och man klarar inte av och tillverka dom. Så här är det med dom flesta ryska vapen. Bra på papperet men skräp i verkligheten. Det ser vi nu i tex Ukraina.
Citera
2023-04-15, 14:11
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Outbildat folk säger fatta!

Hur ser du på att vi inte bara skickar ambulanser och plåster utan också offensiva vapen?
Själv tycker jag att det är patetiskt och outbildat att använda en massa tramsiga smileys som , i synnerhet när man inte kan argumentera sakligt eller har teckning för sina argument, då framstår man verkligen som outbildad.

Det är otroligt bra att Sverige skickar offensiva vapen till Ukraina så att de kan sparka ut ryssen hem till rätt sida av gränsen. Varför skulle det inte vara bra?
Citera
2023-04-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har sparat en lista med folk som gått på det, säkert allihop av "medecinska orsaker". Bra "påäng" du har. Bara att googla och läsa.

15,000 Ukraine nationalists march for divisive Bandera - Jan 1 2014 - USA Today
Is the US backing neo-Nazis in Ukraine? - Feb 25 2014 - Salon
How the far-right took top posts in Ukraine’s power vacuum - Mar 5 2014 -* Channel 4
Rein in Ukraine's neo-fascists - Mar 6 2014 - CNN
Denying the Far-Right Role in the Ukrainian Revolution - Mar 7 2014 - FAIR
The Neo-Nazi Question in Ukraine - Mar 11 2014 - Huffpost
Yes, There Are Bad Guys in the Ukrainian Government - Mar 18 2014 - Foreign Policy
Analysis: U.S. Cozies Up to Kiev Government Including Far Right - Mar 30 2014 - NBCnews
Profile: Ukraine's ultra-nationalist Right Sector - Apr 28 2014 - BBC
The Neo-Nazi Question in Ukraine - May 11 2014 - Huffpost
Fascism returns to the continent it once destroyed - May 12 2014 - TNR
Ukraine conflict: 'White power' warrior from Sweden - Jul 16 2014 - BBC
Preparing for War With Ukraine’s Fascist Defenders of Freedom*-, Aug 30 2014 - Foreign Policy
German TV Shows Nazi Symbols on Helmets of Ukraine Soldiers - Sep 9 2014 - NBCnews
Azov fighters are Ukraine's greatest weapon and may be its greatest threat - Sep 10 2014 - Guardian
Volunteer Ukrainian unit includes Nazis - Mar 10 2015 - USA Today
US House Admits Nazi Role in Ukraine - Jun 14 2015 - Consortium News
Why Ukraine’s New Ultranationalist Party Will Not Last - Oct 19 2016 - Atlantic Council
Ukraine's Hyper-Nationalist Military Summer Camp for Kids | NBC Left Field (vid) - Jul 13 2017 - NBCnews
The reality of neo-Nazis in Ukraine is far from Kremlin propaganda*-* Nov 9 2017 - The Hill
The US is Arming and Assisting Neo-Nazis in Ukraine, While Congress Debates Prohibition - Jan 18 2018 - The RealNews Network
In Ukraine, Ultranationalist Militia Strikes Fear In Some Quarters - Jan 30 2018 - RFERL
Commentary: Ukraine’s neo-Nazi problem - Mar 19 2018 - Reuters
America’s Collusion With Neo-Nazis - May 2 2018 - The Nation
Ukraine’s Got a Real Problem with Far-Right Violence (And No, RT Didn’t Write This Headline) - Jun 20 2018 - Atlantic Council
Ukraine, Anti-Semitism, Racism, and the Far Right - Oct 16 2018 - Atlantic Council
Azov, Ukraine's Most Prominent Ultranationalist Group, Sets Its Sights On U.S., Europe - Nov 14 2018 - RFERL
Neo-Nazis and the Far Right Are On the March in Ukraine - Feb 22 2019 - The Nation
Ultranationalism in Ukraine – a photo essay - Apr 11 2019 - Guardian
There’s One Far-Right Movement That Hates the Kremlin - Apr 17 2019 - Foreign Policy
Is America Training Neonazis in Ukraine? - Dec 8 2019 - DailyBeast
The Azov Regiment has not depoliticized - Mar 19 2020 - Atlantic Council
Like, Share, Recruit: How a White-Supremacist Militia Uses Facebook to Radicalize and Train New Members - Jan 7 2021 - Time
Profile: Who are Ukraine’s far-right Azov regiment? - Mar 1 2022 - Aljazeerah
Ukraine's Nazi problem is real, even if Putin's 'denazification' claim isn't - Mar 6 2022 - NBCnews
Right-wing Azov Battalion emerges as a controversial defender of Ukraine - Apr 6 2022 - Washington Post
en massa frågetecken på de rubrikerna, många av dem handlar om personer som nyttjar sina medborgerliga rättigheter att demonstrera för eller emot något (sådant som är straffbart i puttler-ryssland) och förband där vissa individer har vissa åsikter. Samtidigt som en ny staty av historiens näst värsta massmördare avtäcktes i det fascistiska ryssland, bekostad av skattebetalarna
https://www.euronews.com/2023/02/01/russia-unveils-new-busts-of-stalin-in-time-for-the-anniverary-of-the-battle-of-stalingrad

Och 2 st redan 2015
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stalinmonument-avtackta-i-ryssland

att ryska staten med barnamördare v.puttin öppet hyllar historiens näst värsta massmördare är talande för det fascistiska och revanschistiska ryssland. Men korruptionen verkar ha dödat alla möjligheter till militära framgångar.
Citera
2023-04-15, 14:21
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det är en enorm skillnad på att delta och att stötta. Fatta

Flera landsting i Sverige stöttar Ukraina genom att skicka ambulanser men deltar därigenom inte i kriget.
Sverige stöttar på hundratals andra sätt också hade vi deltagit hade det sett annorlunda ut.
Nämnde jag ens humanitärt stöd i mitt inlägg, insånna fall visa mig det för jag minns inte något sådant. Jag pratar om att stötta/bidra militärt så blanda inte ihop äpplen och päron.
Citera
2023-04-15, 14:24
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om Sverige hade blivit anfallet av Ryssland och andra stöttat oss med vapen, utrustning, ammunition, hade jag uppskattat de länderna.

Eller ur verkligheten, när Finland anfölls av Ryssland, stöttade Sverige dem med vapen, utrustning, ammunition och det var helt rätt gjort.

När Ryssland blev anfallet av Tyskland, stöttade de allierade dem med vapnen, utrustning och ammunition. Historiskt sett känns det fel idag. Så där kan du ha en poäng.
Det känns fel/rätt beroende på vem du frågar. Det som är rätt i din värld är inte någon naturlag som alla måste rätta sig efter, Tack o lov!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in