Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Eftersom Js story är logisk, sammanhängande, stämmer med rättsläkarfynden, sånär som på skadorna I ögat, ytterligare en i huvudet och på benen, och grannens vittnesmål, så när som på samtliga tidsangivelser, så måste hennes berättelse ligga närmast sanningen - om man även bortser från att rättsläkaren menade att bådas berättelser kan stämma.
Och eftersom M ljuger om att hon sov, förstärker det Js trovärdighet.
Mm. Man plockar russinen ur kakan.
Enig med dig!
Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Nästan all strypning som också har kvävningsinslag som i det här fallet, pågår under flera minuter.
Samma grepp runt halsen har sannolikt också varierat i kraft under tiden. Det tog inte endast 10 sekunder som JJ uppgett.
Sparkarna har med största sannolikhet kommit från Ts fot/ben mot väggen - de kom flera minuter efter dunsarna. De i sin tur kommer nog när T fälldes till badrumsgolvet och de kämpade
Någon annan alternativ förklaring till dessa höga dunsar och sparkljud som grannarna hörde, har inte presenterats.
Man dör inte heller omedelbart när man dyker ner under vattnet och håller andan - det tar också flera minuter innan någon blir medvetslös och dör av syrebrist under vattnet.
"Strangulation is a serious crime and marker of risk to the victim. Only four pounds of pressure for
ten seconds can cause unconsciousness and death can result in as little as one or two minutes,
depending on the pressure applied."
https://praxisinternational.org/wp-content/uploads/2016/02/BPSupp3FTrainingMemo-LawEnforcementResponsetoStrangulation.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Damzzen
Jag står fast vid att jag inte tror detta var någon större plan. Det var absolut en tanke J lekte med. Men för att klarlägga en konkret plan behövs bevis på konkreta omständigheter som talar för planer. Google sökningar några månader före är absolut en sån omständighet, dock talar bristen på material och kompetens starkt emot. Hon har vänt och vridit på sin historia precis som vilken åtalad människa som helst hade gjort. Jag ser inget större avvikande än vad jag sett i andra brottsmål. Det är snarare normalt att dessa människor ljuger i rätten. Vilken åtalad person gör inte det? Ni underlåter något oerhört att ta till er faktumet att i brottsmål ska åklagaren visa på att åtalade inte talar sanning. En åtalad har varken skyldighet, eller förväntan på sig att tala sanning. Rättsystemet funkar så.
Jag anser tvärtom att J är alldeles för dum för att vara en uträknad lögnerska. Jag tror dock inte att hennes förfarande var mer än att hon lekt med en tanke för länge och såg chansen att få den slå i uppfyllelse. Av alla rättsfall jagbläst så brukar ett förberett förfarande ta mer form i själva förberedande stadiet.
Jag förstår hur du tänker, men JJ har ju försökt att mörda folk förut, med sina mordbränder.
När JJ ser TT på Nöjet, tar planen mer eller mindre form, och JJ intalar kanske sig själv (men mer troligt M) att hon "bara" ska misshandla TT "lite".
Jag tror inte att JJ bara "råkade" döda TT, hon tog chansen när den uppstod, eller JJ manipulerade fram den.
Sedan att de båda hållit tyst i häktet förvånansvärt länge för att varit helt ostraffade tycker jag tyder på att speciellt JJ är mer förslagen än de flesta ostraffade unga kvinnor i samma ålder.