2023-04-15, 00:48
Medlem
Stavfel

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst är det som du skriver.

Frågan hur fortsättning som följer av detta ska göras består väl egentligen av fyra delar:

* hur utkräver man adekvat straff av någon som gjort detta - vare sig de framstår som "onda" eller "unga och okunniga".
* hur statuerar man tillräckligt avskräckande påföljds-exempel för att andra inte ska göra likadant
* hur ger man T, som led helvetes kval och mördades, och hennes sörjande anhöriga en känsla av upprättelse som de kan fortsätta leva med
* hur visar man tillräckligt tydligt för de åtalade att vad de gjort var totalt fel

Olika förklaringsmodeller till "varför" och urskuldande om att någon varit "manipulerad" hamnar rätt långt bort från de andra viktigare punkterna.

Slutsatsen blir att detta hemska mord som skett utan någon greppbar orsak, helt enkelt inte får sopas under mattan för att man tycker det är "synd om en eller båda mördarna".
Det skulle varken samhället eller anhöriga må bra av.

Ingen har pratat om att det är synd om mördarna. Jag anmärker bara på ett rätt tydligt symtom på flashback användare som gillar att måla upp egna personalias om åtalade. Det finns en romantisering att bygga fram en bild utifrån omständigheter och väldigt små anekdoter som gör att de tror att vi lever i en Sherlock Homes film. Verkligheten är rå och brutal, inte romantisk och förklarlig alla gånger.

Läs straffrätt, det vi i sverige har, vår straffrättsliga modell går inte ut på avskräckande. Detta är strängt sanktionerat inom doktrinen, snarare individualpreventivt. Denna princip om allmänprevention tillämpas sällan till aldrig i svenska straffteorin. Domstolar tillmäter allmänpreventionen således ingen betydelse. Det är också det otroligt vackra med våra lagar och doktrinen bakom de. Straffet är sällan individuellt sanktionerat. De två sista omständigheterna du nämner förekommer inte i straffmätningen.
Senast redigerad av Damzzen 2023-04-15 kl. 01:02. Anledning: Stavfel på några ord som åtgärdas
Citera
2023-04-15, 00:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag avsåg inte dig med det jag skrev. Det var riktat till en annan postare som ville bli servad med fakta - och jag gick på det i min iver att hjälpa till. Lite naivt och dumt kan man tycka.

Tvärt om har du, Rewievs och notknapparen bidragit med mycket värdefulla citat och synpunkter.
Själv har jag fått tänka till i nya banor flera gånger av era tänkvärda inlägg och läser dem med stor behållning. Det är väldig tur att vi alla inte tycker lika - då skulle ju diskussionen vara helt meningslös.

Ber om ursäkt om du kände dig träffad, det var inte meningen. Jag tror en sak, att JJ och MH varit tillsammans med T i badrummet - du tror annorlunda - men jag respekterar din åsikt till fullo.
Du behöver inte alls be om ursäkt. Jag blir varken upprörd eller frustrerad över att någon har en annan åsikt, tvärt om. Hur kul hade det varit på en skala om alla bara kliat varandra på ryggen?

Genom nötandet och blötandet här får man tänka till lite extra, ev. omvärdera sin ståndpunkt, leta argument och lära sig något nytt.
Citera
2023-04-15, 01:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Ingen har pratat om att det är synd om mördarna. Jag anmärker bara på ett rätt tydligt symtom på föashback användare som gillar att måla upp egna personalias om åtalade. Det finns en romantisering att bygga fram en bild på omständigheter och väldigt små anekdoter som gör att de tror att vi lever i en Sherlock Homes film. Verkligheten är rå och brutal, inte romantisk och förklarlig alla gånger.

Läs straffrätt, det vi i sverige har, vår straffrättsliga modell går inte ut på avskräckande. Detta är strängt sanktionerat inom doktrinen, snarare individualpreventivt. Denna princip om allmänprevention tillämpas sällan till aldrig i svenska straffteorin. Domstolar tillmäter allmänpreventionen således ingen betydelse. Det är också det otroligt vackra med våra lagar och doktrinen bakom de. Straffet är sällan individuellt sanktionerat. De två sista omständigheter nu nämner förekommer inte i straffmätningen.

Punkterna var inte tänkta som riktlinjer för straffmätningen.
Istället en allmän reflexion hur man som samhälle kan förhålla sig när så unga ostraffade personer står åtalade för ett brott som kan ge livstidsstraff.

Egentligen skulle man ju annars kunna konstatera att T oåterkalleligen är död, anhöriga har fått begrava kroppen och fått reda på var, hur och av vilka hon bragts om livet.
Behöver vi då ytterligare också straffa någon? Vem blir lyckligare av det?

