2023-04-14, 22:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
JJ var större än T men inte i sådan utsträckning att man skulle klassa dessa två hyfsat vältränade jämngamla friska kvinnorna som kraftigt styrkemässigt ojämbördiga.
Dessutom kan T mycket väl varit både kvickare, smidigare och mjukare i kroppen för att kunna tåla fall bättre. Som fotbollsspelare var hon säkert van vid att kämpa om bollen om hon fälldes.

Tove var en kort och spinkig tjej som spenderade dagarna i skolbänken, på fritiden var det löpning och lite bollsparkande på schemat. En spänd liten tjej helt enkelt.

Johanna är en lång och kraftigt byggd fysisk tjej som ägnar sig åt hästar och fysiska aktiviteter, när hon inte åker runt och startar mordbränder eller planerar misshandel av personer hon ogillar. Helt enkelt en stor och fysiskt stark person som inte tvekar att ta till ett kraftigt övervåld.

Tove var vid tillfället dessutom berusad och utsatt för en överraskningsattack och även medvetandepåverkad av flera kraftiga slag mot huvudet.

Styrkeförhållandet mellan Johanna och Tove var vid tillfället absolut sådant att det skulle klassas som mycket ojämbördigt.

Med berusning i kroppen och ytterligare medvetandepåverkan från flera kraftiga slag i huvudet hade Tove inga möjligheter att värja sig varken mot ett handlöst fall rakt ner i golvet, vilket styrks av vittnesmålet från grannen under om en kraftig duns, eller mot Johannas besinningslösa strypningsattack.

It's all in the eye of the beholder. Det finns inget i den fakta som framkommit som motbevisar ovanstående scenario. Det är således en fullt möjlig beskrivning av vad som kan ha hänt.
Citera
2023-04-14, 22:07
Medlem
När släpps domen?
Citera
2023-04-14, 22:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albo89
När släpps domen?

På onsdag, 1400 om jag minns tiden rätt.
Citera
2023-04-14, 22:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Varför inte gå på det rättsläkaren säger istället?

Jag tycker rättsläkaren är ganska tydlig. I normalfallet bör det finnas motvärnsskador. MEN. Om det finns ett ojämnt styrkeförhållande, berusning eller överraskningsmoment så behöver det inte finnas.

De var två jämngamla friska kvinnor - fotbollspelare och hästtjej - ingen uppseendeväckande styrkeskillnad. JJ var nykter och T hade drygt en promille - ingen enorm berusning.
Överraskningsmomentet går över efter några sekunder när T upplever lufthunger och stort adrenalinpåslag. Hon kämpar inte emot för att hon tänkt över och bestämt sig - det sker per reflex av lufthunger och överlevnadsinstinkt.

Det finns ingen rimlig förklaring till att T inte skulle tillfogat den ensamma person som satt på hennes kropp och ströp henne under flera minuter en enda skada på stryparens händer, ansikte, armar eller bara ben medan de kämpade och brottades. Det är fullkomligt orimligt.

T sparkade i väggen och kämpade så mycket hon kunde. Enda förklaringen till att hon sparkade men inte också slogs med armarna är att de hölls fast av en tredje person.
Citera
2023-04-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu avslöjar jag mig mer och mer, men dödskramper är inte att likna vid epileptiska anfall. Däremot har jag aldrig sett irl rikitga kramper från strypning (fruktansvärt), inte eller hängning. Klarar inte av att se det pga av olika skäl.

Men de dödskramper jag har sett, är mer som typ kramp i benet om du tänker dig. Sammandragningar av muskelgrupper i kroppen.

Däremot har jag sett många epileptiska anfall, och det kan variera stort, både hur de yttrar sig, hur länge och hur kraftiga de är. Det kan vara alltifån att du knappt märker något, utifrån att personen faller ner och slår sig hårt, krampar jättehårt och länge. Utifrån kan det upplevas som att personen inte kan få luft och slår sig; biter sönder sig.

