Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Den här tråden på Flashback och egentligen hela kriget i Ukraina har varit en ögonöppnare för mig. Det tycks helt omöjligt för den övervägande majoriteten att ha en kritisk attityd till krigspropaganda i ett skarpt läge.
Det enda man kan lita på i det här kriget är när Ukraina och Ryssland publicerar fakta som är obekväm för deras respektive sida. Allt annat, och jag menar verkligen allt annat är bara lögner och propaganda. Det oroväckande är att så många — långt mer än halva befolkningen vad det verkar — tror på propagandan.
Allt behöver inte vara lögner, det som är positivt för ena sidan kan även det vara sant och är ofta det. Men åsikter som andra framför kan bara bedömas, det behöver inte vara propaganda, utan bara åsikter någon har om kriget. De flesta har åsikter, inte bara om kriget, men även skuldfrågan. Ser man som jag, ryssarna som de moraliska skurkarna, lutar man mer mot att hoppas att det går bra för Ukraina och det påverkar så klart ens åsikter.
Det enda man kan säga någorlunda säkert, är vad som händer på marken. Var striderna står. Vad man bombar, o.s.v. Svårare att veta vad man vill militärt.
Inte ens det du själv nu säger, om vad som är propaganda, behöver vara sant. Det är bara din åsikt och man kan bara bedöma dess sannolikhetshalt. Vad den nu är värld.