Citat:
Ursprungligen postat av
Någon
Det förutsätter att Ryssland kan mobilisera hela sin befolkning till ett angreppskrig i ett grannland. Jag har svårt att se Putin lyckas mobilisera några större styrkor från de västra delarna av Ryssland utan att riskera att bli lynchad av sin egna befolkning.
Jag gissar att det är lättare för Ukraina att hitta invånare som är villiga att försvara sin rätt att existera som folk än det är för Putin att hitta Moskvabor som vill slåss mot ”satanister” i Ukraina.
Då kommer det att bero på vad för typ av krig det utvecklar sig till. Jag tror att ryssarna maximalt har tänkt sig att ta det territorium som de har annekterat, och "försvara" det.
Då blir det en en kamp om propaganda. Kan extremnationalisterna lura folk i västra Ukraina att de inte existerar om de inte återerövrar Krim? Kan Putin lura ryssar i västra Ryssland att de kommer att upphöra att existera för att NATO kommer och tar dem ifall de inte försvarar Bakhmut?
Om jag har fel, och Putin har tänkt sig att erövra hela Ukraina och det blir tydligt för alla, så blir det som du säger. Ukraina kommer kunna mobilisera flera miljoner soldater utan motivationsproblem.