Jag vet alltså inte exakt hur rättsläkaren menar, men jag utgår från att den bild hon vill ge rätten är mer av den kraftiga varianten med tydliga spasmer och inte bara lite lättare sammandragningar?

Jag har bara sett sparkar från grisar som är skjutna med bultpistol. Då är det rejäla sparkar. Typ som att det är samma rörelser som om den sprungit jättefort. Står man nära kan man få en rejäl smäll. Lite som en sprattlade fisk är det ibland. Men det beror på att alla hämmande reflexer från hjärnan är borta i o m att den är skjuten i huvudet.
Jag vet inte om det blir så med strypning.
Jag tror att det är sparkar för att komma loss/påkalla uppmärksamhet.
Men jag vet inte.
Jag tycker det är otäckt att tänka på det.
Citera
2023-04-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Sparkarna är födda av grannens iakttagelse. Enligt rättsläkaren kan man få epileptiska anfall upp till två min i andra fasen.

M tror att det var för att hämnas men jag tror mer det har med det advokaten sa i rättegången. Att J vill ha straffrabatt för att ha hjälpt utredningen framåt.

Kan man inte vid en undersökning av hjärnan vid obduktion se om personen haft ett epileptiskt anfall eller inte? Syns inte det på en hjärnröntgen tex? 🤔 Jag vet inte det är därför jag frågar.
Citera
2023-04-14, 22:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tove var vid tillfället dessutom berusad och utsatt för en överraskningsattack och även medvetandepåverkad av flera kraftiga slag mot huvudet..

Varifrån får du flera kraftig slag mot huvudet?
T hade en skallskada baktill troligen av fallet, den hade inte ens gett någon verifierbar hjärnskakningseffekt på hjärnan vid obduktion. T hade även en skada i ögat, oklart hur den uppkommit.
Var finns övriga skador av ”flera kraftiga slag”. Slag av vadå?
Citera
2023-04-14, 22:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, men vad händer den första minuten?

Jag har själv aldrig sett dödskramper, så jag har faktiskt ingen aning hur kraftiga dom är (får bli nästa märkliga googling).

Men jag tänker så här, för att få till ljud som kan liknas vid sparkljud, så borde det vara hälen som slås i väggen. Med böjd fot eller om tårna slås in i väggen tror jag inte det kan uppfattas som sparkljud. Sen måste vinkeln vara nästan exakt 180 grader för att få till 5-10 sparkar. Annars vinklas ju den livlösa kroppen ur position för varje spark. Och skulle hon vara medvetslös som man får anta om hon har kramper, så borde J flyttat kroppen från bort från väggen så den inte han sparka 5-10 gånger.

Till sist tror jag att J hade satt sig på benen redan efter första sparken eftersom någon stod utanför och plingade på dörren.
Det går inte riktigt ihop sig.
J berättade att T sparkade I väggen och att de då bytte position. Om det var J som flyttade dem så att T inte skulle kunna ta spjärn eller T som sköt ifrån, minns jag inte, men efter förflyttningen kom "sparkarna" och då nådde T inte väggen..

Förklaringen till sparkarna skulle då kunna vara, som Notknapparen är inne på, epileptiska spasmer där T dunkar hälarna i golvet. Grannen uppfattade att ljudet kom från väggen, men om det verkligen var så, vet vi inte. Kraftiga dukningar i golvet kanske kan låta som sparkar I väggen.
Citera
2023-04-14, 22:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Kan man inte vid en undersökning av hjärnan vid obduktion se om personen haft ett epileptiskt anfall eller inte? Syns inte det på en hjärnröntgen tex? 🤔 Jag vet inte det är därför jag frågar.

Epileptiska anfall och hjärnaktivitet som ger ep-anfall syns ofta på EEG när man mäter hjärnans elektriska aktivitet. Men det går ju inte hos en avliden.
Däremot uppstår ju ep-anfall av skador på hjärnvävnaden.
Det fanns inga sådana hjärnskador vid Ts obduktion.
Citera
2023-04-14, 22:20
Medlem
Citat:
Motvärnsskador förekommer i princip alltid vid alla strypningar framifrån med händerna hos ett friskt inte bundet eller fasthållet vaket offer.
Det är Rättmedicinsk grundkunskap.

