2023-04-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om JJ hade fruktat för att MH skulle skvallra hade hon dels inte bett MH hjälpa till med kroppen, inte haft med MH i bilen när kroppen dumpades - och visat var den gömdes - och naturligtvis varit på MH som en hök och kontrollerar att MH höll tyst.

Hon skulle inte väntat med att kontakta MH om och om igen dagen efter.
De hade dessutom för vana att ha tusentals kontakter, många varje dag, sedan 1-2 år tillbaka.

Nej, MH visste rimligen att T dött av strypning för MH hade varit delaktig och hade själv en orsak att vilja frakta bort och gömma kroppen och att hålla tyst och ljuga efteråt. Därför behövde inte JJ oroa sig.

Ja! J är en doer och vill ha kontroll över sin omgivning och alla personer i den. Inte en chans att hon skulle låta M vara med risk för att hon bryter ihop om hon inte var lika delaktig i alla delar.

Tycker dessutom det tyder på att M inte är den sköra känsliga 18 åring full av empati som isåfall borde bryta ihop så fort hon kom till föräldrahemmet. Om hon varit tror jag J hade varit på henne som en hök och inte släppt henne ur sikte.
Citera
2023-04-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
6/8- 21 skriver Maja till Tove på Snap, det är ju bara ett par veckor innan:

A 153/346 ff

"Tja! Har du tid och lust att köpa alkohol till mig? (emoji)"

Och Tove svarar:

"Asså jag är ledsen men jag vill gärna inte köpa ut alkohol till personer under 18(emoji) hade du varit över 18 hade det inte varit några som helst probelm!"

"Tove Tönnies
Konversation med Tove
En konversationstråd påträffas med Tove Tönnies över applikationen Snapchat.
Den är daterad mellan 2020-10-03 fram till och med 2021-08-20. Innehåller totalt 40
meddelanden.
Protokoll Analys av extrahering BG117070-1 Maja, 2022-11-25 10:14 diarienr: 5000-K1226065-22 346
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
9 (10) K1226065-22
Bedöma av innehållet i konversationen har tonen varit god mellan Maja och Tove. Det
har inte diskuterats några privata saker eller gett uttryck för någon nära relation mellan
dom, snarare ytlig. Det har förekommit en hel del prat om fester och inbjudningar m.m.
Vid något tillfälle har Maja dessutom frågat om Tove kan köpa ut alkohol till henne då
hon vari minderårig
."

Var hittade du "din konversation " någonstans?

Konversationen finns på sid 210 Aktb 153.

Min postade konversation skedde alltså 14 dagar efter konversationen du postade.
Citera
2023-04-14, 11:54
Medlem
När kommer domen? Kikat på framsidan och lite överallt men hittar fan det inte, den avslutades på en fredag, idag 2v väl?
Citera
2023-04-14, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att hon "stängde av" och inte ville tänka på det.
När hon blev konfronterad, sa hon att hon sov, inget visste och stannade kvar i sin bubbla, en ren försvarsmekanism
Jo fast det här handlar inte om polisförhören. Det här handlar om vad J tänkte morgonen efter mordet, innan polisen var inblandad. Hur kunde hon veta att Maja skulle hålla tyst och inte falla ihop psykiskt? Om J hade varit orolig för att M skulle kunna bryta ihop så hade hon varit snabbare på att träffa M. Det hade varit naturligt för J att oroa sig över det, om hon hade dragit in M i ett mord som hon varit ovetande om.
Citera
2023-04-14, 11:57
Medlem
Citat:
M var på plats och i a f delaktig I efterspelet, alltså skyldig till brott, så att J skulle vara orolig att M skulle gola tror inte jag. M var smartare än så.

Jag tror att M sov en stund medan J och T satt i köket och att det gav idén till att M skulle sovit sig igenom hela förloppet.
Då var det sant att hon sov och lätt att komma ihåg. Att hon sov hela tiden, tror jag att hon själv kom på. Det var enklaste sättet att komma undan allt och ingen risk att hon skulle trassla in sig i några lögner.

Enligt henne själv blev hon mer eller mindre tvingad att hjälpa till att bära.Hon ville ju inte det. Tror inte den lilla insatsen hade räckt för att J skulle känna sig trygg för att M inte skulle gola.

Enda gången M kan ha slumrat till tror jag är när dom kom tillbaks till J s lägenhet efter dumpningen, när hon bevisligen la sig på sängen några minuter innan J upptäckte henne och blev arg för hon låg där.

Alltså dom här två! Hur kan man bli arg för en sån sak i detta läget…Hur kan M käka en hamburgare eller ens ha ro att slumra till.
Citera
2023-04-14, 12:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast det där är helt obekräftade uppgifter som enbart kommer från M och som naturligtvis måste ses i ljuset av att det kan komma för att hon slänger Johanna under bussen för att komma lindrigare undan själv.

