2023-04-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Kan man inte vid en undersökning av hjärnan vid obduktion se om personen haft ett epileptiskt anfall eller inte? Syns inte det på en hjärnröntgen tex? 🤔 Jag vet inte det är därför jag frågar.

Jag vet inte hur det fungerar men rättsläkaren går igenom fem olika faser i rättegången. Där den andra fasen har epileptiska inslag. Den här delen av rättegången finns på Youtube.
Citera
2023-04-14, 22:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag har bara sett sparkar från grisar som är skjutna med bultpistol. Då är det rejäla sparkar. Typ som att det är samma rörelser som om den sprungit jättefort. Står man nära kan man få en rejäl smäll. Lite som en sprattlade fisk är det ibland. Men det beror på att alla hämmande reflexer från hjärnan är borta i o m att den är skjuten i huvudet.
Jag vet inte om det blir så med strypning.
Jag tror att det är sparkar för att komma loss/påkalla uppmärksamhet.
Men jag vet inte.
Jag tycker det är otäckt att tänka på det.

Det är en effekt av att hjärnans signaler löper kors och tvärs i akut skjuten hjärna. Då kan det uppstå signaler för ofrivilliga rörelser. Hos vissa djurarter är det mer utpräglat ex en tupp-kropp kan rusa runt trots att huvudet är borthugget. (också väldigt obehagligt att se på)
Människor som blir medvetslösa av strypning/kvävning kämpar emot innan medvetslösheten men därefter blir kroppen oftast still när medvetslöshet och sedan död inträder.
Citera
2023-04-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Inget illa om T men hon hade inte kvar fysiken efter skadorna.

Jag tror inte du vet hur alkohol funkar. Man tappar snabbt i reaktionsförmåga och koordination. Det går fortare i början sen planar det ut.

Strypning under flera minuter är ett fantasifoster.

Det finns inga bevis öht att T har sparkat i någon vägg.
Vem sparkade då i väggen när grannen stod utanför J dörr?
Senast redigerad av Anedin 2023-04-14 kl. 22:47.
Citera
2023-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det går inte riktigt ihop sig.
J berättade att T sparkade I väggen och att de då bytte position. Om det var J som flyttade dem så att T inte skulle kunna ta spjärn eller T som sköt ifrån, minns jag inte, men efter förflyttningen kom "sparkarna" och då nådde T inte väggen..

Förklaringen till sparkarna skulle då kunna vara, som Notknapparen är inne på, epileptiska spasmer där T dunkar hälarna i golvet. Grannen uppfattade att ljudet kom från väggen, men om det verkligen var så, vet vi inte. Kraftiga dukningar i golvet kanske kan låta som sparkar I väggen.

Jag har undvikit att i detalj försöka lista ut hela händelseförloppet då jag anser det som omöjligt. Men delar som sparkarna kan man ju försöka ge sig på då det är en avgörande detalj som kan bevisa att T var vid medvetande.

Jag kan köpa att hälarna skulle kunna slå i golvet vid spasmer, men mer tveksam till att dom skulle träffa väggen så många gånger.

Men detta skulle då ske nån minut efter stryptaget togs? Tänker du att hon även blev medvetslös efter första fallet/slaget?
Citera
2023-04-14, 22:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Bildas inte etanol efter döden också? Tyckte jag läste det..

Stämmer. Det fanns uppmätta värden på upp till 1,7 promille i vissa delar av Ts kropp. Det ansågs kunna bero på etanolbildning efter döden.
Där blodet skulle varit opåverkat av den jäsningseffekten ex i lårblodet, uppmättes 1,2 promille vilket mer skulle överensstämma med verklig promillehalt enligt obduktionsutlåtandet.
Citera
2023-04-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tove var en kort och spinkig tjej som spenderade dagarna i skolbänken, på fritiden var det löpning och lite bollsparkande på schemat. En spänd liten tjej helt enkelt.

Johanna är en lång och kraftigt byggd fysisk tjej som ägnar sig åt hästar och fysiska aktiviteter, när hon inte åker runt och startar mordbränder eller planerar misshandel av personer hon ogillar. Helt enkelt en stor och fysiskt stark person som inte tvekar att ta till ett kraftigt övervåld.

Tove var vid tillfället dessutom berusad och utsatt för en överraskningsattack och även medvetandepåverkad av flera kraftiga slag mot huvudet.

Styrkeförhållandet mellan Johanna och Tove var vid tillfället absolut sådant att det skulle klassas som mycket ojämbördigt.