Det är väldigt synd och lite märkligt att åklagaren inte mer tydligt klargjorde detta med följdfrågor till Rättsläkaren. Nu blev det istället mycket resonerande hit och dit så att själva huvudfrågan kom i skymundan bland allt annat resonemang.

Frågan om det, vid de förhållanden som gäller i just det här specifika fallet, kan finnas en ensam barbent gärningsman som framifrån med sina händer strypt det vakna sparkande offret under några minuter utan att få motvärnsskador.
Svaret på den frågan är nej. Den frågan hade sannolikt också alla insatta Rättsläkare i hela landet besvarat likadant.

Det finns många beskrivna fall av strypmord framifrån vid sexuella överfall. Där finns det i princip alltid skador på gärningsmännen. Skador som inte uppkommit under övergreppen när offret var livrädd, utan just vid strypningen när offret slog och kämpade för sitt liv.
Oftast är förövaren en större man och offret en betydligt svagare kvinna - ändå är gärningsmannen alltid full av klös och rivmärken. Undantag om offret varit bundet, medvetslöst eller förövaren iklädd balaklava och heltäckande tjocka kläder.

Det är just detta som jag själv faller tillbaks på när det uppstår ett rimligt tvivel om M s delaktighet (ofta baserad på att hennes karaktär inte skulle klara av det).

Nu var dom visserligen två rättsläkare med just Aleksandra hade bara utför 2 obduktioner tidigare där kroppen hade blivit strypt. Hon framstår som en väldigt kompetent rättsläkare. Men hur stor är hennes kunskap om tidigare strypmord ur statistisk perspektiv. Hon nämner att i vanliga fall ska man man se avvärjningsskador och förklarar även när man inte behöver se det. Henne garderingar kan ha sin förklaring i att hon saknar djupare statistisk kunskap om strypmord.

Har själv googlat utan att hitta någon statistik. Men går man igenom fall efter fall så har jag ännu inte hittat nåt som skulle kunna likna det som M påstår ha hänt.

Om det finns någon expert i ämnet vore det bra att kalla in hen som vittne under hovrättsförhandlingen.
Citera
2023-04-14, 22:21
Medlem
Citat:
De var två jämngamla friska kvinnor - fotbollspelare och hästtjej - ingen uppseendeväckande styrkeskillnad. JJ var nykter och T hade drygt en promille - ingen enorm berusning.
Överraskningsmomentet går över efter några sekunder när T upplever lufthunger och stort adrenalinpåslag. Hon kämpar inte emot för att hon tänkt över och bestämt sig - det sker per reflex av lufthunger och överlevnadsinstinkt.

Det finns ingen rimlig förklaring till att T inte skulle tillfogat den ensamma person som satt på hennes kropp och ströp henne under flera minuter en enda skada på stryparens händer, ansikte, armar eller bara ben medan de kämpade och brottades. Det är fullkomligt orimligt.

T sparkade i väggen och kämpade så mycket hon kunde. Enda förklaringen till att hon sparkade men inte också slogs med armarna är att de hölls fast av en tredje person.

Inget illa om T men hon hade inte kvar fysiken efter skadorna.

Jag tror inte du vet hur alkohol funkar. Man tappar snabbt i reaktionsförmåga och koordination. Det går fortare i början sen planar det ut.

Strypning under flera minuter är ett fantasifoster.

Det finns inga bevis öht att T har sparkat i någon vägg.
Citera
2023-04-14, 22:24
Medlem
why123s avatar
Citat:
Varifrån får du flera kraftig slag mot huvudet?
T hade en skallskada baktill troligen av fallet, den hade inte ens gett någon verifierbar hjärnskakningseffekt på hjärnan vid obduktion. T hade även en skada i ögat, oklart hur den uppkommit.
Var finns övriga skador av ”flera kraftiga slag”. Slag av vadå?

Bildas inte etanol efter döden också? Tyckte jag läste det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in