2023-04-14, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Framför allt är det tveksamt vad vi får för pengarna. Normalt när vi bränner pengar på att göra världen bättre så får vi barn som inte är hungriga, och brunnar som grävs så folk får rent vatten att dricka.

Här får vi döda ryssar och döda ukrainier, och antagligen i slutändan än ännu större räkning för att bygga upp skiten igen.

Vi har f ö lagt mycket mer än 22 miljarder om vi räknar med alla kostnader, i alla fall på EU-nivå. De 22 miljarderna är direkta bidrag. Cirka 110-150 tusen kr per svensk i totala kostnader, enligt en annan tråd här i forumet: (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?)

Nu verkar varken matte eller läsförståelse vara någon parad gren.
1100-1700 € per capita blir typ 11000-20000kr per capita.
Och är det 22 miljarder isåfall blir det 2-4tusen kronor per svensk (eller i allafall boende i Sverige).
Jag tycker att båda siffrorna är rimliga att betala för att striderna mot ett aggressivt Ryzzland sker i Ukraina istället för baltikum, Finland eller Sverige.
Allt stöd åt ukrainska soldater som gör ett fantastiskt jobb i vårat namn. Vi betalar dom strider.
Sen med tanke på hur befolkningen ökar på jorden så skall man inte investera pengar i brunnar och annat skit så att folk kan yngla av sig utom rimliga gränser.
Nästan alla problem vi har nu härrör från att jorden är överbefolkad.
Citera
2023-04-14, 05:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad menar du, har du överhuvud taget en susning om vad Marshallhjälpen är för något?
Ja, har du? Det går inte att skicka ekonomisk hjälp till ett land som Ryssland utan att landet är ockuperat. Allt försvinner i korrupta oligarkers fickor.
Citera
2023-04-14, 06:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Wagnergruppen har nu tvingats be ryska armén om hjälp i Bakhmut då dom inte längre har tillräckligt med manskap för att operera. Från att ha kontrollerat ett 90km långt frontavsnitt i januari opererar Wagner nu endast på ett 5km frontavsnitt i centrala Bakhmut. Och nu klarar man inte ens det längre utan Prygozhin har tvingats be Shoigu om hjälp Dom senaste dagarna har över hälften av trupperna inne i Bakhmut varit från ryska armén, och dessa kan som välkänt inte kriga. Slutet för Wagner och den ryska "specialoperationen" verkar vara här.
Citera
2023-04-14, 06:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Framför allt är det tveksamt vad vi får för pengarna. Normalt när vi bränner pengar på att göra världen bättre så får vi barn som inte är hungriga, och brunnar som grävs så folk får rent vatten att dricka.

Här får vi döda ryssar och döda ukrainier, och antagligen i slutändan än ännu större räkning för att bygga upp skiten igen.

Vi har f ö lagt mycket mer än 22 miljarder om vi räknar med alla kostnader, i alla fall på EU-nivå. De 22 miljarderna är direkta bidrag. Cirka 110-150 tusen kr per svensk i totala kostnader, enligt en annan tråd här i forumet: (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?)

Ännu en utläggning som går ut på att överge det attackerade offret och låta våldsförövaren, fritt härska och söndra.
Ett genuint uttalande i sann smedseglaranda.
Citera
2023-04-14, 06:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Då är det dags att prova igen.
Det gjorde definitivt nytta några decennier. Som sagt, nu är det dags igen. Täppa igen truten på Putin, Lavrov, Sjogun och Peskov med anhang av kleptokrater.
Det räcker att se någon minut på ryzk stats tv "debatt program" rena rama freakshoven för att fatta.
Prova igen med vad, en ny Marshallhjälp?
Citera
2023-04-14, 06:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Din tanke är fin på sätt och vis. Men om du tänker till en gång igen gällande "Europas mest korrupta land". Tror du att dina, mina och alla andras pengar hamnar i rätt fickor?

Jag ska inte motbevisa dig här och nu men låt säga att mycket av dessa pengar hamnar någon annanstans där de inte "bekämpar" Putin.

Känns det fortfarande lika bra då?

Om svaret är ja så kan jag bara beklaga

Sluta snacka skit.
Kom med bevis för vad du insinuerar!
Du bara babblar skit.

Pengarna flödar till Ukrainas hjälp och väst glädjer sig.
Citera
2023-04-14, 06:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, har du? Det går inte att skicka ekonomisk hjälp till ett land som Ryssland utan att landet är ockuperat. Allt försvinner i korrupta oligarkers fickor.
Nu handlar det inte om SiDA som gör sitt bästa för att hålla sina favoritdiktatorer under armarna.
Marshallhjälpen kompletterades av en omfattande kontrollapparat och delades ut till nästan hela Västeuropa (även Sverige fick en släng av sleven). Vidare handlade det framförallt om bundet bistånd, inte pengagåvor.
(min källa är ett program på SVT/Kunskapskanalen)
Citera
2023-04-14, 06:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ryssland krävde att få överta Sovjetunionens statsskuld. Det var en del av deras ambition att ses som Sovjetunionens legitima efterträdare.
Detta var något nytt, har du en referens/länk där jag kan lära mig mera?
Citera
2023-04-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Den där siffran lär inte stämma alls längre, Ryssland har förlorat enorma mängder av sitt gamla 70-80-talspjäser.

Det stämmer. Men min siffra var bara en sammandragning av historiska konsekvenser av rysk överlägsenhet i artilleri, inte en avläsning av dagssiffrorna.
Citera
2023-04-14, 08:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
När vi (sverige och eu) däremot skickar pengar till ukr. Så finns det från min sida ett större intresse att lyfta frågan eftersom det bla. Är mina (även dina) pengar som skickas iväg.
Om du över huvudtaget bor och skattar i Sverige så använder du valsedeln till att rösta på ett politiskt parti som du tycker representerar dina åsikter. Eftersom Sverige, till skillnad från Ryssland, är en demokrati så har du möjlighet att vara med och påverka.

Ditt problem här är bara att du delar den ryska diktaturens åsikter om Ukraina och det finns inget svenskt politiskt parti som driver din linje. Tvärt om är alla de svenska riksdagspolitikerna överens om att det är vår skyldighet att hjälpa Ukraina när de blir överfallna och mördade av diktaturen i sitt grannland. Har du funderat på att själv starta ett politiskt parti som driver den ryska diktaturens frågor i Sverige? Det kanske finns en klick ryska agenter som är svenska medborgare och kan rösta på dig?
Citera
2023-04-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Mycket troligt. Vilket alternativ har dom?

Det eller packa ihop o återvända hem.
Citera
2023-04-14, 08:06
Medlem
Citat:
Det tjänar inget till att försöka förklara och visa verkligheten för dessa personer. Hur mycket man än försöker så kommer man bli ifrågasatt eller få ett påstående om att Putin är ännu mera korrupt etc etc. Värt att nämna är att jag aldrig sagt att Ryssland eller något annat land är fritt från korruption, men vad de gör med sina "egna" pengar har jag minimalt intresse av.

När vi (sverige och eu) däremot skickar pengar till ukr. Så finns det från min sida ett större intresse att lyfta frågan eftersom det bla. Är mina (även dina) pengar som skickas iväg.

Det finns många källor på hur korrupt Ukraina var strax innan kriget och det det fina med dessa källor är att de inte kan beskyllas för att vara rysstroll.

De som förnekar korruptionen i ukr. Har verkligen målat in sig I ett obekvämt hörn

Okej vi säger att just dina pengar skickas till Ukraina….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in