Med berusning i kroppen och ytterligare medvetandepåverkan från flera kraftiga slag i huvudet hade Tove inga möjligheter att värja sig varken mot ett handlöst fall rakt ner i golvet, vilket styrks av vittnesmålet från grannen under om en kraftig duns, eller mot Johannas besinningslösa strypningsattack.

It's all in the eye of the beholder. Det finns inget i den fakta som framkommit som motbevisar ovanstående scenario. Det är således en fullt möjlig beskrivning av vad som kan ha hänt.
Var står det i rättsläkarens utlåtande att T fått FLERA slag i huvudet?
Citera
2023-04-14, 22:32
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Bildas inte etanol efter döden också? Tyckte jag läste det..
Svar: Ja
Citera
2023-04-14, 22:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och lika förvånad är jag över att många, ändå väldigt kloka personer som jag har stor respekt för, på så lösa boliner är så enormt säkra på att Maja är mördare.

Jag upplever det tvärtom, att ni inte ser att Johanna har duperat er med sina lögner. Det är exakt så narcissister arbetar. Det är ren och skär lögn som hon arbetar med.

Hon lurade ut att alternativet var livstid, och enda vägen ut är att försöka lirka sig ut med minsta möjliga straff. Att lägga skulden på Maja hade inte sett logiskt ut, eftersom Maja inte har samma historik vad gäller konflikt och mordbränningar, hatsånger och sökningar på mycket allvarliga sökningar som passar hand i handske med de brott som hon är misstänkt och åtalad för.

Om Johanna hade haft lite mer flyt med bensinen där, och lyckats bränna Tove lite mer runt hals och bröstkorg, kunde hennes försök till att få till en "olycka" lyckats fria henne från mord.

Johanna är en av sin sort och den enda hon tänker på är sig själv. Alla försök som ser ut som omtanke av andra (Maja är min bästa vän som jag tycker mycket om), är bara ett försök till att verka mänsklig. Att hon lika mycket försöker verka mänsklig när hon säger att kremering (snyft, snyft) är alltid det hon själv önskar och det var därför hon tuttade eld på Tove två!!) gånger, kanske inte låter lika övertygande?

Hon har gaslightat er. Ni tror att hon berättar sanningen, utom på en punkt. Att hon tog i lite mer än hon vill erkänna.

/.../

Det är inte Maja som är slug, som vissa tror, utan det är Johanna.
Och att Johanna drar in Maja, det är hennes hämnd. Den kommer direkt efter det att Maja öppnat upp. Som ett brev på posten.

Att Johanna säger, jo tyvärr var Maja där. Det är så slugt så det inte är sant (pun intended).
Spot on på hela inlägget!

Hon gaslightade M, och nu förmodligen rättssystemet som inte tror att hon har något att vinna på att ta på sig det mesta.
I hemlighet är hon nog rätt så stolt över sig själv; hör bara när hon berättar om dragandet över grusvägen och hur tungt det var, "men jag var tvungen att kämpa på." och "kremeringen" med det medhavda ljuset för att visa sin omtanke. - J strävar efter uppmärksamhet och beundran även när hon med berått mod har tagit livet av en annan människa. Hon är medveten om att även M kommer att dömas för "olyckshändelsen".

Utan att kunna säga emot.
Citera
2023-04-14, 22:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har tvärtom förhållit dig objektiv, tror att det är lätt att tolka en vilja till förståelse som ett försvar av M. Fast då lägger man ju in en värdering i vad som redan ÄR. Vänder man bort blicken från det som kan förklara ett beteende som kan ses som förmildrande, ja då väntar bestraffningen - här ska ingen hänsyn tas.

Moraliskt - i första hand när det kommer till de anhöriga som borde ha sluppit all denna påfrestande tid av pendling mellan hopp och förtvivlan.
En förklaring som jag ser ligger nära till hands att anta till M:s känslomässiga avstängning, är att hon drabbades av Posttraumatiskt stressyndrom. I häktet: "känslan och bilderna jag får upp i huvudet av ja men Tove den natten och kvällen det. Alltså det hemsöker mig varje dag."
Hon uppgav att hon "mådde skit" i bilen där hon satt med huvudet mellan knäna i upprätt fosterställning.
Att hon direkt efteråt ligger med mobilen i sängen och spelar spel ser jag som ett sätt att distrahera tankarna från vad som har hänt - en psykisk överlevnadsmekanism för att förhindra ett psykosgenombrott, inget annat.

