2023-04-13, 22:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Exakt, har det nämnts nåt om hon har hemhjälp. Måste väl nästan ha det kunde ju inte ens ta på en tröja längre. Eller sköter han sånt.
Han sköter nog det, i våningen mittemot Fältöversten...
Citera
2023-04-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Riktigt skumma vibbar där, vill absolut inte prata om det. Ligger nog en hund begraven. Måste vara jobbigt för döttrarna.
De har varit gifta sen 2001…(eller 2004?)
Han ser ju rätt välmående ut.
Medan hon är avmagrad, närmast kakektisk.
Senast redigerad av rosalenin 2023-04-13 kl. 23:33.
Citera
2023-04-14, 06:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
De har varit gifta sen 2001…(eller 2004?)
Han ser ju rätt välmående ut.
Medan hon är avmagrad, närmast kakektisk.
Tyckte de sa 2008, när de pratade om bröllopsklänningen, i förrådet.
Citera
2023-04-14, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tyckte de sa 2008, när de pratade om bröllopsklänningen, i förrådet.
Det var den kommentaren jag tänkte på, när jag skrev…men jag tyckte han sa ”2004” 😎. På Wikipedia står 2001.
Det händer att människor blir elaka och svåra att ha att göra med, när det spricker i deras kognitiva/mentala funktioner.
Så verkar inte Nina ha drabbats.
Kan förstå mannens inställning, men han borde tala med döttrarna så de har en handlingsplan. Risk för att hon åker in på ett boende hals över huvud när det blir för svårhanterligt.
(OT: ang Alzheimers, det sägs i programmet upprepade gånger att den ökade frekvensen är relaterad till det stora antalet äldre…bara jag som tycker det låter ihåligt?)
Citera
2023-04-14, 07:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Det var den kommentaren jag tänkte på, när jag skrev…men jag tyckte han sa ”2004” 😎. På Wikipedia står 2001.
Det händer att människor blir elaka och svåra att ha att göra med, när det spricker i deras kognitiva/mentala funktioner.
Så verkar inte Nina ha drabbats.
Kan förstå mannens inställning, men han borde tala med döttrarna så de har en handlingsplan. Risk för att hon åker in på ett boende hals över huvud när det blir för svårhanterligt.
(OT: ang Alzheimers, det sägs i programmet upprepade gånger att den ökade frekvensen är relaterad till det stora antalet äldre…bara jag som tycker det låter ihåligt?)
Tycker också att snacket om "fler äldre" haltar lite, även att fler stockholmare, jämfört med andra, får sjukdomen. Jag kan tänka mig att stadens stress, miljö (luft, buller, hets etc.) samt alkoholvanor kan spela in, men vad vet jag?

Btw, vad han sluddrade, den åldrige forskaren!
Citera
2023-04-14, 09:16
Medlem
Off topic

Citat:
Hennes man, Samuel, verkar inte pigg på Ninas framtida utflytt: vrålkär eller snyltboendes i hennes våning på Östermalm?

Förmodligen lite både och. De sålde villan och flyttade in till stan när hon fått sin diagnos. Verkar vara en BR för nätta 14 msek. Enligt ratsit.se lite drygt ett år sedan de bokfördes på lägenheten i Sthlm.

Kommer osökt att tänka på Agnet@ Eckemyr som drabbades av samma sjukdom. Var väl en dokumentär om henne där det uppdagades inför rullande kamera hur sjuk hon redan var.
Senast redigerad av Barnabyhimself 2023-04-14 kl. 09:24. Anledning: Edit
Citera
2023-04-14, 16:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag skulle fortfarande bonkat henne. Fördelen är att hon inte kommer ihåg det dagen efter.

Du borde verkligen skämmas att skriva så om en sjuk människa, att du bara ids uttala dig här på det viset om Nina är så lågt att klockorna stannar. Har du ingen redbarhet i kroppen? 😑 Fy faaan så uselt..
Citera
2023-04-14, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Du borde verkligen skämmas att skriva så om en sjuk människa, att du bara ids uttala dig här på det viset om Nina är så lågt att klockorna stannar. Har du ingen redbarhet i kroppen? 😑 Fy faaan så uselt..
Jag skäms inte ett dugg.
Citera
2023-04-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Finns folk till allt..
Citera
2023-04-15, 08:27
Medlem
Ollonets avatar
Ninas inhopp i Skånska mord som nersupen prostituerad är oförglömligt. Ernsthugo som mordbrännaren och mördaren Martin Svensson sitter på resturang och ska bjuda polarna på f.t.a.
Citera
2023-04-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ja, de nämner honom knappt: "mammas man"...

Var väl en adekvat beskrivning till tredje part?

NG verkar inte alls vilja diskutera framtiden så jag vet inte hur lätt det är. Dottern hade väl inte försökt prata med honom heller. Ingen verkade vilja ta tag i det riktigt.

Den där familjen i Floda gjorde samma misstag men ångrade att man inte tog snacket innan det var försent, man kan ju tycka att någon sakkunnig borde kliva in och ge lite vägledning.
Citera
2023-04-15, 14:56
Medlem
Dotterns instruktionslänk om Hur Man Tar På En Tröja var väl inte den mest pedagogiska.
Mannen sköter förmodligen all ADL (aktiviteter i dagligt liv) och både han och Nina inser att hon skulle hamna på institution utan vidare på om det lyfts på draperiet. I så utsatta situationer blir det gärna lösningar som de inblandade håller för sig själva.
Så sorgligt, hon har kvar förmågan att observera och reflektera och är samtidigt helt beroende och hjälplös.
Utomstående med kunskap och erfarenhet kan inte intervenera utan att ha blivit tillfrågade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in