Om inte allmän prevention finns med som orsak till straffpåföljd är det ju helt överflödigt att bestraffa de åtalade överhuvudtaget - i vart fall inte om man inte tror att de omedelbart gör om det.

Jo, media har haft många reportage kring hur synd det är om MH.
Senast redigerad av coli 2023-04-15 kl. 01:08.
Citera
2023-04-15, 01:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, så är det. Sonen säger att dunsarna kom runt 03-tiden eller 02:45. Han uppger att han tittade på sin klocka. Jag tror utan att veta, att han blandar ihop tiden för dunsarna med resan till Donken; han går ut i trapphuset kl 02:45 och möter upp J som kommer ner.

En mycket intressant detajl i det där är att det enligt uppgift bara tog två minuter från det att sonen ringt på dörren och kommit ned igen, tills Johanna öppnade dörren.

Sonen säger sig ha hört sparkar när han ringde på. Sparkar från en medveten och kämpande Tove enligt vissa. Två minuter senare öppnar Johanna dörren. Det blir ett nytt världsrekord i snabbaste kvävning det.

En annan intressant detalj är att Johanna sa till Lahanj att hennes väninna hade slocknat och att hon själv skulle lägga sig också. Johanna bekräftar där att Maja talar sanning när hon säger att hon sov!

Citat:
När din son körde iväg med Johanna till McDonalds, hörde du några ljud då från
lägenheten ovanför?
Han hörde ingenting. Hans son berättade för honom att Johanna sa till sonen att Johannas
väninna hade slocknat och att hon också skulle lägga sig.

Det är mycket som inte stämmer med pappans och sonens vittensmål. Vad ska vi tro på? Ska vi tro på sparkarna bör vi väl tro på resten också.
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-15 kl. 01:07.
Citera
2023-04-15, 01:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Epilepsi funkar inte på det sättet med sparkar
Det var fel av mig att använda ordet epilepsi, för det var konvultioner jag menade men hittade inte ordet just då.
Citera
2023-04-15, 01:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Punkterna var inte tänkta som riktlinjer för straffmätningen.
Istället en allmän reflexion hur man som samhälle kan förhålla sig när så unga ostraffade personer står åtalade för ett brott som kan ge livstidsstraff.

Egentligen skulle man ju annars kunna konstatera att T oåterkalleligen är död, anhöriga har fått begrava kroppen och fått reda på var, hur och av vilka hon bragts om livet.
Behöver vi då ytterligare också straffa någon? Vem blir lyckligare av det?

Om inte allmän prevention finns med som orsak till straffpåföljd är det ju helt överflödigt att bestraffa de åtalade överhuvudtaget - i vart fall inte om man inte tror att de omedelbart gör om det.

Jo, media har haft många reportage kring hur synd det är om MH.
All forskning förkastar idén om prevention.
Citera
2023-04-15, 01:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var fel av mig att använda ordet epilepsi, för det var konvultioner jag menade men hittade inte ordet just då.

Förlåt, men konvulsioner som är mer likt att kräkas ( som en katt med hårboll) ger inte riktigt sparkar det heller möjligen ryckningar.
En spark är en avslappning av flexormuskulaturen och kraftig sammandragning av extensormusklerna. - samtidigt. Det gör inte riktigt konvulsioner, det är mer oriktade, oplanerade ryckningar.
Senast redigerad av coli 2023-04-15 kl. 01:30.
Citera
2023-04-15, 01:19
Medlem
colis avatar
Citat:
All forskning förkastar idén om prevention.

Varför ska vi då straffa Ts mördare?
Vilken nytta för vem gör att sådant straff? Blir någon lyckligare?
Citera
2023-04-15, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det är klart att det finns
Var? Jag kunde inte hitta den i FUP. Har jag missat det? JJ:s sökhistorik är ju rätt intressant😂😂🤪🤪🤪. Porr surfade me😂😂😂🤓🤓🤪
Citera
2023-04-15, 01:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En mycket intressant detajl i det där är att det enligt uppgift bara tog två minuter från det att sonen ringt på dörren och kommit ned igen, tills Johanna öppnade dörren.