Juridiskt ligger hon illa till tänker jag, eftersom allt handlar om trovärdighet. Om det nu var så att hon inte sov, utan slumrade till så borde hon ha sagt och vidhållit det istället för att slingra sig undan. Om hon hörde tumultet i badrummet och uttalar den sanningen högt, så kommer också skuldkänslorna som ett brev på posten. Och frågorna.
Hon saknar strategisk tankeförmåga som J som insåg att om hon håller sig nära sanningen i det mesta, så ökar också hennes trovärdighet, särskilt när det kommer till det avgörande strypgreppet.

Hon passar också på att dra med sig en golande M i det greppet - straffas den som straffas bör?
Jag tycker det är väldigt tydligt att M stängt av och gjort allt för att hålla det ifrån sig så mycket som möjligt och låtsas att det inte hänt. Allt för att inte sönderfalla i atomer och få härdsmälta i hjärnkontoret.

Det är i o f s en sund strategi, men knappast förmildrande.
Citera
2023-04-14, 22:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Inget illa om T men hon hade inte kvar fysiken efter skadorna.

Jag tror inte du vet hur alkohol funkar. Man tappar snabbt i reaktionsförmåga och koordination. Det går fortare i början sen planar det ut.

Strypning under flera minuter är ett fantasifoster.

Det finns inga bevis öht att T har sparkat i någon vägg.

Nästan all strypning som också har kvävningsinslag som i det här fallet, pågår under flera minuter.
Samma grepp runt halsen har sannolikt också varierat i kraft under tiden. Det tog inte endast 10 sekunder som JJ uppgett.
Sparkarna har med största sannolikhet kommit från Ts fot/ben mot väggen - de kom flera minuter efter dunsarna. De i sin tur kommer nog när T fälldes till badrumsgolvet och de kämpade
Någon annan alternativ förklaring till dessa höga dunsar och sparkljud som grannarna hörde, har inte presenterats.

Man dör inte heller omedelbart när man dyker ner under vattnet och håller andan - det tar också flera minuter innan någon blir medvetslös och dör av syrebrist under vattnet.
Citera
2023-04-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nästan all strypning som också har kvävningsinslag som i det här fallet, pågår under flera minuter.
Samma grepp runt halsen har sannolikt också varierat i kraft under tiden. Det tog inte endast 10 sekunder som JJ uppgett.
Sparkarna har med största sannolikhet kommit från Ts fot/ben mot väggen - de kom flera minuter efter dunsarna. De i sin tur kommer nog när T fälldes till badrumsgolvet och de kämpade
Någon annan alternativ förklaring till dessa höga dunsar och sparkljud som grannarna hörde, har inte presenterats.

Man dör inte heller omedelbart när man dyker ner under vattnet och håller andan - det tar också flera minuter innan någon blir medvetslös och dör av syrebrist under vattnet.

Källa på det!
Citera
2023-04-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kanske inte har läst mina inlägg. Hade du gjort det hade du vetat att jag citerade just det där.

Och nej, det är inte ett svar på frågan om T varit medvetslös. Det tar upp frågeställningen om Toves möjlighet att värja sig. Det framgår i klartext att det kan vara så att Tove inte haft möjlighet att värja sig.

Om du läst utlåtandet i sin helhet så vet du också att det inleds med orden "Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan".

Därför kvarstår min ursprungliga fråga kring påståendet att Johanna inte kan ha mördat Tove ensam då hon inte har avvärjningsskador - Vilka bevisen för detta påstående skulle vara.

Jag kan bara notera att "ni" nu har postat inlägg efter inlägg i respons på min fråga, som hela tiden bara undviker att svara på frågan, undviker att presentera de bevis "ni" menar visar detta och undviker att citera de delar av FUP som "ni" påstår skulle förta rättsläkarens utlåtande om att Tove kan ha varit medvetandepåverkad och att detta kan ha gjort att hon inte kunnat värja sig.

Så se nu till att tala ur skägget och presentera "era" belägg, or for ever be silent.
Eller gör det omöjliga, medge att "ni" haft fel och det faktiskt är som rättsläkaren säger. Tove kan ha varit medvetandepåverkad och det kan ha lett till att hon inte kunnat värja sig.
Men det är inget bevis på att T var medvetandepåverkad
Jag har svårt att tro på att J måste sätta sig över och hålla ett strypgrepp på en nästan avsvimmad T som ligger stilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in