Citat:
Man kan välja att tolka statistiken precis som man vill, men statistiken blir missvisande så som den presenteras i media, precis som 1965 är inne på.
Enligt Svensk mäklarstatistik AB (som ägs av mäklarna och har ett egenintresse av att hålla priserna uppe) har priserna ökat. Dom har dessutom fått rätt av konkurrensverket att Valueguard inte får använda deras statistik för att själva ta fram sitt HOX-index, som förmodligen inte hade varit lika smickrande, men vem vet, då dom inte får presentera det på sin webplats längre.
Vad jag hör från mäklarna i min stad är att det är mer eller mindre helt dött på marknaden.
Enligt Svensk mäklarstatistik AB (som ägs av mäklarna och har ett egenintresse av att hålla priserna uppe) har priserna ökat. Dom har dessutom fått rätt av konkurrensverket att Valueguard inte får använda deras statistik för att själva ta fram sitt HOX-index, som förmodligen inte hade varit lika smickrande, men vem vet, då dom inte får presentera det på sin webplats längre.
Vad jag hör från mäklarna i min stad är att det är mer eller mindre helt dött på marknaden.
Personligen kan jag känna att jag skiter lite i vilket. Min bostadsrätt har legat mellan 950k/1.1 miljon nu dom senaste 3-4 åren. Har bara 385k i bostadslån. I nuläget värderas lägenheten till 950. Dom som kommer förlora på bostadsmarknaden är dom som köpt nybyggda lägenheter i nya högt belånade BRF, eller som har så pass höga villa-lån att dom inte kommer kunna bo kvar.
Lägenheter i min prisklass har stått stilla, och är stabila, så stabila bostadsrätter bara kan bli. Sen har jag inte köpt min lägenhet i första syfte att tjäna pengar, utan för att jag trivs där jag bor. Och tycker om lägenheten.
Worst case scenario för min del, skulle vara att man blir utan aktivitetsstöd och får vända sig till socialen, men då är tanken/planen att en anhörig får lägenheten som gåva och så bor jag som "inneboende" tills situationen rett ut sig, men säljer, det gör jag verkligen inte. Har 4400 i avgift, och ca 3500 i fasta kostnader/lån, så jag kommer inte bo billigare någon annanstans ändå.
Men nu är det låååång väg dit, och det är bara i ett värsta fall.
Det sista folk gör sig av med, är sina bostäder.