Sonen säger sig ha hört sparkar när han ringde på. Sparkar från en medveten och kämpande Tove enligt vissa. Två minuter senare öppnar Johanna dörren. Det blir ett nytt världsrekord i snabbaste kvävning det.
Ja, inte är det lätt att veta då tiderna varierar. Under rättegången sätter sonen i alla fall tiden till 5-10 minuter. Innan hon går ner hör de J:s dörr öppnas och stängas ett par gånger.
Citat:
En annan intressant detalj är att Johanna sa till Lahanj att hennes väninna hade slocknat och att hon själv skulle lägga sig också. Johanna bekräftar där att Maja talar sanning när hon säger att hon sov!
Egentligen inte, för M uppger att hon vaknar till av illamående. Hon pratar med J som går ner till grannen, därefter vandrar hon runt mellan badrum, vardagsrum och till sist köket där hon halvslumrande äter sin hamburgare.

I första förhöret med J säger hon att M varit "slö med låg energi" under kvällen/natten. Så klarvaken har M definitivt inte varit, det bekräftas till och med av J, som i det läget trodde hon skulle klara sig undan.
Citera
2023-04-15, 01:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Eftersom Js story är logisk, sammanhängande, stämmer med rättsläkarfynden, sånär som på skadorna I ögat, ytterligare en i huvudet och på benen, och grannens vittnesmål, så när som på samtliga tidsangivelser, så måste hennes berättelse ligga närmast sanningen - om man även bortser från att rättsläkaren menade att bådas berättelser kan stämma.

Och eftersom M ljuger om att hon sov, förstärker det Js trovärdighet.

Mm. Man plockar russinen ur kakan.

Enig med dig!

Citat:
Nästan all strypning som också har kvävningsinslag som i det här fallet, pågår under flera minuter.
Samma grepp runt halsen har sannolikt också varierat i kraft under tiden. Det tog inte endast 10 sekunder som JJ uppgett.
Sparkarna har med största sannolikhet kommit från Ts fot/ben mot väggen - de kom flera minuter efter dunsarna. De i sin tur kommer nog när T fälldes till badrumsgolvet och de kämpade
Någon annan alternativ förklaring till dessa höga dunsar och sparkljud som grannarna hörde, har inte presenterats.

Man dör inte heller omedelbart när man dyker ner under vattnet och håller andan - det tar också flera minuter innan någon blir medvetslös och dör av syrebrist under vattnet.

"Strangulation is a serious crime and marker of risk to the victim. Only four pounds of pressure for
ten seconds can cause unconsciousness and death can result in as little as one or two minutes,
depending on the pressure applied."

https://praxisinternational.org/wp-content/uploads/2016/02/BPSupp3FTrainingMemo-LawEnforcementResponsetoStrangulation.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Jag står fast vid att jag inte tror detta var någon större plan. Det var absolut en tanke J lekte med. Men för att klarlägga en konkret plan behövs bevis på konkreta omständigheter som talar för planer. Google sökningar några månader före är absolut en sån omständighet, dock talar bristen på material och kompetens starkt emot. Hon har vänt och vridit på sin historia precis som vilken åtalad människa som helst hade gjort. Jag ser inget större avvikande än vad jag sett i andra brottsmål. Det är snarare normalt att dessa människor ljuger i rätten. Vilken åtalad person gör inte det? Ni underlåter något oerhört att ta till er faktumet att i brottsmål ska åklagaren visa på att åtalade inte talar sanning. En åtalad har varken skyldighet, eller förväntan på sig att tala sanning. Rättsystemet funkar så.

Jag anser tvärtom att J är alldeles för dum för att vara en uträknad lögnerska. Jag tror dock inte att hennes förfarande var mer än att hon lekt med en tanke för länge och såg chansen att få den slå i uppfyllelse. Av alla rättsfall jagbläst så brukar ett förberett förfarande ta mer form i själva förberedande stadiet.

Jag förstår hur du tänker, men JJ har ju försökt att mörda folk förut, med sina mordbränder.

När JJ ser TT på Nöjet, tar planen mer eller mindre form, och JJ intalar kanske sig själv (men mer troligt M) att hon "bara" ska misshandla TT "lite".

Jag tror inte att JJ bara "råkade" döda TT, hon tog chansen när den uppstod, eller JJ manipulerade fram den.

Sedan att de båda hållit tyst i häktet förvånansvärt länge för att varit helt ostraffade tycker jag tyder på att speciellt JJ är mer förslagen än de flesta ostraffade unga kvinnor i samma ålder.
Citera
2023-04-15, 01:26
Medlem
För att förtydliga kring epilepsi. Epilepsi är en sjukdom. Det som inträffar när en person stryps ihjäl är vad rättsläkaren kallar konvulsionsfas (Jag undrar om det heter så på svenska). Det är alltså inte epilepsi.

Men som rättsläkaren säger.

Det ser ut som vid epileptiska anfall.

Därav förvirringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in