2023-04-14, 15:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det verkar som hatet och beslutet att skada T väcktes i slutet av 2021. Går säkert att luska ut vad som hände runt den tiden (T avslöjade J s otrohet kanske?)

2022
4 Jan tänder hon eld på T och systerns dörr.
4 April klipper J ihop ett bildspel med alla hon hatar, där är både T och systern med.
Hatlåten minns jag inte när hon skrev, men troligen våren 2022.
Utan specifika datum har hon under 2022 googlat och raderat bla

kan man dö av råttgift
mörda någon diskret
bränna inne någon
tuff rengöringsmedel

2022-08-28
griftefrid

2022-09-14
bränna inne någon
hur kan man smidigt bränna inne någon
smidigt bränna inne folk

Intressanta googlingar. Man undrar ju vilka saker som cirkulerat runt i JJs huvud när hon satt på sin kammare och dagdrömde.....

Citera
2023-04-14, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får inte riktigt ihop hur Tove faller i förhållande till hur Johanna står. Jag tror inte på hennes beskrivning.

Det börjar forma sig en misstanke i mitt bakhuvud runt vad JJ säger här, och det är att hon precis som när grannen reagerar på dunsarna, så håller sig Johanna nära sanningen, men hon byter ut bara personerna. En vanelögnerska som vet hur man bäst ljuger?

Så kanske det i det här fallet, där JJ plötsligt i rätten nu bestämt sig (lämpligt) att fällningen skedde nästan direkt efter att de kommit in i lgh, vid en rundvandring.

Det passar bättre för att det inte ska verka som att JJ är iskall i sitt agerande, genom att tio minuter efter att Tove dött, kunna agera blixtsnabbt och efftektivt, men också för att hon inte kan hitta en lämplig ursäkt för att hon och Tove är i badrummet (Maja)?

Ett scenrario som jag tror är det mest troliga är att Tove är på väg hem, och Johanna som ser sin chans, lockar in Tove i badrummet genom att säga ungefär; men du har ju inte sett badrummet ännu?

Och Johanna som går in bakom henne blockerar dörröppningen, varpå Tove säger just orden; Men här finns inget att se, och Johanna försöker stänga dörren och Tove klämmer fingrarna. Allt är alltså planerat från denna stund, och inte alls så att Johanna brusar upp för att Tove är oartig och knuffas.

Tvärtom försöker allstå Tove komma ut och känner att något illavarslande är i görningen och säger; vad fan håller du på med? När hon inte kommer ut.

Och nu fäller JJ Tove baklänges, genom att ta armen runt halsen och knäa henne, och hon faller ner. Jag har så svårt att få in detta fall pladask baklänges med JJs beskrivning, även knäandet.

Och här tror jag att Johanna kan ha tagit tag om Toves huvud och dunkat det i golvet. Så först en dunk när Tove faller ner och sedan ett par tr dunsar till när Johanna bankar huvudet i golvet.

Upprepar citatet från Expressen på nytt nedan.
Här har vi bara ett utdrag från direktrapporteringen och vi har inte hela förhöret med som helhet.

Det jag reagerar på är hur hon säger att Toves axel kommer åt henne i bröstkorgen, vilket ju är framifrån. Och sen säger JJ att hon tar sitt ben bakom Toves ben.
Jag förmodar att det är det här som Maja förklarar som knäar, men när man läser vad JJ säger i rätten låter det inte riktigt så?

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/

Om man kollar vad JJ säger i förhören:

Vid erkännandet 30/12- 22

https://imgur.com/a/p6MkEo0

10 Jan- 23

A 153/1019 ff

Teckning 10 jan- 23, där JJ ritar ut hur hon själv stod (kryss) och hur Tove föll:

https://imgur.com/a/p6MkEo0
Jag har också beskrivit nån liknande variant på det skeendet. Det kan också ha startat i hallen, med att Johanna knuffar in T i badrummet. Maja uppger i det första förhöret där hon medger att hon har fått vetskap av Johanna vad som hänt, att det började i hallen.

Jag tror också att Johanna förlägger mordet till omedelbart efter de kommit till lägenheten för att verka mer sympatisk och chockad genom att beskriva hur hon irrade runt i lägenheten. För att dölja hur effektiv och handlingskraftig hon i själva verket var.

Hon försäger sig dock med grannens påringning som hon placerar till under tiden hon stryper T. Grannens påringning borde i så fall vara runt 02:10, om hennes uppgift om att mordet skedde ganska omgående då de kommit till lägenheten ska funka.

Men i tidigare förhör har hon lämnat uppgift om att grannens påringning skedde strax innan hon gick ner i trappan och pratade med grannen och åkte till Donken med honom, och det var bevisat vid 02:45, så det går inte ihop. Grannens uppgift är att hans påringning skedde strax Johanna kom ner i trappan, så det är bara nys att mordet skedde vid 02:10. Johanna har aldrig irrat runt chockad i lägenheten.
Citera
2023-04-14, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Vet inte om det här är en låst podd från DN, men länkar den här ändå utifall att:

https://www.dn.se/sverige/podd-tove-fallet-i-vetlanda-sa-fick-polisen-de-misstankta-att-beratta/
Citera
2023-04-14, 15:24
Medlem
Citat:
Tack!
Ja, precis.

