2023-04-14, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Man kan välja att tolka statistiken precis som man vill, men statistiken blir missvisande så som den presenteras i media, precis som 1965 är inne på.

Enligt Svensk mäklarstatistik AB (som ägs av mäklarna och har ett egenintresse av att hålla priserna uppe) har priserna ökat. Dom har dessutom fått rätt av konkurrensverket att Valueguard inte får använda deras statistik för att själva ta fram sitt HOX-index, som förmodligen inte hade varit lika smickrande, men vem vet, då dom inte får presentera det på sin webplats längre.

Vad jag hör från mäklarna i min stad är att det är mer eller mindre helt dött på marknaden.

Personligen kan jag känna att jag skiter lite i vilket. Min bostadsrätt har legat mellan 950k/1.1 miljon nu dom senaste 3-4 åren. Har bara 385k i bostadslån. I nuläget värderas lägenheten till 950. Dom som kommer förlora på bostadsmarknaden är dom som köpt nybyggda lägenheter i nya högt belånade BRF, eller som har så pass höga villa-lån att dom inte kommer kunna bo kvar.

Lägenheter i min prisklass har stått stilla, och är stabila, så stabila bostadsrätter bara kan bli. Sen har jag inte köpt min lägenhet i första syfte att tjäna pengar, utan för att jag trivs där jag bor. Och tycker om lägenheten.

Worst case scenario för min del, skulle vara att man blir utan aktivitetsstöd och får vända sig till socialen, men då är tanken/planen att en anhörig får lägenheten som gåva och så bor jag som "inneboende" tills situationen rett ut sig, men säljer, det gör jag verkligen inte. Har 4400 i avgift, och ca 3500 i fasta kostnader/lån, så jag kommer inte bo billigare någon annanstans ändå.

Men nu är det låååång väg dit, och det är bara i ett värsta fall.

Det sista folk gör sig av med, är sina bostäder.
2023-04-14, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Önskedrömmar helt utan koppling till verkligheten. Bostadspriserna är bundna till räntan och innan den ändras kommer priserna att fortsätta nedåt.

Spelar ingen roll om bostadspriserna är 0. Säljs inget, så köps inget heller, och då ligger inte bostadspriserna på 0. Folk med arbete och 2 inkomster per hushåll kommer klara av betydligt högre ränta än den vi ligger på just nu.

De som säljer sina bostäder i dagsläget med förlust är antingen i skilsmässa, eller så gravt skuldsatta att dom skulle varit tvungna att sälja oavsett inflationen/ränteläget.

Hyresråttor och kisskommunister verkar tro/hoppas på att det första folk säljer när det blir knapert, är bostaden. Men det är ju inte riktigt så det funkar. Folk kommer byta till billigare bilar, skippa utlandsresor och äta lite billigare när det blir knapert, men bostaden säljer man inte i första taget. Jag tror att hyrestorskarna får börja spara, som alla andra gjort för att kunna köpa sina bostäder, man ger inte bort sånt.
2023-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Spelar ingen roll om bostadspriserna är 0. Säljs inget, så köps inget heller, och då ligger inte bostadspriserna på 0. Folk med arbete och 2 inkomster per hushåll kommer klara av betydligt högre ränta än den vi ligger på just nu.

De som säljer sina bostäder i dagsläget med förlust är antingen i skilsmässa, eller så gravt skuldsatta att dom skulle varit tvungna att sälja oavsett inflationen/ränteläget.

Hyresråttor och kisskommunister verkar tro/hoppas på att det första folk säljer när det blir knapert, är bostaden. Men det är ju inte riktigt så det funkar. Folk kommer byta till billigare bilar, skippa utlandsresor och äta lite billigare när det blir knapert, men bostaden säljer man inte i första taget. Jag tror att hyrestorskarna får börja spara, som alla andra gjort för att kunna köpa sina bostäder, man ger inte bort sånt.
Roligt att du har lärt dig nya ord som Hyresråttor och kisskommunister, man märker att du vill skriva samma sak hela tiden tönt.

Nu till ämnet. Nej folk byter inte bostad bara för att man måste pga att man inte har råd om du nu trodde det. Det finns många orsaker till att byta bostad och det spelar ingen roll att man säljer med vinst, man har inte samma utrymme som förut att köpa ett större hus eller flytta till en större stad. Och det kommer garanterat att påverka priserna.

Så du kan väl återkomma till det här inlägget i höst och inse att du hade totalt fel.
2023-04-14, 22:36
Medlem
Det kommer krävas en otrolig svängning från världens centralbanker i allmänhet och riksbanken i synnerhet för att bostadspriserna ska vara högre om ett år än dom är nu.
2023-04-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Har bostadspriserna nått sin peak om man kollar på lägenheter innerstan Stockholm?
Eller är de på väg falla ännu mer till årsskiftet och även nästa år?