Vad hindrar att hon var med? Hon var med på skadegörelsen av bilen, vad hindrar att hon var med på detta? Vad finns det för bevis för att Maja haft invändningar mot Johannas agerande? Man har inte hittat någon som hon anförtrott detta åt, inga egna anteckningar eller dyl om vånda - inget. Det hindrar inte att det kan ha varit så, men det kan lika gärna INTE ha varit så.
Helt sant, det är bara Ms egna ord, men med karaktärsbeskrivningen av M i ryggen, tror jag att det stämmer.

Hon har förmodligen varit med på både det ena och det andra, men jag tror att hon har/har haft en moralisk gräns vid risk att någon ska dö. Ts öde kan ju förstås motbevisa det, men min tro är att M inte insåg risken när de lockade T från Nöjet.
Citera
2023-04-14, 12:07
Medlem
SloppySecondss avatar
Hade JJ fantiserat länge on mord och sätta exempelvis TT på plats ?
Hennes sånger var inte mycket värt.
Citera
2023-04-14, 12:14
Avslutad
Citat:
Helt sant, det är bara Ms egna ord, men med karaktärsbeskrivningen av M i ryggen, tror jag att det stämmer.

Hon har förmodligen varit med på både det ena och det andra, men jag tror att hon har/har haft en moralisk gräns vid risk att någon ska dö. Ts öde kan ju förstås motbevisa det, men min tro är att M inte insåg risken när de lockade T från Nöjet.
Vilken karaktärsbeskrivning? Som hennes föräldrar gett, eller? Det finns väl inga kompisar som känt henne särskilt väl förutom Johanna? Den samsittande medfången känner henne ju ö h t inte. Jag tycker nog att du drar väl långtgående slutsatser på ganska skakig grund…
Citera
2023-04-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kom på en annan sak efter att ha gått igenom J och M s datatrafik.

Om M skulle vara oskyldig till mordet och blivit väckt enbart för att hjälpa bära T, så borde J vara nervös över att M ska berätta vad hon sett. J borde så fort som möjligt dagen efter vilja komma i kontakt med M för att kolla status på henne och se till så hon inte berättat nåt.

Det har skett mängder av förfrågningar om vart T tagit vägen under dagen och pådraget drar igång redan på förmiddagen, men det dröjer fram tills 18:00 då J kontaktar M för att åka till Illharjen och där kommer dom fram till vad som ska sägas.

Som jag uppfattat det hela så hade AW skickat en förfrågan till MH tidig morgon om hon visste var TT var.

MH skickade ett sms till J och undrade vad hon skulle svara? Fick MH något svar från JJ? När i tid?
Citera
2023-04-14, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt henne själv blev hon mer eller mindre tvingad att hjälpa till att bära.Hon ville ju inte det. Tror inte den lilla insatsen hade räckt för att J skulle känna sig trygg för att M inte skulle gola.

Enda gången M kan ha slumrat till tror jag är när dom kom tillbaks till J s lägenhet efter dumpningen, när hon bevisligen la sig på sängen några minuter innan J upptäckte henne och blev arg för hon låg där.

Alltså dom här två! Hur kan man bli arg för en sån sak i detta läget…Hur kan M käka en hamburgare eller ens ha ro att slumra till.
Att bli arg på M så direkt efter händelserna indikerar ju att J inte uppfattade att hon behövde vara särskilt hänsynsfull mot M. Vilket hon kanske borde ha känt om hon dragit in M i något och varit beroende av hennes tystnad framgent.
Citera
2023-04-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
När kommer domen? Kikat på framsidan och lite överallt men hittar fan det inte, den avslutades på en fredag, idag 2v väl?

Den 19:e
Citera
2023-04-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hade JJ fantiserat länge on mord och sätta exempelvis TT på plats ?
Hennes sånger var inte mycket värt.

Det verkar som hatet och beslutet att skada T väcktes i slutet av 2021. Går säkert att luska ut vad som hände runt den tiden (T avslöjade J s otrohet kanske?)

2022
4 Jan tänder hon eld på T och systerns dörr.
4 April klipper J ihop ett bildspel med alla hon hatar, där är både T och systern med.
Hatlåten minns jag inte när hon skrev, men troligen våren 2022.
Utan specifika datum har hon under 2022 googlat och raderat bla

kan man dö av råttgift
mörda någon diskret
bränna inne någon
tuff rengöringsmedel

2022-08-28
griftefrid

2022-09-14
bränna inne någon
hur kan man smidigt bränna inne någon
smidigt bränna inne folk
Citera