Jag vet att vi läser in lite olika här, men jag ser en person; Johanna som är mycket drivande i allt, från fest till konfliker och en som är följare, men som dels inte är lika aktiv och som inte heller är ilka konflktsökande, utan mer försöker vara undvikande men också vill vara till lags.

Medan Johanna menar: får se vad som händer (om Tove kommer eftersom JJ har sagt att hon ska med ut) verkar Maja tycka att man kan försöka undvika Tove.

Jag tänker att Maja vet att det lätt uppstår bråk och konflikter, och det vill hon kanske helst undvika. Det genom att de inte måste se till att komma i varnadras närhet.

Jag delar din övergripande tolkning där J är den drivande medans M mest hakar på. Trots att M inte är drivande ser jag många andra tecken som enligt mig pekar på en djupare och mörkare problematik som sträcker sig långt från den vanliga adhd diagnosen som hon har.

Enligt mig verkar hon avskärmad och närmast apatisk när det kommer till andra än henne själv. Hon visar ju inga tecken på empati eller dåligt samvete över något hon gjort eller varit delaktig i. Hon lyfter inte ett finger när någons liv är i fara. Jo förresten, hon försvar J när någon hotar henne.

Tänk om det är som jag tror. Att hon var delaktig i planen att mörda T i badrummet. Att dom väntade på rätt tillfälle. Och när det dök upp ryckte både J och M in och mördade T under ett utdraget och plågsamt förlopp. Att M har aptit och käkar en hamburgare meter från ett varmt lik. Att hon har ro att slumra till när dom väl är tillbaks i J s lägenhet. Hemma i föräldrahemmet spelar hon spel och kollar youtube en timme innan hon lägger sig. Dagen efter märker inte föräldrarna någon nedstämdhet, stress eller liknande. På måndag går hon till skolan som vanligt och därefter anhållen av polisen.

Under 4 månader och 18 förhör visar hon inga tecken på känsloyttringar.
Citera
2023-04-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Var är Toves telefon egentligen??
Går den verkligen inte att hitta?

Den som Maja slängde ut genom passagerarfönstret från bilen under natten de dumpade kroppen.
Där var i alla fall Maja den aktiva och gjorde sig av med Ts telefon.

JJ tog med sin telefon i bilen, men MH var förutseende(?) nog att lämna sin hemma hos JJ.
MH lyste med JJs telefon i skogen så de kunde se vad de gjorde.
Nej det var JJ som slängde ut TTs mobil .TTs nycklar slängde Maja ut genom bilrutan medan JJ körde
Citera
2023-04-14, 15:44
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Vet inte om det här är en låst podd från DN, men länkar den här ändå utifall att:

https://www.dn.se/sverige/podd-tove-fallet-i-vetlanda-sa-fick-polisen-de-misstankta-att-beratta/
Finns utan inlogg:
https://poddtoppen.se/podcast/1340413904/spotlight/tove-fallet-i-vetlanda-sa-fick-polisen-de-misstankta-att-beratta
Citera
2023-04-14, 15:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag delar din övergripande tolkning där J är den drivande medans M mest hakar på. Trots att M inte är drivande ser jag många andra tecken som enligt mig pekar på en djupare och mörkare problematik som sträcker sig långt från den vanliga adhd diagnosen som hon har.

Enligt mig verkar hon avskärmad och närmast apatisk när det kommer till andra än henne själv. Hon visar ju inga tecken på empati eller dåligt samvete över något hon gjort eller varit delaktig i. Hon lyfter inte ett finger när någons liv är i fara. Jo förresten, hon försvar J när någon hotar henne.

Tänk om det är som jag tror. Att hon var delaktig i planen att mörda T i badrummet. Att dom väntade på rätt tillfälle. Och när det dök upp ryckte både J och M in och mördade T under ett utdraget och plågsamt förlopp. Att M har aptit och käkar en hamburgare meter från ett varmt lik. Att hon har ro att slumra till när dom väl är tillbaks i J s lägenhet. Hemma i föräldrahemmet spelar hon spel och kollar youtube en timme innan hon lägger sig. Dagen efter märker inte föräldrarna någon nedstämdhet, stress eller liknande. På måndag går hon till skolan som vanligt och därefter anhållen av polisen.

Under 4 månader och 18 förhör visar hon inga tecken på känsloyttringar.

Tror att just detta som du beskriver väl är väldigt tänkvärt.

Media brukar nämna känslolösa gängkriminella som beter sig helt oberört efter sprängningar och skjutning och man förundras alltid över det.

Men hur många av vanliga "Svenssons" skulle egentligen fungera helt oberörda efter att ha varit med om att en ung kvinna stryps ihjäl och dennas kropp dumpas i skogen??
Hur många skulle orka ha sin nattsömn, spela spel och bete sig som vanligt mot anhöriga efteråt?