När kan vi se en rejäl ökning av bostäderna igen?
Det är knepig svenska det där. Menar du egentligen botten när du skriver peak?
2023-04-14, 23:07
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Från cornucopia.se

"Magnus Ohlson på Retailomania har tittat på historisk inflation och konstaterar att det tar många år för inflationen att falla tillbaka efter att den stuckit iväg som den gjort nu. Historiskt tar det 6 – 20 år att nå tillbaka till 3% och han summerar i ett mail till bloggen som följer:

En inflation på upp till 4% är ofta tillfälligt, men när den når 8% så fortsätter inflation uppåt i 70% av fallen.
Om inflationen börjar mattas av så når når man en lägre nivå på ungefär ett år. Ökar inflationen till 6% så är mediantiden för att inflationen ska sjunka tillbaka till 3% sju år, det vill säga inflationen riskerar att permanentas.
Om inflationen tillåts öka till 8% och över så tar det mellan sex till tjugo år för inflationen att falla tillbaka till 3%."

Om man kollar på inflationen historiskt sett här så har den en gång på ca 200 år tagit upp 20 ish år en gång att gå ned från 8% till typ 2. Resten av gångerna på 200 år så har det skett mellan 1-5 år.

Så den där skojaren vill nog få uppmärksamhet mer än att vara korrekt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ion-i-sverige/
2023-04-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Hihi kisskommunisten/hyresråttan tog åt sig och blev kränkt. Stackars liten.

Jaaa, folk kommer sälja sina bostäder till vrakpris nu direkt. För 1.500 får du en 3:a i Göteborg i höst! Det säljs utav bara helvete också! Och ingen köper nytt/dyrare/större, förutom just du?

Hoppas du trivs bra i din lilla svettiga hyresrätt, för du kommer bo kvar där ett bra tag till. Lottovinst är nog din största/enda chans att komma in på marknaden.

So use socbidraget wisely nu!
Du va då en lustig person. Sitter i en bostadsrätt värd knappa miljonen och lever på aktivitetsstöd på 13k i månaden, och kalla andra för kisskommunister och hyresråttor. Spännande! Du som är inne i bostadsmarknaden redan, vart har du möjlighet att flytta som inte en hyresråtta har? Skulle du få bolån idag med dina 13k i aktivitetsstöd? Sitter inte du helt fast?
2023-04-14, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du va då en lustig person. Sitter i en bostadsrätt värd knappa miljonen och lever på aktivitetsstöd på 13k i månaden, och kalla andra för kisskommunister och hyresråttor. Spännande! Du som är inne i bostadsmarknaden redan, vart har du möjlighet att flytta som inte en hyresråtta har? Skulle du få bolån idag med dina 13k i aktivitetsstöd? Sitter inte du helt fast?

Kul att du tycker detta är spännande. Riktigt Hollywoodliv du lever? Spännande!

Jag som är inne i bostadsmarknaden, och trivs väldigt bra i min lägenhet (lite därför jag köpte den) bor gärna kvar här, varför skulle jag vilja flytta?
2023-04-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Vårt hushåll drar ungefär in 13k. Per dag.
2023-04-15, 01:13
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Har bostadspriserna nått sin peak om man kollar på lägenheter innerstan Stockholm?

tveksamt finns prognos hos icke pk att de kan sjönka med mer än kanske 100 percent
2023-04-15, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Från cornucopia.se

"Magnus Ohlson på Retailomania har tittat på historisk inflation och konstaterar att det tar många år för inflationen att falla tillbaka efter att den stuckit iväg som den gjort nu. Historiskt tar det 6 – 20 år att nå tillbaka till 3% och han summerar i ett mail till bloggen som följer:

En inflation på upp till 4% är ofta tillfälligt, men när den når 8% så fortsätter inflation uppåt i 70% av fallen.
Om inflationen börjar mattas av så når når man en lägre nivå på ungefär ett år. Ökar inflationen till 6% så är mediantiden för att inflationen ska sjunka tillbaka till 3% sju år, det vill säga inflationen riskerar att permanentas.
Om inflationen tillåts öka till 8% och över så tar det mellan sex till tjugo år för inflationen att falla tillbaka till 3%."

Han kanske kunde kika på hur det går för USAs inflation i detta nu istället för att titta 50år tillbaka i tiden. Där har den fallit från 9 till 5% på mindre än ett år, något som skulle vara helt oförklarligt enligt hans modell.
2023-04-15, 02:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Tror de kommer fortsätta att tappa i några år till.

Tror en signifikant ökningen uppåt först kommer om en ca 2-4 år när lågkonjunkturen börjar att ersätts av en högkonjunktur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in