2023-04-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det går inte riktigt ihop sig.
J berättade att T sparkade I väggen och att de då bytte position. Om det var J som flyttade dem så att T inte skulle kunna ta spjärn eller T som sköt ifrån, minns jag inte, men efter förflyttningen kom "sparkarna" och då nådde T inte väggen..

Förklaringen till sparkarna skulle då kunna vara, som Notknapparen är inne på, epileptiska spasmer där T dunkar hälarna i golvet. Grannen uppfattade att ljudet kom från väggen, men om det verkligen var så, vet vi inte. Kraftiga dukningar i golvet kanske kan låta som sparkar I väggen.

Att ni inte ser själva hur mycket ni måste anpassa saker efter det scenario ni valt att tro på?

Vilket är mest troligt, "epileptiska spasmer" (jag har jobbat med epilepsi i 20 år, kan inte för mitt liv begripa vad du ens menar, de enda typerna av "spasmer" man får som har med epilepsi att göra skulle inte höras som sparkar) eller att TT gör motstånd mot dom två personer som både gått in i lägenheten tillsammans med henne och lämnat den med henne invirad i ett lakan?
Citera
2023-04-14, 22:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, men vad händer den första minuten?

Jag har själv aldrig sett dödskramper, så jag har faktiskt ingen aning hur kraftiga dom är (får bli nästa märkliga googling).

Men jag tänker så här, för att få till ljud som kan liknas vid sparkljud, så borde det vara hälen som slås i väggen. Med böjd fot eller om tårna slås in i väggen tror jag inte det kan uppfattas som sparkljud. Sen måste vinkeln vara nästan exakt 180 grader för att få till 5-10 sparkar. Annars vinklas ju den livlösa kroppen ur position för varje spark. Och skulle hon vara medvetslös som man får anta om hon har kramper, så borde J flyttat kroppen från bort från väggen så den inte han sparka 5-10 gånger.

Till sist tror jag att J hade satt sig på benen redan efter första sparken eftersom någon stod utanför och plingade på dörren.
Inga dödskramper som grannen kan ha hört; inom c: a två minuter står han bakom dörren och ringer på, hon befann sig då med huvudet mot trapphuset och kunde sparka med utsidan av höger ben/fot mot den vägg grannen också uppfattar ljuden. Detta innan T skjuter ifrån med en kraftig spark och hamnar på badrummets långsida (2,55 cm).
Senast redigerad av Reviews 2023-04-14 kl. 23:22.
Citera
2023-04-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Källa på det!

Grannen, som först hör något som låter som en kropp som dunsar i backen, hinner tänka vad han ska göra, går upp för trappan och ringer på och då hör sparkar i väggen. Jag antar att du vet att detta finns i fup (och varenda tidning), vad är det du far efter?
Citera
2023-04-14, 22:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har undvikit att i detalj försöka lista ut hela händelseförloppet då jag anser det som omöjligt. Men delar som sparkarna kan man ju försöka ge sig på då det är en avgörande detalj som kan bevisa att T var vid medvetande.

Jag kan köpa att hälarna skulle kunna slå i golvet vid spasmer, men mer tveksam till att dom skulle träffa väggen så många gånger.

Men detta skulle då ske nån minut efter stryptaget togs? Tänker du att hon även blev medvetslös efter första fallet/slaget?
Nej, inte helt medvetslös. Det motsade rättsläkarna. Men en kombination av berusning, överraskning och slag mot huvud och rygg tror jag gjorde T tillräckligt medvetandesänkt för att J skulle kunna "hantera" henne ensam.

T hade ytterligare en slagskada i huvudet, ett skadat öga och tryckskador på benen. Kanske J tog "stryppaus" när T kvicknade till och ombesörjde att hon blev medvetandesänkt än en gång för att kunna avsluta.
Citera
2023-04-14, 22:52
Medlem
Citat:
Det går inte riktigt ihop sig.
J berättade att T sparkade I väggen och att de då bytte position. Om det var J som flyttade dem så att T inte skulle kunna ta spjärn eller T som sköt ifrån, minns jag inte, men efter förflyttningen kom "sparkarna" och då nådde T inte väggen..

Förklaringen till sparkarna skulle då kunna vara, som Notknapparen är inne på, epileptiska spasmer där T dunkar hälarna i golvet. Grannen uppfattade att ljudet kom från väggen, men om det verkligen var så, vet vi inte. Kraftiga dukningar i golvet kanske kan låta som sparkar I väggen.
Epilepsi funkar inte på det sättet med sparkar
Citera
2023-04-14, 22:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Att ni inte ser själva hur mycket ni måste anpassa saker efter det scenario ni valt att tro på?