Det må vara Möller-vibbar på JJ - men hur är MH egentligen funtad inombords som inte är mer påverkad av allt detta?

Det är något väldigt speciellt som skymtar fram med både JJs och MHs psyke.
Citera
2023-04-14, 15:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Nej det var JJ som slängde ut TTs mobil .TTs nycklar slängde Maja ut genom bilrutan medan JJ körde

Ahh tack då har jag blandat ihop!,
Men jag tror faktiskt att det framkommer i något förhör med JJ uppgifter att MH kastar ut telefonen via passagerarfönstret, men jag kan som sagt minnas fel.
Citera
2023-04-14, 15:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tycker ändå du resonerar lite tokigt när du skriver att hon har/har haft en moralisk gräns vid risk att någon ska dö när hon faktiskt var införstådd och även involverad inledningsvis i branden vid dörren 10 månader innan. Inte ett enda dokumenterat försök har M gjort för att förhindra J s planer. En naturlig fråga för M att ställa hade kunnat vara, har du tänkte igenom det här? T bor ju inte ens kvar i stan, vad händer om hela lägenheten skulle brinna ner? Har du tänkt på att andra kan skadas?

J har månader innan mordet skrivit hattexter om T, skrattat åt bildspel som innehåller alla personer J hatar, J har googlat bara veckor innan mordet på griftefrid och hur man bränner inne någon. Växte en konkret plan återigen fram efter T kom tillbaks till Vetlanda? Med tanke på att M både var informerad och inräknad i planeringen av branden så vore det konstigt om M går i tron att allt är frid och fröjd dom emellan när alla andra vet att J hatar T.

Jag anser det självklart att M var medveten om att T utsattes för en livsfarlig risk när hon följde med till Js lägenhet. 30 Min innan hade dom varit i fysiskt handgemäng. J var upprörd och när hon är upprörd är hon livsfarlig!
Jag tror att man landar fel om man tänker sig att M skulle ha resonerat och agerat som en "normal" tonåring. Hon har sin bakgrund, vissa begränsningar som påverkar till en del, men framför allt påverkan från J.

Att dagligen och stundligen umgås med en sådan hatisk person, vars lösning med alla dryga personer är eliminering, måste ha trubbat av Ms kompass och normaliserat hämndbegreppet.

Den enormt starka bindningen till J och behovet av bekräftelsen från henne har säkerligen också bidragit till en acceptans av bisarra idéer.

Samtidigt är jag inte främmande för tanken att M skulle kunna upplevt Js hämndaktioner som spännande.

För att ha någon liten chans att förstå Ms agerande tror jag att man behöver försöka sätta sig in I hur hon kan ha tänkt. Att utgå ifrån vad som vore mest logiskt och sunt för oss, leder fel eftersom hon bevisligen inte tänker så.
Citera
2023-04-14, 15:50
Medlem
Komedin i att läsa hur ni målar upp J som en uträknad torped. Visserligen är hon en mördare som inte vill tala sanning, men att säga att hon är en ond lögnerska som om det är någon slags uträknat förfarande… Dessa tjejer är extremt unga. Ingen vill åka dit, alla ljuger. End of story. Media gillar att bygga upp något intressant och detektiv aktigt, så att ni ska haka och undersöka. Sanningen är snarare den att Johanna har snäppet etn svår gränsdragning med sig själv, men jag tror verkligen inte hennes uttalanden och lögner är uträknade, tvärtom verkar de diffusa och panikartade.

Vad gäller M står det klart att hon inte drivs av sig själv utan snarare andra. Skulle en fjärde person vara där och säga ”nu ringer du polisen Maja” och det var hennes enda order, hade hon förmodligen gjort det. Jag refererar till psykologens uttalande.
Citera
2023-04-14, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Iskallt beteende:

A 153/35

"5.5.3 Johannas telefon lämnar dumpningsplatsen
Kl. 04:50 slutar telefonen positionera vid dumpningsplatsen. Kl. 05:17.02 positionerar den återigen vid bostaden på Storgatan.
Enhetsloggen från Johannas mobiltelefon har registrerat att Spotify applikationen startas kl.
04:51:34.
"

Bar drypgt en minut efter att Johanna sätter sig i bilen efter att ha tuttat på Tove, sätter hon på musik.

Och dagen efter när hon återigen tuttat eld på Tove så tar hon ett foto på en katt:

A 153/193

Mellan 12:28:44- 14:07:46 positionerar sig JJs mobil i Hadderöjde.
Sedan är det ett glapp i positioneringen, och kl 15:19:58 positionerar sig JJs mobil åter i Hadderöjde.

Mana kan väl utgår från att det är då någon gång som bränningen skedde?

Kl 13:27:19 fotar JJ en katt på verandan. Det är alltså strax innan hos tuttar eld på Tove igen.

Så otroligt kallt!

De flesta människor skulle inte kunna tänka på vare sig musik eller att fota katter inför bränning av den man dödat.
Citera
2023-04-14, 15:54
Medlem
När skulle domen meddelas? Var det inte idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in