Citat:
Jag är övertygad om att mordet ägde rum 02:30-02:40. Anledningen är Js egen berättelse.Det som stör mig lite är att grannarna inte hört höga röster eller bråk, ingen musik och inga tecken på att någon levde om i lägenheten. (Alltså innan smällen i golvet). Det finns heller ingenting som tyder på att någon har suttit i köket, glasen på bordet kommer uppenbarligen från förfesten med tanke på DNA-svaren.) JJ var känd av grannarna för att gärna spela musik och leva om sent på natten. Men just den 15:e när T är med till lägenheten talar de alltså med låga röster, låter bli att spela musik och dricker heller ingen alkohol?? Detta får mig att faktiskt tro på JJ när hon säger att strypningen ägde rum relativt snart efter att de kommit till lägenheten. Grannen har rört till tiderna flera gånger under förhören (först hävdar han exempelvis bestämt att smällen i golvet hände klockan 03 eftersom han ”tittade på klockan”, men det vet vi ju nu inte stämmer.) I något av förhören uppskattar han vidare att det kanske tar 5-10 minuter innan JJ kommer ut i trappuppgången. Möjligen var de här 10 minuterna egentligen 30 minuter, vad vet jag? Det är som bekant svårt att i efterhand uppskatta tid. Med tanke på att JJ inte har någonting direkt att vinna på att dölja 30 minuter i lägenheten är jag nog benägen att faktiskt lita på hennes redogörelse. (Med det sagt tror jag självfallet ändå att hon starkt underdriver det våld hon utsatt T för. Jag vill på intet sätt försvara henne eller det som hände!)
Först när hon ljuger om att T gick därifrån levande så passar hon in den höga dunsen som grannen hör och hans påringning på dörren i sin historia om Ms illamående. Hon säger att hon hörde att det ringde på dörren men hon kunde inte öppna för hon höll på och hjälpte M på toan. I den här historien så händer dunsen och påringningen när hon och T suttit och pratat ett tag i köket och rett ut saker. Då placerar hon alltså själv dunsen och grannens påringning tidsmässigt till ca 30 minuter efter att de hade kommit till lägenheten.
När hon ändrar sin historia så ändrar hon också tidsperspektivet. Nu går de på rundvandring och så händer mordet ganska omgående. J irrar sen runt 1 timme i lägenheten. I den här historien så passar hon in dunsen och grannens påringning tidsmässigt till när hon stryper T, vilket är 02:10 typ.
Jag tror att hon är angelägen att få detaljerna i sin första lögn att stämma med grannens historia. Hon vet ungefär vilken tid han kommer säga när han pratar med polisen och vill förstås inte uppge en annan tid.
Andra historien blir med hafsig i detaljerna. Hon vill framstå som chockad efter ”olyckan” och ger sig själv gott om tid att irra runt och inte veta vad hon ska ta sig till. Men tiden för grannens påringning blir fel.