Vilket är mest troligt, "epileptiska spasmer" (jag har jobbat med epilepsi i 20 år, kan inte för mitt liv begripa vad du ens menar, de enda typerna av "spasmer" man får som har med epilepsi att göra skulle inte höras som sparkar) eller att TT gör motstånd mot dom två personer som både gått in i lägenheten tillsammans med henne och lämnat den med henne invirad i ett lakan?
Hur förklarar du sparkar I en vägg som T inte når?
Citera
2023-04-14, 22:56
Medlem
Citat:
Nej, inte helt medvetslös. Det motsade rättsläkarna. Men en kombination av berusning, överraskning och slag mot huvud och rygg tror jag gjorde T tillräckligt medvetandesänkt för att J skulle kunna "hantera" henne ensam.

T hade ytterligare en slagskada i huvudet, ett skadat öga och tryckskador på benen. Kanske J tog "stryppaus" när T kvicknade till och ombesörjde att hon blev medvetandesänkt än en gång för att kunna avsluta.

Återigen OERHÖRT många saker som måste stämma för att du ska få ihop ett skeende du har bestämt dig för. När det finns en mycket enklare lösning till hands - att dom två personer som gått till lägenheten tillsammans med TT, varit där i en timme och sedan lämnat med TT invirad i lakan tillsammans berövat TT livet genom att hålla fast och strypa henne efter att ha attackerat henne inne i badrummet.
Citera
2023-04-14, 22:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Källa på det!

Orkar inte leta i FUP ikväll.
Det har dock varit uppe i tråden flera gånger. Tar det ur minnet här.

Grannarna under hörde ljudliga dunsar så kraftiga att vitrinskåpet skallrade. Grannarna var far och son, båda vakna och under yogurttillverkning(!).
De diskutera med varandra, varefter sonen i 20-25 års ålder begav sig upp en trappa upp till JJs ytterdörr och ringde på. Ingen öppnade och han väntade, ringde på igen (minns inte om han också gick ner en sväng igen). Vid sista påringningen hörde han samtidigt 5-10 kraftiga sparkljud i väggen till vänster om där han stod framför JJs ytterdörr (där badrummet ligger).

Ingen öppnade, sparkarna upphörde och han gick ner igen. Uppskattningsvis enligt grannen var tiden mellan dunsarna och när han ringde på andra gången och sparkljuden hördes ett par tre minuter.
Citera
2023-04-14, 23:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Epilepsi funkar inte på det sättet med sparkar
Jag har ingen kunskap eller erfarenhet själv av dylikt, utan gick på Notknapparens beskrivning av hennes katts anfall.
Citera
2023-04-14, 23:00
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inga dödskramper som grannen kan ha hört; inom c: a två minuter står han bakom dörren och ringer på, hon befann sig då med huvudet mot trapphuset och kunde sparka med utsidan av höger ben/fot mot den vägg grannen också uppfattar ljuden. Detta innan T skjuter ifrån med en kraftig spark och hamnar på badrummets långsida (1,55 cm).
Stämmer verkligen denna uppgift om badrummets långsida, som jag minns det så är badrummet 2,10 * 2,55
Citera
2023-04-14, 23:03
Medlem
Citat:
Varför kan inte J komma ihåg ifall M satt eller stod upp?

Det behöver inte varit sparkar. Det kan ha varit den andra fasen som rättsläkaren vittnade om. Upp till två minuter med epileptiska anfall. J vill ha en historia som matchar bevisen. Klart att om grannen säger sparkar så väver man in det. Det ökar trovärdigheten. Sen måste J få till det där med en strypning på tio sekunder.

J har även ritat in en 80cm lång T.
Under ett Epilepsianfall förekommer det inte kraftiga sparkar
Citera
2023-04-14, 23:03
Medlem
Citat:
Hur förklarar du sparkar I en vägg som T inte når?

Oklart vad du menar här, är det nån slags egen rekonstruktion du gjort i huvudet utefter JJs vittnesmål är det exakt 0,1% relevant för mig att svara på.

Men om vi låtsas att TT inte nått fram till väggen så: en sak folk här i tråden verkar ha svårt att ta in är hur ljud färdas i en byggnad - genom vibrationer mellan delar i konstruktionen som inte är flytande från varann. Ljudet kan således färdas mellan en vägg som via bjälklag sitter ihop med ett golv. Jag har ingen djupare kunskap om hur TTs hus är byggt, men om du går in på din egen toalett och sparkar i golvet är sannolikheten stor att någon utanför din lägenhet kommer ha svårt att avgöra vad du sparkar i.

Nu tror ju jag att TT de facto sparkat i väggen, därför att alternativ till det är att grannen har rökt svamp. Och det har han såklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in